Håller på försöka räkna ut rätt remhjul till min vortech v-2 kompressor.
Remhjulet på veven är 115 mm i diameter och kompressorn har en utväxling på 3,6:1 mellan turbin och remhjul, Max varv är 52000 på turbinen och har tänkt varva 8000 med motorn. Så min fråga är hur stort remhjul behöver jag för att kompressorn ska varva 52000 vid 8000? Och vad händer om man över varvar en sån hära kompressor? Eller slutar den bara ladda över Max varv ?
Räkna ut remhjul kompressor?
Räkna ut remhjul kompressor?
Daniel Bowenius
Re: Räkna ut remhjul kompressor?
52000 är väl efter den interna växellådan?
http://www.vortechsuperchargers.com/sup ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vortechsuperchargers.com/sup ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Räkna ut remhjul kompressor?
Japp! Vad händer med kompressorn om den tex varvar 58k vid fullt motor varv? Slutar den ladda eller går den sönder?
Daniel Bowenius
Re: Räkna ut remhjul kompressor?
52000/3.6=14444 ( maxvarv på kompressorns remhjul )
14444/8000=1.8 ( Max uppväxling mellan vevaxelns remhjul och kompressorns remhjul )
115/1.8=64 ( Max diameter på kompressorns remhjul )
Vid högre varv laddar kompressorn mer, men livslängden kortas. Det är kullagren som pajjar.
14444/8000=1.8 ( Max uppväxling mellan vevaxelns remhjul och kompressorns remhjul )
115/1.8=64 ( Max diameter på kompressorns remhjul )
Vid högre varv laddar kompressorn mer, men livslängden kortas. Det är kullagren som pajjar.
Jonas Bylund


Re: Räkna ut remhjul kompressor?
När man passerar max varv på kompressorn så börjar den dra enormt mycket effekt från remmen, vilket betyder att fast man får högre laddtryck och mer effekt på vevaxeln så stjäler kompressorn tillbaka så mycket att uteffekten på svänghjulet sjunker ändå.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Räkna ut remhjul kompressor?
Pacman, Håller inte med.
Drar mer effekt, ja.
Mer effekt än man får tillbaka från effektökning, nej.
Om motorn inte svarar på högre kompressorvarv är det något annat, t.ex. att intercooler är för trång och stryper flödet.
Remslir är ett annat problem som kommer tidigare. Mindre remhjul på kompressorn ger högre kompressorvarv som kräver mer effekt från remmen. Samtidigt är det mindre yta för remmen att greppa mot.
Om Vortech säger att maxvarv är 52000 rpm så säger dom det för att klara sina garantier.
Vissa modeller har bättre lager. Vissa modeller är tänkta för bruksbilar och ska hålla flera tusen mil.
Andra är rena rejskompressorer som går några sekunder åt gången. Då kan man tillåta högre varv och kortare tid mellan renoveringar.
Drar mer effekt, ja.
Mer effekt än man får tillbaka från effektökning, nej.
Om motorn inte svarar på högre kompressorvarv är det något annat, t.ex. att intercooler är för trång och stryper flödet.
Remslir är ett annat problem som kommer tidigare. Mindre remhjul på kompressorn ger högre kompressorvarv som kräver mer effekt från remmen. Samtidigt är det mindre yta för remmen att greppa mot.
Om Vortech säger att maxvarv är 52000 rpm så säger dom det för att klara sina garantier.
Vissa modeller har bättre lager. Vissa modeller är tänkta för bruksbilar och ska hålla flera tusen mil.
Andra är rena rejskompressorer som går några sekunder åt gången. Då kan man tillåta högre varv och kortare tid mellan renoveringar.
Jonas Bylund

