Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Eric Wiklund »

Ytterliggare en tryckplatta till Lars armé av B20´s

Bild
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Stefan P skrev:Behöver du låna ett Stahl/TG Motor 4-1 rör så har jag ett liggande som Stefan haft tidigare... hör av dig om du inte får tag i nåt annat ??

S
det låter ju super nice!

det vore kul att testa i dynon.

orkar du bara skicka det med posten så är vore det ju perfekt. annars ska jag till tierp nästa vecka om du skulle dit?

tomterna 11
91831 sävar
0738063737
mvh jens
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Stefan P »

Visst orkar jag skicka det men annars så kan jag ju ta med det till Tierp om det inte är alltför mycket Panik o du kan vänta tills dess ??..det är som du vill.. :thumbright:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Erland Cox »

mekomaskin skrev:Erland!
Vad var det för filter du hade som stal 10hk?
Det var Pipercross skumfilter men dom är nog väldigt gamla fast dom är rena.
Jag tror bara att pappers eller bommulsfilter typ KN har tillräckligt liten flödesförlust.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Erland Cox »

Ett F7 rör går överhuvudtaget inte att köra med.
Det går tydligen inte att bestycka förgasare i bromsbänk eller?
200 i luft? Varför ha så feta rör att du måste ha så stora luftmunstycken?
F2 rör bara bluddrar på låga varv och F7 som är ett steg fetare är helt okörbara i en DCOE förgasare.

Erland
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Göran »

Jag blir också förvånad att den tar F7 röret om de inte sitter borrade extra hål i dom, man kan få F7 röret att funka bra med stor bottenventil 100+ men då i DCO. Erland de är jätte roligt att någon testar något nytt och inte bara kör på gamla sägner. ITG filter brukar funka bra de skulle du prova.
// Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska prova lite mer Erör framöver nu när förgasarna är i lite bättre grund form kanske den inte går på lamda 1.0 vid 4000-5000rpm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Stefan P skrev:Visst orkar jag skicka det men annars så kan jag ju ta med det till Tierp om det inte är alltför mycket Panik o du kan vänta tills dess ??..det är som du vill.. :thumbright:

S
vi tar det i tierp då för jag hinner nog inte bromsa nå mer före det. mycket annat jobb som måste före i värkstan sen måste jag få bilen helt klar också och packa.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta är den bästa lamda kurvan hitils och det va med F7 rör men som sagt va det kommer mer tester framöver. man ser den går fet ubnder 5000 men den har skaplig kurva över. jag la också olika bromsningar på varandra och det va kul att se hr effekt/vridet kringlar sig runt varnadra i bestämt mönster i vad BB lamdan säger är ett bra värde :thumbright:

Bild
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:Ett F7 rör går överhuvudtaget inte att köra med.
Det går tydligen inte att bestycka förgasare i bromsbänk eller?
200 i luft? Varför ha så feta rör att du måste ha så stora luftmunstycken?
F2 rör bara bluddrar på låga varv och F7 som är ett steg fetare är helt okörbara i en DCOE förgasare.

Erland
Jag tycker att lambrakurvan ser ganska bra ut, står det nånstans i böcker att stora luft kan eller får inte använda :hihi: även större luft skulle bättra A/F ännu mer där uppe.
Jag har Weber/Dellorto bok, det står inte där.
Alla rörena får att funka, andra lättare och resten svårade men alla går.

Jag testade och märkte redan på mitten av 90-talet att Pipercross lilla filter får inte använda i motorer, de räcker bara inte.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av peppe »

Sitter F7 rör i min maskin, den funkar fint förutom kring 2.000 rpm då båten ska upp ur vattnet, får stänga av bränslepumpen så den magrar lite, för rör man gasen bluddrar den bara. Men annars än det funkar det sjukt bra.

Men jag kanske borde titta på något annat, Erland och Göran ni verkar ju ha lite koll, kan skicka ett pm med nuvarande bestyckning? Kul att testa lite, kanske går att få bättre?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jarmo Y skrev:
Erland Cox skrev:Ett F7 rör går överhuvudtaget inte att köra med.
Det går tydligen inte att bestycka förgasare i bromsbänk eller?
200 i luft? Varför ha så feta rör att du måste ha så stora luftmunstycken?
F2 rör bara bluddrar på låga varv och F7 som är ett steg fetare är helt okörbara i en DCOE förgasare.

Erland
Jag tycker att lambrakurvan ser ganska bra ut, står det nånstans i böcker att stora luft kan eller får inte använda :hihi: även större luft skulle bättra A/F ännu mer där uppe.
Jag har Weber/Dellorto bok, det står inte där.
Alla rörena får att funka, andra lättare och resten svårade men alla går.

Jag testade och märkte redan på mitten av 90-talet att Pipercross lilla filter får inte använda i motorer, de räcker bara inte.
jag hade inga större luftare än 200 men jag ska skaffa det under veckan.

peppe hur såg din lamda ut på låga varv och på högre på full gas?
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jarmo Y »

peppe skrev:Sitter F7 rör i min maskin, den funkar fint förutom kring 2.000 rpm då båten ska upp ur vattnet, får stänga av bränslepumpen så den magrar lite, för rör man gasen bluddrar den bara. Men annars än det funkar det sjukt bra.
Jag tror att det är vanligt fel, för stor tomgångsblandning tillsammans med för stora accmunstyckena, bensinnivå är förstås rätt för att det ska vara så Ganska säker att fördelaren ger också för liten förtändning vid 2000rpm.
Om den har vacumfördelare, förstås vac,slangen är bortkopplad också för att stora pojkar har sagt så, det tillhör inte till racemotorer..?

Jens, luftmunstyckena kan borra, om det hjälper inte så tenna och borra till mindre igen, sådär kan du i allafall prova hur det blir.
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Göran »

Bra jobbat Jens. Du skulle prova F2 rör tycker jag, de är magrare ner till. Jag har rör du kan låna om du vill.
// Göran
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jarmo Y skrev:
Erland Cox skrev:Ett F7 rör går överhuvudtaget inte att köra med.
Det går tydligen inte att bestycka förgasare i bromsbänk eller?
200 i luft? Varför ha så feta rör att du måste ha så stora luftmunstycken?
F2 rör bara bluddrar på låga varv och F7 som är ett steg fetare är helt okörbara i en DCOE förgasare.

Erland
Jag tycker att lambrakurvan ser ganska bra ut, står det nånstans i böcker att stora luft kan eller får inte använda :hihi: även större luft skulle bättra A/F ännu mer där uppe.
Jag har Weber/Dellorto bok, det står inte där.
Alla rörena får att funka, andra lättare och resten svårade men alla går.

Jag testade och märkte redan på mitten av 90-talet att Pipercross lilla filter får inte använda i motorer, de räcker bara inte.

Jag har inte läst i böcker att F2 och F7 inte funkar utan jag har provat.
Att gå upp i luft hjälper mer på höga varv än på låga.
F2 tar inte full gas förrän vid 4000 varv medan F9 gör det vid 2500 varv.
Inte ens de dåliga luftfiltren påverkar vid så låga varv.
F16 funkar också men vill gå lite magert på mellanregistret.

Erland
Skriv svar