B20, Steg 3 topp, lättat sv. hjul, Weber 45:or vilken kam?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
VolvoMatte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons nov 16, 2005 4:20 pm
Ort: Uppsala

B20, Steg 3 topp, lättat sv. hjul, Weber 45:or vilken kam?

Inlägg av VolvoMatte »

Skulle vilja ha ett tips på vilken kam jag skall välja till min B20 med Steg 3 topp, lättat svänghjul, extraktor, brytarlöst och Weber 45:or, är inte så sugen på en R-kam nämligen...eventuellt blir det borrning till B21 också.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

tippe en k-axel ,eller lite mer trim kg17 ev en riktig spenstig gatkam så er kg 19 bra. har kjørt i staden med samme oppsett,helt nede i 4 gear,dreimoment(NM) er helt rått :!: slutter sent av den siste kammen,å så varer dom ,har en kam som står i 3 :!: motorn,det gjør man inte med biltemas :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20, Steg 3 topp, lättat sv. hjul, Weber 45:or vilken ka

Inlägg av Jens Gustavsson »

VolvoMatte skrev:Skulle vilja ha ett tips på vilken kam jag skall välja till min B20 med Steg 3 topp, lättat svänghjul, extraktor, brytarlöst och Weber 45:or, är inte så sugen på en R-kam nämligen...eventuellt blir det borrning till B21 också.
vad ska du ha motorn till? till jobbet eller race körning?

kam valet är ganska fritt med 2st 45:or, steg3 topp och extraktor system.
VolvoMatte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons nov 16, 2005 4:20 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av VolvoMatte »

OK, jo jag var nog lite otydlig med vad jag skall ha motorn till. Men den skall gå på gatan tänkte jag lite busåka. Är inte mkt för detta med av/på karaktär på motorn utan gillar mer bottenvrid och någorlunda körbart mellanregister. Kan säga att det sitter K-kam nu och fördelen med den är väl att den drar rätt bra i botten, plus att tomgången är underbart jämn. Tänkte nu om det finns något som är lite värre utan att den blir så dryg och hostig på tomgång.
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

Inlägg av Holmbergarn »

Timo 840 eller 848.
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

kamval

Inlägg av sudden »

jag har kg6 kam(den är ganska lik H3 kammen) i min b22 steg3 topp dubbla weber 45.or,extraktor + lite andra grejor.Den har grymt bra botten vrid + att den går lungt o fint på tomgång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

VolvoMatte skrev:OK, jo jag var nog lite otydlig med vad jag skall ha motorn till. Men den skall gå på gatan tänkte jag lite busåka. Är inte mkt för detta med av/på karaktär på motorn utan gillar mer bottenvrid och någorlunda körbart mellanregister. Kan säga att det sitter K-kam nu och fördelen med den är väl att den drar rätt bra i botten, plus att tomgången är underbart jämn. Tänkte nu om det finns något som är lite värre utan att den blir så dryg och hostig på tomgång.
en motor med separata spjäll blir aldrig hostig på lågvarv med vass kam, den kan bli trött men aldrig ruppig.

Kg6 och H3 är vassa kammar med 320graders dur vid ventilspel och ca 265grader vid 0.05". K kammen har ca 280grader och ca 225grader vid 0.05" en STOOOOR skildnad.

vill du ha mer botten vrid finns det bättre kammar.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

H3 kammen har en duration på 312 grader, och det tror jag är vid 0-spel. En bra kam som är stark på låga varv och ger bra effekt. KG6 är en kopia på H3. Att olika personer upplever samma kam olika beror ofta på motorns övriga komponenter. Mycket annat påverkar, t.ex förgasare, grenrör och (kanske mest) toppen.
VolvoMatte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons nov 16, 2005 4:20 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av VolvoMatte »

Då har jag en del tips att gå på...är det nån som har nån koll på TG:s kamaxlar hur de är förresten?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:H3 kammen har en duration på 312 grader, och det tror jag är vid 0-spel. En bra kam som är stark på låga varv och ger bra effekt. KG6 är en kopia på H3. Att olika personer upplever samma kam olika beror ofta på motorns övriga komponenter. Mycket annat påverkar, t.ex förgasare, grenrör och (kanske mest) toppen.
båda dessa kammar blir på minst 320 grader vid 0.4 ventilspel med std vippor.

skilnaden mot tex kg 5 som också är på 320/0.4mm är att det är slöare ramper= lite öppna ventiler utan att de öppnar= dåligt cylinder tryck :?

skilnaden vid 1.27mm(0.05") 270 på kg5 och 262 på KG6 om jag inte mins fel.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Du har nog rätt Jens, jag kollade Enems hemsida. Jag trodde inte H3:an var så vass, jag upplevde den som stark på lägre varv då jag körde med den (många år sen). KG5 tycker jag var rätt kass.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:Du har nog rätt Jens, jag kollade Enems hemsida. Jag trodde inte H3:an var så vass, jag upplevde den som stark på lägre varv då jag körde med den (många år sen). KG5 tycker jag var rätt kass.
jo det finns bättre kammar nuförtiden.jag är inte helt insatt i TG B20 sortiment men något med ca 290-300grader vid ventil spel och ca 250grader vid 0.05" lyftarlyft, ca 8.5mm lyftar lyft, 106 i nockvinkel skulle jag satsa på om jag ville ha en bra vrid motor för sportig körning. tg är nog han som säljer modärnaste och bästa kammarna i dag men enem och unitec kanse också kan fixa sifror.

obs! om inte försäljaren kan säga hur dur mäts eller hur mycket den har vid 1.27mm så ska man inte köpa där tycker jag.

en duration vid ventilspel eller liknande säger inte ens halva saningen om hur den är!!!

ring och kolla lite sen pm du mig innan du köper den så kan jag hjälpa dig så du inte blir lurad :(


linkvist hur går det för dig med värstig sugmotorn? nåra nya grejor,teorier eller bromsningar i år?

jag är sugen att bygga i hop min 2850cc sugmotor b20 och bromsa lite men hittar ingen som vill bygga blocket med foder till rimligt pris :(
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Inget nytt i år, Jens. Om sanningen ska fram så står den som jag ställde den i höstas, med rasad låda. Ska byta bakaxel och låda, sen får vi se hur mycket jag kör i år. Jag vill ju i alla fall köra en tolva med bilen (7,88 201m). Har funderat på att avveckla det här med B20, det värsta är att jag redan spånar på ny topp mm. Jag börjar tro att jag har fastnat i B20 träsket.....
Användarvisningsbild
jaevelberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons apr 14, 2004 5:05 pm
Ort: umeå

Inlägg av jaevelberg »

Här finns en KG6/H3 till salu:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=7835
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:Inget nytt i år, Jens. Om sanningen ska fram så står den som jag ställde den i höstas, med rasad låda. Ska byta bakaxel och låda, sen får vi se hur mycket jag kör i år. Jag vill ju i alla fall köra en tolva med bilen (7,88 201m). Har funderat på att avveckla det här med B20, det värsta är att jag redan spånar på ny topp mm. Jag börjar tro att jag har fastnat i B20 träsket.....
det är svårt att komma ur B20träsket :idea: varför inte montera en Hx50+ låg kompa kolvar på din värsting motorn och köra en 9sec repa istället :lol:

blir lite jobbigt med drivlinan men det finns ganska gott om färdiga chassin annars.

skämt åsido jag förstår, jag har inte heller hunnit/orkat nått på B20 i vinter :cry:
Skriv svar