Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Olofsson skrev:Erland jag såg att JPM skulle ha dynoday den 6/10, åk dit om jämför effekten med det du bromsat någon annanstans iaf. Kul att se skillnaden.

Tack för tipset, det hade varit jättekul.
Jag ska höra med honom om det går och sen måste jag fixa kopplingen och byta bakaxel.
Men om inte annat så kan jag köra dit när som helst sen och testa.
När jag började trimma min Zündapp så trodde han inte på mina effektsiffror från MJP bänken
så jag körde upp till honom och lät honom testa moppen i sin bänk.
Fast fläkten stod så nära att motorn bara missade, pipan blev för kall så hade jag 2 hästar mer hos honom.
Så jag vet att han har en glad bänk men en dag ska jag köra runt och jämföra.
Jag har gjort en Volvo Evo topp till en 2.8 liters underdel som vi jobbade väldigt mycket med rörlängder på.
Insuget kortades och toppen togs upp i 3 omgångar. Mycket jobb lades på grenrör.
Den bromsade över 350 hästar hos TS motor i Åstorp och jag undrar verkligen om det stämmer.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

quattro skrev:Här kommer några högst egna tankar om diskussionen kring flöden o hästkrafter. Kritisera gärna.

Erland skrev: Johannes får ut över 260 hästar ur en 2 liters Pinto med 37 mm i minsta diameter i toppen. Det hamnar här ungefär enligt Pipemax: 330 FPS Velocity CSA= 1.663 sq.in. at 7400 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss. Hur troligt är det då? När saker verkar för bra för att vara sanna så måste man kunna ifrågasätta dom.

Jag vet inte hur Pipemax räknar, men om jag tänker rätt har vi 4 faser under insugstakten på en rätt avstämd racemotor:
1) Kolven vänder vid ÖDP med overlap, båda ventilerna öppna, på höga varv har gasen "restfart" genom insugningsröret och strömmar därför in i cyl när ventilen öppnar. Samtidigt har vi en evakueringsugpuls från avgasporten som hjälper till att skapa undertryck i cyl.
2) Kolven på väg ned, undertrycket i cyl ökar och hastigheten på gasen in i cyl accelererar .
3) kolven har varit nere o vänt o är på väg upp. Det är fortfarande undertryck i cyl och hög fart på gasen i insugningsrören vilket gör att den fortsätter fylla på i hög fart även om ventilen börjar strypa.
4) Kolven närmar sig insugsventilens stängning. Övertryck börjar skapas i cyl, inströmmande gasen saktar in men efterfyller fortfarande.

Om vi tittar på dom olika faserna så kan man fundera över olika möjligheter till förbättringar/försämringar:
Fas 1) Stor nockvinkel ger långt överlapp. Bra om vi kan få färskgasen att inte gå direkt ut i avgasporten. Detta går att påverka med förbränningsrummets och ventilens utformning, samt ev sätesvinklarna. Om kanalerna är för stora har gasen för dåligt med "restfart" och inströmningen blir sämre.
Fas 2) Större kanaler ger högre flöde. Stor nockvinkel ger max öppen ventil tidigare och borde ge högre total/genomsnittlig gashastighet o högre totalflöde. Högre ventillyft och rullkam, el fathead kamprofil ger högre genomsnittligt ventillyft under denna fas o därmed högre snittflöde, även om vi skulle nå "choke" en kort stund.
Fas 3) Hög hastighet på gasen ger bättre efterfyllning. Ju högre hastighet ju senare kan vi stänga ventilen. För stora kanaler kan ge för låg hastighet o sämre efterfyllning.
Fas 4) För stora kanaler gör att gasen kan tryckas tillbaka ut i insugningsröret, vilket försämrar efterfyllningen och antagligen också förfyllningen under nästa overlap. Stora kanaler gör att vi måste stänga ventilen tidigare.

Utifrån dessa tankegångar tror jag att:
- En maxad motor måste byggas komplett så att alla delar - underdel, topp, kam, insug/avgasrör - är avstämda mot varandra. Att plocka ihop delar från olika håll kräver väldigt mycket kunskap och tillgång till data på delarna. Tror också man behöver prova sig fram i bromabänken vad som passar ihop i praktiken.
- Jag tror att fas 2 är den minst svåra delen att få till, och därför kanske även den minst viktiga delen av insugstakten. Jag tror det att det inte behöver betyda så mycket att Pipemax säger att kanalen går i choke. Det kanske tom är bra, då jag dels tror att det kan öka det genomsnittliga flödet under hela fast 2, och dels att den "för lilla" kanalen med råge kompenserar för choken med bättre fyllning under fas 3 och 4, om motorn är byggd för det.
- Stora kanaler är bra under fas 2 men ger lägre gashastighet vilket kan vara negativt för alla andra faser. Gränsen för när kanalen blir för stor beror på hela motorkonceptet och varierar därför från motor till motor. Men jag misstänker att det kan vara vanligare med för låg gashastighet än för hög.
Jag har funderat väldigt mycket på detta. jag tror att man kan jämföra kolvmotorn med en gunga som man gungar någon i.
Så länge kolven ökar i hastighet så ökar farten på gasen men så fort kolven minskar i hastighet så kommer gasen ifatt och trycket i cylindern går upp.
Det är lätt att se i ett tryckdiagram:

Bild

Det är bara kolven som drar efter att avgasventilen har stängt. Jag tror att det finns en maximal hastighet som man kan köra gaserna i insuget med, runt Mach 0.62.
Efter det så förlorar man mer på tryckminskningen i gasmassan, ju högre hastighet desto lägre tryck än man vinner på hastighetsökningen.
När kolvens hastighet slutar att öka tillförs inte mer energi, samma som att man släpper gungan. Det är beroende på hur mycket gasmassa man har satt igång
och till viken hastighet man har accelererat den som bestämmer hur bra efterfyllningen blir.
Gasen i rörelse i insuget ska inte bara fylla på cylindern utan energi tas också för att fylla på insuget i andra änden.
Det gör att massan i insuget blir viktig även om det både är tryckvågor och kinetisk energi som gör jobbet.

Hoppas mitt resonemang går att förstå men faktum är att det finns en hastighet som om den överskrids gör att det inte går att få ut mer effekt.
260 fps i Pipemax är bäst för max effekt och runt 285 fps om man vill ha bredare register eller om det är en extremt rak kanal.

Erland
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Mitt inlägg var inte egentligen avsett att påstå att Johannes Perssons bhp-uppgifter är korrekta - det vet jag inget om - utan jag ville mer peka på att jag tror det finns en risk i att lita för mycket på vad Pipemax säger. Jag tror att verkligheten är betydligt mer komplex än vad Pipemax räknar på. Och logiken säger att det är genomsnittsflödet under hela ventillöppningsfasen som är viktigt och då borde en kort choke-period vid max hastighet under det jag kallar fas 2 inte spela så stor roll.

Vill man veta vad JPM sagt om sina Pinto-maskiner så kan man t.ex. titta på ett reportage i nr 7 2003 i Bilsport Börsen. Där fanns följande data:
2 liter med JE-kolvar, standardvev o 145mm stålstakar.
12,2 i kompresionsförhållande
44/37 ventiler i titan med 30 kg inspänningstryck
313 graders kam med 16 mm i ventillyft
Rullspjäll och Motec sekventiellt sprut
251,4 hk vid 8200 rpm, 254,4 Nm vid 5770 rpm

I artikeln visas också insug med reglerbar längd (med servomotor) och vakumpump men det framgår inte om de sitter på denna Pintomotor.

Jag vet inte om Johannes effektsiffror är trovärdiga men det är utan tvekan en rejält avancerad och noga utprovad maskin. Pintomotorn lär ju också ha några fördelar iom att ventilerna spretar isär när dom öppnar o tillsammans med layouten i förbränningsrummet skall det göra att det går att få bra flöde i dem.

Kikar man i David Wizards bok från slutet av -70 talet om How to modify Ford sohc engines, så testar han fram 219 bhp ur en 2 liters Pinto men säger också att med lite korrigering av avgasrörlängderna så tror han han hade nått 230 bhp.
På den tiden gav inte Volvomotorerna (B23, menar jag) mer än max 200 bhp och med tanke på vad man får ur dom idag så vore det konstigt om inte Pintomaskinerna också har ökat en del.
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Erland skrev: Så länge kolven ökar i hastighet så ökar farten på gasen men så fort kolven minskar i hastighet så kommer gasen ifatt och trycket i cylindern går upp.

Det måste vara varvtalsberoende. På låga varv följer gasen kolven mycket närmare än på höga varv. På lite högre varv tror jag inte gasen "kommer i fatt" kolven förrän när ventilen börjar stänga. Om den gjorde det så skulle det ju inte löna sig att stänga ventilen långt efter NDP. Att det på högre varv lönar sig att stänga insugsventilen 50-70 grader efter NDP är enligt min mening ett direkt mått på hur mycket gasen släpar efter kolven. Därigenom också ett mått på hur viktig denna fas är för den totala fyllnadsgraden.

Tittar man på ditt diagram så ser man också detta. Det är undertryck i cylindern i stort sett ned till NDP, men trycket fortsätter stiga i både cylindern o insugskanalen när gasen börjar bromsas upp, under efterfyllningen efter att kolven vänt. Det är stora tryckskillnader man ser i diagrammet med så lågt som 0,5 atm i både cylinder o insugskanal när kolven har som högst hastighet ned i cylindern, och så högt som 1,5 atm strax innan ventilen stänger. Det visar ju också på att efterfyllningen är väldigt viktig för det betyder att den gas som kommer in i cylindern under efterfyllningen har 3 ggr högre densitet än den gas som kommer in vid max kolvhastighet (och även max gashastighet aningen senare) under det jag kallar fas 2. Nu står det inte - vad jag såg - vilket varvtal diagrammet avser men ju högre varv ju större tryckförändringar få du givetvis.

En annan tanke som slog mig är att chokeningen in insugsröret inträffar vid höga varvtal, dvs när gasen släpar efter som mest och när undertrycket som då bildas i insugsröret är som lägst. Hur påverkas chokehastigheten och flödet av lägre luftryck?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Så fort du ser att undertrycket inte sjunker längre så har draget försvunnit och det är energin i kanalen som gör jobbet.
I slutet av fyllnadstakten har undertryckspulsen som kolven drog reflekterats vid insugets ände och återkommer till ventilen som en tryckpuls.
Så länge trycket i kanalen tillsammans med det trycket som den kinetiska energin och tryckpulsen skapar är högre än cylindertrycket så fortsätter cylindern att fyllas.
Sen tar det några grader efter att flödet har stannat innan flödet vänder.

Pipemax är kört mot 100tals dynotester så det stämmer bättre än de flesta program.

Man kan se att Johannes kam och ventiler räcker:

-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.576 0.620 0.682
Exhaust = 0.520 0.560 0.616
Max-effort Intake Lift = 0.714
Max-effort Exhaust Lift = 0.646
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .620 Lift @ 8200 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .560 Lift @ 8200 RPM

Men man kan se att kanalen ligger på för hög hastighet:

311 FPS Velocity CSA= 1.663 sq.in. at 8200 RPM Smallest Useable Port CSA

För att ge den effekten så krävs det:

285 FPS Velocity CSA= 1.815 sq.in. at 8200 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 1.989 sq.in. at 8200 RPM Recommended Port CSA

Vilket blir 38,6 till 40,4mm.

Dessutom krävs:

Required Intake Flow between 215.5 CFM and 227.4 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 167.0 CFM and 181.4 CFM at 28 Inches

Minst 215 CFM med insug och förgasare vid 28" vilket borde vara omöjligt att få till med 37mm:s kanal.
Om jag ska se till siffrorna från flödesmodulen så hamnar man på runt 204 CFM på toppen utan insug och förgasare.

Men motorn fick inte ett VE på 120% som Opelmotorn utan ett mera troligt VE på 114%.

Ändrar man VE efter troligt flöde på 204 CFM så får man:

121.227 Cubic Inches @ 8200 RPM with 109.00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow between 202.8 CFM and 213.9 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 157.2 CFM and 170.7 CFM at 28 Inches

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 220.7 229.8 234.3 238.8
Peak Torque Lbs-Ft 155.2 161.6 164.8 168.0

HorsePower per CID 1.820 1.895 1.933 1.970
Torque per Cubic Inch 1.281 1.333 1.360 1.386

BMEP in psi 193.1 201.1 205.0 209.0

Alltså 234 hästar högst istället för 252,5 och ett verkligt VE på 109% och detta är om allt stämmer.
Mindre än 10% under angiven effekt men fortfarande i race dyno hp och inte i DIN.

Pintomotorn har ett fint förbränningsrum men en trist Volvo 530 lik insugningskanal.
Ventilerna lutar bara i längsled och inte i sidled tyvärr.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:
När jag började trimma min Zündapp så trodde han inte på mina effektsiffror från MJP bänken
Fast fläkten stod så nära att motorn bara missade, pipan blev för kall så hade jag 2 hästar mer hos honom.
Jag har gjort en Volvo Evo topp till en 2.8 liters underdel
Den bromsade över 350 hästar hos TS motor i Åstorp och jag undrar verkligen om det stämmer.

Erland
2hk är ganska stor skillnad när värdena är så lilla, du har under 20hk i Zundapp? Det ger 10% skillnad. När jag kalibrerade min moppebänk, jag räknade tiondelshästar..
När man kör runt och jämför bänkar måste också fråga när det är sist kalibrerat pånytt.
När jag gjorde min första inertiabänken så hade jag nästan varje vecka en ny kalibrering :hihi:

Jag behöver inte undra om en volvo 3.2 16v motor, den bromsades 379hk 413nm och när bänkens stor kylningfläkt var påkopplad, effekten blev 400hk 430nm, 98 oktan, är det lätt att jämföra inte ens i samma bänk.Andre har sett insuget på denhär motorn, flänsen är 1500mm, toppen flödar lite över 330cfm. kan inte bli så mycket hästar men det bevisas att om kanalen är rakt, det kan vara mindre än böjig kanal.

Men ford ohc kanal är inte lika bra som volvo 16v, Erlands räkningar på -10% går på samma linje som Zundapp effektmätning. Ford ventilerna lutar i sidled också men trots det, det blir nog inte över 250hk. 2.0 44/37 ventiler, 37mm kanal, 12.2 komp.
kickmaier
Lite mer laddtryck

Inlägg av kickmaier »

Erland Cox skrev:
Olofsson skrev:Erland jag såg att JPM skulle ha dynoday den 6/10, åk dit om jämför effekten med det du bromsat någon annanstans iaf. Kul att se skillnaden.

Tack för tipset, det hade varit jättekul.
Jag ska höra med honom om det går och sen måste jag fixa kopplingen och byta bakaxel.
Men om inte annat så kan jag köra dit när som helst sen och testa.
Jag har gjort en Volvo Evo topp till en 2.8 liters underdel som vi jobbade väldigt mycket med rörlängder på.
Insuget kortades och toppen togs upp i 3 omgångar. Mycket jobb lades på grenrör.

Erland

Grattis till en bra motor Erland du ser hur mycket det gör på motorn när allting stämmer ihop med alla delar i motorn. Opel motorn Bromsade jag Fyra gånger innan jag vart nöjd med alla delar och jag gjorde två olika toppar till den. Opel toppen flödar lika bra som en Evo med 48 mm ventiler när den är rätt portad.Jag jämmför alltid samma motor volym med andra motorer om jag är osäker hur bänken visar där jag bromsar då kan man se hur bra motorn blev.Sen så spelar det ingen roll hur bänken visar .Jag har blivit jävligt besviken en gång när jag bromade en Opel motor hos en oseriös motor trimmare han bygger Opel motorer också jag bromade en 2,0 l den gav 221 hk och 23,2 kg vrid när jag byggde om den till 2,4 l så gav den 230 hk och 26 kg vrid i samma bänk. Till honom åker jag inte mer :thumbdown: .Men för att se hur den gick i verkligheten så åkte jag till Köhler racing och gjorde ett nytt test och dom siffrorna blev 257 hk och 27,5 kg vrid och där kunde jag jämmföra med andra motorer i samma volym och den vart riktigt bra.Tyvärr finns det dom som fuskar med sina bänkar.Det förstör för oss som vill va seriösa motorbyggare.

MVH Henry :thumbright:
iron_man
För mycket laddtryck

Inlägg av iron_man »

Jpm har 47/37 ventiler i ford pinto. toppen inte 44/37

/Jimmy
You Can Never Go Fast Enough
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Men han har fortfarande 37 mm i minsta area enligt vad han sagt till mig.
på den tiden när jag bromsade min Zündapp hos Johannes hade den runt 15 hästar så det blir mer än 10%.
Han får ut 225 hästar ur BMW M10 med Weber 45:or och hur det går till förstår inte jag.

Kickmaier, du undviker konsekvent att svara på frågor utan pladdrar bara på.
Har du en topp så att vi kan jämföra flödesbänkar eller har du inte?
Stämmer det du skriver så är det ju fort kollat.
jag kommer inte i närheten av dina flöden i min bänk och tappar och vinner inte 20 CFM med små förändringar.
Det låter som om du har nån FlowQuick bänk utan eller med väldigt litet plenum.
Kan du beskriva hur din bänk ser ut?
Här är min: http://www.topplocksverkstan.se/flodesbanken.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
wuffee
Forumsberoende

Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av wuffee »

Skicka upp en topp å se vad han får för flöde på din annars erland?:)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det kan jag göra men jag vill ändå prova en av hans.
Att se med egna ögon är att tro.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Kanske finns en anledning till varför det inte svaras på om Henry vill skicka en topp eller inte.
Han kanske vill behålla sina kunskaper 'in house' och tjäna pengar på dem.
Skickar han en topp gläntar han juh på alla sina hemligheter.
Att sitta och hugga isär varenda killes bromsning eller flödning etc etc på nätet får mig bara att skaka på huvudet.
Jag vet du kör den 'öppna' vägen Erland, men alla kanske inte gör det, det får man ha respekt över.
Henry har juh presenterat hur de dubbelkollat kalibrering av bromsbänk etc etc.
Så han har ryggen fri, ska det ifrågasättas, så är det juh Görans kalibrering som ska analyseras.

Så ta det med ro, att sitta och tangentbordstvista då man är professionell motortrimmare gör en aldrig gott.
Bättre låta resultaten på tävlingarna visa vem som är bäst.
För hittils verkar det iallafall som att vilket resultat som än presteras, när som helst, hur som helst, var som helst, Är de utanför Skåne och i en ej Erlandgodkänd broms/flödesbänk så är det fel!

Talk softly and carry a big stick!

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bjarne Cox »

Jag har försökt undvika att blanda mig i diskussionen, men jag måste bara fråga vad det skulle vara för problem med att få iväg en topp till Erland så att han fått se hur den är i hans bänk? Henry sa ju själv att han testat olika bromsbänkar för att verifiera sina resultat och då borde det ju vara något positivt för hans del att skicka en topp till Erland och även få testat sin topp i olika flödesbänkar. Dessutom förstår jag inte varför han skulle hålla så strängt på sina "hemligheter", det är väl kul om man kan lära sig av varandra? Det är väl det ett forum och hela forumgemenskapen är till för? Det finns ju ingen mening med att vara så stor på saker och ting hela tiden. Upp till bevis!
boster
Lite mer laddtryck

Inlägg av boster »

Håller med kadett4wd.
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

Kadett4wd skrev:Kanske finns en anledning till varför det inte svaras på om Henry vill skicka en topp eller inte.
Han kanske vill behålla sina kunskaper 'in house' och tjäna pengar på dem.
Skickar han en topp gläntar han juh på alla sina hemligheter.
Att sitta och hugga isär varenda killes bromsning eller flödning etc etc på nätet får mig bara att skaka på huvudet.
Jag vet du kör den 'öppna' vägen Erland, men alla kanske inte gör det, det får man ha respekt över.
Henry har juh presenterat hur de dubbelkollat kalibrering av bromsbänk etc etc.
Så han har ryggen fri, ska det ifrågasättas, så är det juh Görans kalibrering som ska analyseras.

Så ta det med ro, att sitta och tangentbordstvista då man är professionell motortrimmare gör en aldrig gott.
Bättre låta resultaten på tävlingarna visa vem som är bäst.
För hittils verkar det iallafall som att vilket resultat som än presteras, när som helst, hur som helst, var som helst, Är de utanför Skåne och i en ej Erlandgodkänd broms/flödesbänk så är det fel!

Talk softly and carry a big stick!

Mvh
:thumbright:
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Skriv svar