Skumt fel ms2 v3

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

MantaTIC
För mycket laddtryck

Skumt fel ms2 v3

Inlägg av MantaTIC »

Hej. Jag har precis börjat köra med bilen igen efter att den stått isärplockad hela sommaren men nu har jag fått nåt skumt fel.

Jag startar motorn och den går fint och varvar ut fullt men efter ett tag då vill den inte varva ordentligt, den dör nästan helt när man gasar. Max 4000rpm men den går piss dit. Men om man nu slår av tändningen och startar igen då går den som den ska igen. Samma fel kommer efter en liten stund igen men efter en omstart så är det bra igen. Detta har jag inte råkat ut för tidigare.

Trodde först att det var tändspolen som spökade så jag köpte en ny bosch motorsport wastespark spole (körde tidigare med en ford spole). Detta hjälpte inte.

Sedan började jag mäta laddningen och märkte att generatorn verkade trött, hade endast 12.2v när allt var igång. Tänkte att detta kunde vara felet så jag köpte en ny 80A generator och satte dit. (Den gamla var på 45A) Detta hjälpte inte heller mot felet. Dock laddar den fint nu :)

Börjar tro att det har blivit nåt knas med boxen. Funderar på att ladda om firmware och ladda in mappen på nytt. Vilken firmware ska jag ha till min box? MS2 V3.0 extra, jag använder megatune 2.25 p3. Vart kan jag ladda ner den nånstans?

Tips på troliga fel är välkommna! Logg fil finns men vet inte hur jag laddar upp den..
Niko Rissanen
Per Eriksson
Lite mer laddtryck

Re: Skumt fel ms2 v3

Inlägg av Per Eriksson »

maila, jevlar at hotmail.com
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck

Inlägg av ljungqvist »

Vad är det för typ av motor NA eller Turbo?
Kollat bränsletrycket samt flödet?
Dåliga stift?
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Turbokonverterad Opel Cih. E85. Soppatryck är också kontrollerat.

Det konstiga är som sagt att om man stänger av och startar direkt igen så går den ok en stund igen. Detta gör jag medans man rullar så bara av/på direkt.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Felet delvis funnet. Det visar sig att det är problem med bränsletrycket.

Trycket ser fint ut första 10minutrarna efter start men sedan börjar det fladdra lite på mätaren, fladdret blir värre och värre och efter 20min körning så sjunker trycket vid pådrag.
Man stänger av och startar igen och då fladdrar trycket men det sjunker inte vid pådrag, förena efter en stunds körning igen. Bränslepump eller regulator fel??

Pumpen är en 044 replika från turbobanditen med an8 sugledning och regulatorn är en Opel cih 2,4 orginal men med ombyggd överdel för ställbart tryck.

Har ni varit med om nåt liknande?
Niko Rissanen
Jens.k
För mycket laddtryck

Inlägg av Jens.k »

Kanske samma problem som här?
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =3&t=69976" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror det slutade med att han kortade ner sugledningarna så mkt det gick för att undvika fenomenet.
Jens Karlsson
Per Eriksson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Per Eriksson »

Kolla hur silen i pumpen ser ut, e85 kan kleta igen den.
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Problemet i den tråden låter klart bekant. Det som skiljer är att min pump går bra ett tag innan det blir värre och värre. Det kanske är problem med att den stålomspunna slangen från kl racing som suger ihop sig efter en stund?
Niko Rissanen
Skriv svar