Vet inte under vilken flik jag ska lägga min fråga så jag lägger den här under övrigt!
Har just fixat shift light i hobby bilen men vet ej vart jag ska lägga aktivering av denna...dvs hur långt innan varv stoppet ska shift lighten aktiveras..
Ni som har shift light var har ni lagt den jämnfört med vart ni har varvstoppet?
Tack på förhand/MAS
Shiftlight fråga..
Shiftlight fråga..
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Re: Shiftlight fråga..
Jag tyckte och att de va en bra sak å skaffa. la min 800rpm före stoppet (6200rpm och stoppet är på 7000) (och min effekt börjar dala vid 6600)
Helt onödigt man skiter ändåså i den där lampan som lyser konstatnt och kör på känsla.
Helt onödigt man skiter ändåså i den där lampan som lyser konstatnt och kör på känsla.
Beror på hur fort du reagerar, själv hade jag ställt den så du hinner växla innan varvstoppet går i.
Tar ju en stund för ögat att registrera att lampan lyser
Tar ju en stund för ögat att registrera att lampan lyser
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
400-600 varv före varvstoppet beroende hur rapp motor och hur trögfattad man själv är 

Shiftlight fråga..
Ja växlar då inte efter lampan, går gärna på varvstoppet som nån galning innan nästa vxl flyger i;) haha
-
- För mycket laddtryck
Vid bankörning eller lek på gatan spelar det ingen roll. då kör man på kännsla. men när du står på strippen bredvid en "båla" (pitemål) v8 med raka rör och hela bilen skakar och den lilla 2+ liters motorn under huven försöker göra sin röst hörd har du inte den blekaste vad som händer där fram. då är den ovärderlig! prova köra några repor du får ganska snabbt in känslan för vart den bör ligga. men ca 500 varv är nog lagom.

Fd GOLiO
Ta fram vridmomentskurvan för din motor. Ta fram utväxlingsförhållandena för alla växlar i din växellåda. Ta fram en miniräknare. Räkna ut vid vilket varvtal vridmomentet på hjulen sjunker under det vridmoment du får om du växlar upp en växel, för alla växlar. Ställ in shiftlighten på ett varvtal som verkar vara en lämplig kompromiss för att få dig att växla vid någorlunda optimalt varvtal på alla växlar.