BorgWarner EFR turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

bromspapper Borg Warner 475 Billet VS 'batmowheel' 75mm
I samma turbo, enda modden är impellern.

Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Pacman »

Behandlade vi inte detta på sidan 4?

Sen en fortsättning...är det bara jag som undrar varför man gör jämförande effekttester på turboaggregat med en dieselmotor?
Hur mycket luftöverskott?
Vilka avgastemperaturer?
Vilka K-värden i avgaserna?
Vilket bränsle?
Är alla de sakerna exakt likadana i ovan jämförelsebromsning?
Bara en så enkel sak som bränsle....diesel som bränsle är ett väldigt dåligt styrt bränsle och kan innehålla allt möjligt. Det finns inte alls samma bestämmelser för vad diesel är som handelsnamn jämfört med t.ex bensin. Olika typer och märken på diesel kan ha helt olika energivärde och ge helt olika effekt i samma motor. Det kan skilja på samma bränsle mellan olika batcher med beroende på hur noggrann tillverkaren varit.
Vi är så vana vid att bensin ser nästan likadan ut i hela världen. Det är inte speciellt mkt som skiljer, och skiljer det så måste man deklarera det tydligt, t.ex med olika handelsnamn som Premium och Medium, eller oktantal.
Diesel är diesel! Brännolja. Den kan vara vit, gul, grön, brun eller svart. Den kallas för.....diesel.

Många åkare och budfirmor har kommit på att den nya miljödieseln som finns på pumparna idag är avsevärt sämre än t.ex den som bönderna kör på. Tankar man utan kvitto hos en bonde så märker man tydligt hur bilen går bättre, känns starkare och drar mindre. Diesel är diesel, men ändå inte.

Jag körde en sommar med begagnad fritösolja i en VW Golf TD mekanisk förkammardiesel. Det var lite tekniska trösklar innan det gick felfritt, men sen rullade det på. Efter några 100 mil började kopplingen slira på 4an och 5an och jag tänkte att den var slut. Körde lite försiktigare och struntade i det.
När mitt experiment var över (mitt förråd av matolja tog slut) så började jag tanka vanlig diesel på pump igen. Då började kopplingen ta ordentligt på 4an och 5an igen. Mig veterligen lagar inte en slirande koppling sig själv, så jag tolkade det som att energivärdet på matoljan var högre än dieseln.
Senast redigerad av Pacman den lör aug 27, 2011 8:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

jag vet inte.. tyckte det var tvivel om bromspappren.
Kanske postade jag samma.. *S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Pacman »

Editerade mitt inlägg med en liten monolog ;)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av quattro »

När mitt experiment var över (mitt förråd av matolja tog slut) så började jag tanka vanlig diesel på pump igen. Då började kopplingen ta ordentligt på 4an och 5an igen. Mig veterligen lagar inte en slirande koppling sig själv, så jag tolkade det som att energivärdet på matoljan var högre än dieseln.

Det kanske läckte ut lite frityrolja på lamellen?? :hihi: Som sen tvättades bort av dieselläck.
Utan att veta tror jag knappast det kan vara högre energivärde i frityrolja än i diesel. Då skulle åkarna vilja köra långtradarna på det.
Göran
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av A.Jönsson »

Har kört förkammardieseln på 50% frityrolja (blandade växtoljor) med bra resultat, svårt att säga något om energin och effekten med någon vinst/förlust.
Man skulle kört i rullande landsväg med lite avgastempar o grejor.

Viskositeten blir fetare och lite tjockare med inblandning.

Experterna säger att växtoljan fungerar utmärkt som smörjmedel, känns lite bättre än den "torra" svenska mk1 miljödieseln..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

LG skrev:
Kadett4wd skrev:Kände och klämde på en EFR turbo igår..
Spontant känns det som en riktigt genomarbetad turbo med mycket hög kvalitet.
Jag vet inte modellen,, men LG vet vilken det är.
Ska sitta på en volvo 5a som en kille här i Ludvika bygger.
Ska bli kul å se hur registret blir att se ut, jag har portat toppen på maskinen.
Det är en 6258. Ska bli intressant att höra hur den funkar sen .

Var precis ute och provkörde volvon... vilket jäkla register!!!!
positivt ladd redan vid ~2000rpm om inte tidigare.
testade sedan 2800rpm och tryckte på bromsen på 5an,,, tjipp tjopp,, spool!!!
han laddade 1.5bar och det var på direkten.
Sen höll den ut bra ända till varvstopp, 7600rpm.
Sällan 5cyl maskiner får sån härligt bottendrag som den här fick... riktigt kul!!
tyvärr inget effektvärde ännu, killen hade bara fått den mappad på gatan.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av j björk »

Lyfter en gammal tråd.
Någon med mer erfarenheter av efr turbos?

Lite sugen på ett par 7670, men det verkar svårt att få tag i.
Stod 3-6 mån. leveranstid på något ställe.
Skriv svar