Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Bild
Bild
Bild

Bygget fortskrider i lagom takt. Lagomt rejsig olja har fyllts i motorn till uppstarten. Avgassystemet har fått nya lite hårdare upphängningar då de jag monterade tidigare fladdrade lite väl mycket. Den temporära bubbelformade OK- kylarslangen har äntligen fått en värdig armerad ersättare "efter vissa påtryckningar här på forumet...".
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av jol »

Merca har en billig löprulle som är ribbad för att sitta på insidan remmen, jag vet inte om din släta sliter mer än en ribbad gör men bara ett tips.
Jag sökte ett tag innan jag fann nån till lämpligt pris. Har inte provkört mitt bygge än så jag vet inte om det är ett måste. Du får tyvvärr spana efter det i reservdelskataloger jag har ingen aning om var mitt hjul ligger.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

tackar!! bra tips, ska kolla upp det. :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av knotan »

Armerad slang istället för bubblig universalslang = :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Då jag inte kan helt utantill vad som blir varmare/kallare på olika tändstift märken tog jag helt enkelt och frågade en lokal butik här i umeå om råd. Jag ville ha ett stift som var ett nummer kallare än NGK 6 som sitter orginal på min motor.
Som ni sett i mitt tidigare inlägg fick jag NGK 5 i tron om att det var kallare... Så är det dock inte vid en närmare kontroll. Så nu har jag bytt till rätt stift NGK bpr7es :thumbright:

Ikväll gick motorn runt för egen maskin. Riktigt skönt att se/höra att den verkade gå jämnt och fint på startmotorn, samt att kompressor remmen låg still utan att vandra, oljetrycket låg på 1,7bar efter ett antal varv.
Detta var ju endast en startmotorkörning- den har inte startats än.. Men snart så.. känns ändå som en lite seger! :P
Pillade ihop de resterande delarna till kylsystemet med bla expansionskärl.
Placeringen av kärlet blev som synes i hjulhuset. Det fanns helt enkelt ingen annan placering utan att göra hål i huven "eller göra en custom behållare". Svårt att se på bild, men expansionskärlet är över vattennivån i motorn och kylaren.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Attenator »

Längtar tills man får se denna på Umeås gator, bra jobbat!
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright: "Ikväll gick motorn runt för egen maskin. Riktigt skönt att se/höra att den verkade gå jämnt och fint"......"på startmotorn" :hihi:

Riktigt fin placering/montering av expansionskärlet. Dom är ju skitfula! Själv tänkte jag köra med ett Golfkärl som är klotformat och iaf passar PVformerna....

Längtar tills din Escort går för egen maskin utan startmotor.

Ett riktigt fint bygge tycker jag :thumbright: :thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

tackar tackar!! Riktigt kul ni gillar bygget! :)
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

HEJ igen!

Det som hänt sedan senast är att jag har lyckas sabba orginal innertaket då jag ville klä det med svart tyg.
Typiskt nog verkar inte limmet och innertaket gilla varandra "lösningsmedel?" så det är bara att kasta bort.
Ingen ideé att hänga läpp för det. Skaffade lite klister/foliebeklädd ljudisolering och monterade under hela taket och sedan limmade jag dit nytt tyg. Blev riktigt bra faktiskt- kanske t.o.m. bättre än med orginaltaket.
Den skräddarsydda golvmattan är också monterad samt limmad på vissa ställen för att ligga still.
Växelspakskonsolen är uppfräshad samt monterad samt även handbromsspaken.
A-stolparna är förberedda för att montera diskanter (inte så rejsigt kanske, men trevligt)
Den nya framrutan (som är en New Old Stock från 1970= aldrig monterad) har efter ca 4 timmars hårt arbete äntligen kommit på plats med tillhörande torkar armar.

Tyvärr gick vi bet på bakre sidorutorna då jag skulle montera mexico lister som inte är öppningsbara, på mina 1300L rutor. Jag har för mig att detta ska gå ganska smärtfritt. Men det finns inte en plan i h-v..e att det funkar. Rutan är helt enkelt för stor. Ska åka förbi med dom till en glasmästare och skära till dom..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av larsat »

Ser kanon ut det där! Har du någon värmeplåt över grenröret o ska du ha någon värmesköld runt luftfiltret sedan?
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Gustav »

Snyggt!

Bakrutorna är väl härdade? Isåfall går dom inte ändra storlek på...

Eftersom du är ex-montör från drömfabriken så tror jag ändå att du verkligen har försökt få in rutorna... får du inte dit dom så går det inte. :p
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Kadett4wd »

limma dem snyggt och modernt annars.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av therealpinto »

Öppningsbara bakrutor är ju annars riktigt smidigt...bra ventilation utan massa drag.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Toni »

* * * NXJ * * * skrev:Riktigt fin placering/montering av expansionskärlet. Dom är ju skitfula! Själv tänkte jag köra med ett Golfkärl som är klotformat och iaf passar PVformerna....

Ett riktigt fint bygge tycker jag :thumbright: :thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ
Exakt!
Formspråk tror jag det kallas. De där små, nästan osynliga detaljerna som gör att det ser så rätt ut... :thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Toni: Precis! Även de små sakerna gör skillnad- Jag har nog sett att även du lever efter de principerna :thumbright:

Jag skulle mer än gärna ha kvar de öppningsbara sidorutorna om inte allt var trasigt som satt på bilen. Lås och lister var ersatt med självborrande plåtskruv samt silicone.. :snyft:
Var till glasmästarn idag och snackade med dom om att skära/slipa till rutorna. Men som Gustav säger så går inte det då rutorna är härdade. Nya rutor går inte att frambringa via svenska leverantörer men kanske i England om man hittar rätt..
Jag vill ju helst ha glasrutor då de är tystare, samt går att torka/skrapa av utan att repa.
Glasmästarn ville komma förbi garaget och se med egna ögon hur det såg ut. Han dömde ut rutorna som "glöm det, det måste vara fel ruta"..
Efter lite mer letande och några telefonsamtal klargjorde jag att dett ÄR olika rutor på mexico och 1300L.
Åker ikväll och mallar av riktiga mexico rutor som kommer att skäras till i det nät bästa alternativet- ythärdad macrolon/lexan. Dock dyrare men lite mindre känslig för repor.

Kadett4wd: De tipsade faktiskt om att limma dom men då skulle rutan hamna mycket längre in. :)

Larsat: Grenröret är lindat med bandage samt att jag monterat en rostfri plåt mellan filtret och grenröret. Hoppas det kommer att funka tillfredställande. Annars borde det synas på insugstempen mär bilen står still utan fartvind. Jag har redan börjat spåna på lite olika lösningar på att få dit lite kall luft. Men än så länge är det uppstart och mycket annat som ska ses över.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar