Dannej Volvo 745 drifting projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Re: .

Inlägg av Göte »

sonfrabest skrev:Mycket stiligt bygge!

http://www.kallebacksmotor.se/

Vems motor är det som vi ser längst ner? Hm... :lol:

Mvh.
Ja det undrar jag med? För dennej's verkar det inte vara...
sonfrabest
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: lör maj 14, 2005 10:32 am

Re: .

Inlägg av sonfrabest »

Göte skrev:
sonfrabest skrev:Mycket stiligt bygge!

http://www.kallebacksmotor.se/

Vems motor är det som vi ser längst ner? Hm... :lol:

Mvh.
Ja det undrar jag med? För dennej's verkar det inte vara...
Ojsan hoppsan. :oops:
Letade efter "rallystolar" till projektet och fick se motorn och drog slutsatsen att det bör vara dannej's då den var himla lik vid första blicken, ärligt så kollade jag inte så noga ;)

Mvh. Sonny
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Inlägg av nilsan »

Nä den motorn sitter i en 240.
mvh Daniel
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Plenumets stavfel korrigerat och pulverlackat
Bild



Turbon också pulverlackad
Bild



Magnet i oljepluggen
Bild



Backventil till vevhusventilationen ombyggd för minimalt öppningstryck
Bild



Vevhusventilatioen dragen
Bild



Vevhusventilationen indragen i avgassystemet, förhoppningsvis så kommer
avgaserna att ge självdrag i vevhuset
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Det där var fan rätt smart, låta avgaserna dra ut vevhusventen. Tåls att tänkas på.

Dock blir det ju lite kladdigt där om man skulle råka skjuta något så man får laddtryck ned i vevhuset.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

peppe skrev: Dock blir det ju lite kladdigt där om man skulle råka skjuta något så man får laddtryck ned i vevhuset.
Är luft kladdigt? :wink:

Jag tror inte oljan trycks förbi oljefållorna, men hur som helst så om jag knäcker en kolvring så skiter jag i om avgasystemet blir kladdigt, det kostar bara en bråkdel av maskinen. :lol:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

dannej skrev:
peppe skrev: Dock blir det ju lite kladdigt där om man skulle råka skjuta något så man får laddtryck ned i vevhuset.
Är luft kladdigt? :wink:

Jag tror inte oljan trycks förbi oljefållorna, men hur som helst så om jag knäcker en kolvring så skiter jag i om avgasystemet blir kladdigt, det kostar bara en bråkdel av maskinen. :lol:
Luft kan vara fuktigt ;)

- Har du oljefållor e.t.c. så går det ju ypperligt. Trodde du pinkade rakt ut i avgasystemet ;)
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

peppe skrev: Luft kan vara fuktigt ;)

- Har du oljefållor e.t.c. så går det ju ypperligt. Trodde du pinkade rakt ut i avgasystemet ;)
Syns inte det på bilden? Original samt en modell V8.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jupp, om man tittar på bilden och inte bara scrollar förbi till texterna :)
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Inlägg av Rogga »

Fan va fint bygge detta är!!

Följer detta bygge :D
Mvh Roger
Garaget
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag vet inte om du har det.. såg lite luddigt ut..

men på äldre volvo pulsair system så kan man ta en sådan 'backventil' och använda vid sånt här vevhusventilations bygge..

principen används på många junkare.. (vacu pan)
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Kadett4wd skrev:jag vet inte om du har det.. såg lite luddigt ut..

men på äldre volvo pulsair system så kan man ta en sådan 'backventil' och använda vid sånt här vevhusventilations bygge..

principen används på många junkare.. (vacu pan)
jo jag fick sådana backventiler till vevhusventilations kittet, men jag tyckte det va alldeles för mycket mottryck (öppningstryck).
är det mottryck så kan man ju likagärna dra ut ventilationen rakt i atmosfären och skippa backventilen
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Downpipen lindad i bandage
Bild



Wastegate downpipen klar, fattas bara avgasbandage
Bild



Ändröret av diskret modell
Bild



Lite elektricitet installation till bränslepumparna
Bild


Mycket kablar blir det, blev faktiskt rätt på första försöket
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Snyggt som vanligt, tokigt nog var det jag fastnade mest för att du har samma uppfattning som jag om hur man bör ha ändröret på avgassystemet. Det passar iof bara på vissa bilmodeller, det här ser helt rätt ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det ser ju som sagt var snyggt ut, blir nog jäkligt bra!
Jag reagerade lite på elen bara, ett antal reläer, bara svarta kablar och kabelskor till alltihop..
Inte så kul att börja riva i om det blir något strul någongång..

Det borde väl gå att få tag i sådana kontaktstycken som man brukar få med till elsatser till extraljus?
Eller något liknande.
Det blir ju rätt mycket roligare att både se och pilla med i så fall, när man bara kan dra ur och trycka i reläerna :wink:

(Ps. håller med om slutröret! Ds.)
Skriv svar