
Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Ytterliggare en tryckplatta till Lars armé av B20´s


Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
det låter ju super nice!Stefan P skrev:Behöver du låna ett Stahl/TG Motor 4-1 rör så har jag ett liggande som Stefan haft tidigare... hör av dig om du inte får tag i nåt annat ??
S
det vore kul att testa i dynon.
orkar du bara skicka det med posten så är vore det ju perfekt. annars ska jag till tierp nästa vecka om du skulle dit?
tomterna 11
91831 sävar
0738063737
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Visst orkar jag skicka det men annars så kan jag ju ta med det till Tierp om det inte är alltför mycket Panik o du kan vänta tills dess ??..det är som du vill..
S

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Det var Pipercross skumfilter men dom är nog väldigt gamla fast dom är rena.mekomaskin skrev:Erland!
Vad var det för filter du hade som stal 10hk?
Jag tror bara att pappers eller bommulsfilter typ KN har tillräckligt liten flödesförlust.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Ett F7 rör går överhuvudtaget inte att köra med.
Det går tydligen inte att bestycka förgasare i bromsbänk eller?
200 i luft? Varför ha så feta rör att du måste ha så stora luftmunstycken?
F2 rör bara bluddrar på låga varv och F7 som är ett steg fetare är helt okörbara i en DCOE förgasare.
Erland
Det går tydligen inte att bestycka förgasare i bromsbänk eller?
200 i luft? Varför ha så feta rör att du måste ha så stora luftmunstycken?
F2 rör bara bluddrar på låga varv och F7 som är ett steg fetare är helt okörbara i en DCOE förgasare.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Jag blir också förvånad att den tar F7 röret om de inte sitter borrade extra hål i dom, man kan få F7 röret att funka bra med stor bottenventil 100+ men då i DCO. Erland de är jätte roligt att någon testar något nytt och inte bara kör på gamla sägner. ITG filter brukar funka bra de skulle du prova.
// Göran
// Göran
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
jag ska prova lite mer Erör framöver nu när förgasarna är i lite bättre grund form kanske den inte går på lamda 1.0 vid 4000-5000rpm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
vi tar det i tierp då för jag hinner nog inte bromsa nå mer före det. mycket annat jobb som måste före i värkstan sen måste jag få bilen helt klar också och packa.Stefan P skrev:Visst orkar jag skicka det men annars så kan jag ju ta med det till Tierp om det inte är alltför mycket Panik o du kan vänta tills dess ??..det är som du vill..![]()
S
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
detta är den bästa lamda kurvan hitils och det va med F7 rör men som sagt va det kommer mer tester framöver. man ser den går fet ubnder 5000 men den har skaplig kurva över. jag la också olika bromsningar på varandra och det va kul att se hr effekt/vridet kringlar sig runt varnadra i bestämt mönster i vad BB lamdan säger är ett bra värde



True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Jag tycker att lambrakurvan ser ganska bra ut, står det nånstans i böcker att stora luft kan eller får inte användaErland Cox skrev:Ett F7 rör går överhuvudtaget inte att köra med.
Det går tydligen inte att bestycka förgasare i bromsbänk eller?
200 i luft? Varför ha så feta rör att du måste ha så stora luftmunstycken?
F2 rör bara bluddrar på låga varv och F7 som är ett steg fetare är helt okörbara i en DCOE förgasare.
Erland

Jag har Weber/Dellorto bok, det står inte där.
Alla rörena får att funka, andra lättare och resten svårade men alla går.
Jag testade och märkte redan på mitten av 90-talet att Pipercross lilla filter får inte använda i motorer, de räcker bara inte.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Sitter F7 rör i min maskin, den funkar fint förutom kring 2.000 rpm då båten ska upp ur vattnet, får stänga av bränslepumpen så den magrar lite, för rör man gasen bluddrar den bara. Men annars än det funkar det sjukt bra.
Men jag kanske borde titta på något annat, Erland och Göran ni verkar ju ha lite koll, kan skicka ett pm med nuvarande bestyckning? Kul att testa lite, kanske går att få bättre?
Men jag kanske borde titta på något annat, Erland och Göran ni verkar ju ha lite koll, kan skicka ett pm med nuvarande bestyckning? Kul att testa lite, kanske går att få bättre?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
jag hade inga större luftare än 200 men jag ska skaffa det under veckan.Jarmo Y skrev:Jag tycker att lambrakurvan ser ganska bra ut, står det nånstans i böcker att stora luft kan eller får inte användaErland Cox skrev:Ett F7 rör går överhuvudtaget inte att köra med.
Det går tydligen inte att bestycka förgasare i bromsbänk eller?
200 i luft? Varför ha så feta rör att du måste ha så stora luftmunstycken?
F2 rör bara bluddrar på låga varv och F7 som är ett steg fetare är helt okörbara i en DCOE förgasare.
Erlandäven större luft skulle bättra A/F ännu mer där uppe.
Jag har Weber/Dellorto bok, det står inte där.
Alla rörena får att funka, andra lättare och resten svårade men alla går.
Jag testade och märkte redan på mitten av 90-talet att Pipercross lilla filter får inte använda i motorer, de räcker bara inte.
peppe hur såg din lamda ut på låga varv och på högre på full gas?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Jag tror att det är vanligt fel, för stor tomgångsblandning tillsammans med för stora accmunstyckena, bensinnivå är förstås rätt för att det ska vara så Ganska säker att fördelaren ger också för liten förtändning vid 2000rpm.peppe skrev:Sitter F7 rör i min maskin, den funkar fint förutom kring 2.000 rpm då båten ska upp ur vattnet, får stänga av bränslepumpen så den magrar lite, för rör man gasen bluddrar den bara. Men annars än det funkar det sjukt bra.
Om den har vacumfördelare, förstås vac,slangen är bortkopplad också för att stora pojkar har sagt så, det tillhör inte till racemotorer..?
Jens, luftmunstyckena kan borra, om det hjälper inte så tenna och borra till mindre igen, sådär kan du i allafall prova hur det blir.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Bra jobbat Jens. Du skulle prova F2 rör tycker jag, de är magrare ner till. Jag har rör du kan låna om du vill.
// Göran
// Göran
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)
Jarmo Y skrev:Jag tycker att lambrakurvan ser ganska bra ut, står det nånstans i böcker att stora luft kan eller får inte användaErland Cox skrev:Ett F7 rör går överhuvudtaget inte att köra med.
Det går tydligen inte att bestycka förgasare i bromsbänk eller?
200 i luft? Varför ha så feta rör att du måste ha så stora luftmunstycken?
F2 rör bara bluddrar på låga varv och F7 som är ett steg fetare är helt okörbara i en DCOE förgasare.
Erlandäven större luft skulle bättra A/F ännu mer där uppe.
Jag har Weber/Dellorto bok, det står inte där.
Alla rörena får att funka, andra lättare och resten svårade men alla går.
Jag testade och märkte redan på mitten av 90-talet att Pipercross lilla filter får inte använda i motorer, de räcker bara inte.
Jag har inte läst i böcker att F2 och F7 inte funkar utan jag har provat.
Att gå upp i luft hjälper mer på höga varv än på låga.
F2 tar inte full gas förrän vid 4000 varv medan F9 gör det vid 2500 varv.
Inte ens de dåliga luftfiltren påverkar vid så låga varv.
F16 funkar också men vill gå lite magert på mellanregistret.
Erland