det är kul att folk som bromsar och bygger kompletta motorer lägger upp data på vårt forum det är lätt att saker och ting blir lite väl teoretiska ibland

jag kan inte sånt och mattias är på semester och surfar. jag tror nog att den inte kommer att låsas eventuellt kommer vi ta att tas bort några inlägg där det skrivits lite för mycket från sand lådan.Tommy Luhr skrev:Borde nog dela upp denna tråden Jens! Trådens ursprungliga syfte är kanon och vi vill inte att det riskerar att låsas. Jag lägger gärna upp bilder på toppar här när jag kommer på nått spännande som inte redan ligger här
Jadu,, det är juh givetvis mig du syftar på.Erland Cox skrev:
Orsak och verkan som nån skriver men det ska mer till än kunna skriva det.
Erland
Erland Cox skrev:Om toppen flödar 293 CFM så sjunker det med minst 15 CFM med förgasare och insug på.
Om flödet med förgasare och insug hade varit 305 CFM som är det höga flödesvärdet så
hade nog motorn orkat med att lämna 346 hästar.
Eftersom jag nu hamnade nära det lägsta flödesvärdet så är 320 till 340 hästar mer troligt.
Dessutom gissar jag på 12,5:1 i komp vilket kräver racingbensin, verkligt komp kan vara lägre.
Ett exempel till mot flödesmodulen är en B20 topp jag gjort som har höjd insugningskanal.
Den har nästan en perfekt radie från flänsen ner till sätet och är 39mm i diameter.
39 i kvadrat / 43 i kvadrat X 279 = 229,5 CFM. Den toppen flödar 220 CFM vid 16 mm
och kan nog om man flödar utan ventil flöda 229,5 CFM.
Med en av AGAP:s rullkammar på 16mm lyft så räcker portarean:
285 FPS Velocity CSA= 1.733 sq.in. at 7200 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 1.900 sq.in. at 7200 RPM Recommended Port CSA
till:
137.903 Cubic Inches @ 7200 RPM with 110.00 % Volumetric Efficiency PerCent
Required Intake Flow between 205.8 CFM and 217.0 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 155.3 CFM and 170.1 CFM at 28 Inches
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 217.4 226.3 230.8 235.3
Peak Torque Lbs-Ft 175.5 182.7 186.4 190.0
HorsePower per CID 1.577 1.641 1.674 1.706
Torque per Cubic Inch 1.273 1.325 1.351 1.378
BMEP in psi 191.9 199.8 203.8 207.7
217 till 230 hästar med Weber 50:or och 11:1 i komp och 15 CFM avdraget för förgasare och insug.
Den B20 som jag var och bromsade och som gav 208 hästar flödar ca 185-190 CFM med insug och förgasare:
137.903 Cubic Inches @ 6500 RPM with 110.00 % Volumetric Efficiency PerCent
Required Intake Flow between 185.8 CFM and 195.7 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 140.2 CFM and 153.5 CFM at 28 Inches
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 193.5 201.4 205.4 209.4
Peak Torque Lbs-Ft 173.3 180.4 184.0 187.6
HorsePower per CID 1.403 1.461 1.489 1.518
Torque per Cubic Inch 1.257 1.308 1.334 1.360
BMEP in psi 189.5 197.3 201.2 205.1
Ligger mer i närheten men han ställde aldrig in varvtalet rätt så det får jag beräkna mot hjulhastigheten.
Vi körde en M3 3,2 som ska lämna 321 hästar i samma bänk samtidigt och den gav 308 motorhästar.
Min gav 208 hästar med öppen huv och utan luftfilter.
Luftfiltrena tog 10 hästar och dom ska jag kolla i flödesbänken, det syns nog.
Med stängd huv och varm motorrumsluft försvinner nog 10 hästar till.
Plenum med friskluftsintag ska byggas.
Det är ju väldigt svårt att sitta och diskutera effekter fram och tillbaka mellan olika bänkar.
Det är inte frågan om kritik av andra utan bara ett konstaterande att det skiljer väldigt mycket.
Så när något är bättre än vad matematiken säger att det kan vara måste man ju få ifrågasätta.
Det finns ju ett maximalt medeltryck som går att köra på 98 oktan och det är nog inte mycket
över 15 bar på en 2 ventils motor N/A. Sen får man börja sänka tändningen och då sjunker också medeltrycket.
B20 motorn ovan har 13.9 bar vid max effekt, vet inte effekten vid max vrid för jag har inte fått bromspappren.
Den fick jag sänka tändningen på från 36 till 32 grader för att den inte skulle spika vid 5000 varv.
Varför det skiljer så mycket mellan flödesbänkarna trots att dom är kalibrerade med likadana plattor vet jag inte.
Om hålet i plattan ligger för nära cylinderdiametern så visar plattan för mycket.
Man ska inte använda en platta som ligger mycket över halva håldiametern.
Sen har många inga riktiga plenum på sina flödesbänkar.
Det ska till ett rejält plenum där man håller 28" i princip stillastående luft.
Ett rör under toppen ner till en flow quick visar inte rätt.
Detta är ju ett forum där vi ska lära av varandra och jag har väl aldrig varit sen på att svara på frågor om vadsom helst om jag bara kan.
Jag har inga hemligheter i eller om mina toppar av den enkla anledningen att det inte finns några hemligheter.
Inte ens den senaste Pro Stock toppen innehåller några hemligheter, den försöker barafå plats med så stor ventil med så stort hål under som möjligt med största möjliga radie ner till ventilen.
I andra änden ska kanalen på insuget sitta så centrerad som möjligt under 1 av de 8 spjällen.
I dom motorerna så är ventilmekanismen det svåra att få till.
Men dom precis som alla andra motorer kan de inte bryta mot fysikens lagar.
Pro Stock motorn använder inte mer CFM i Pipemax än vad den flödar:
499.665 Cubic Inches @ 9800 RPM with 122.00 % Volumetric Efficiency PerCent
Required Intake Flow between 579.0 CFM and 617.0 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 355.5 CFM and 414.4 CFM at 28 Inches
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 1386.0 1443.0 1471.5 1500.0
Peak Torque Lbs-Ft 812.1 845.5 862.2 878.9
HorsePower per CID 2.774 2.888 2.945 3.002
Torque per Cubic Inch 1.625 1.692 1.726 1.759
BMEP in psi 245.1 255.2 260.2 265.3
Lägger till en flödning av en 531 topp i min bänk gjord inatt.
Flöde in vid 28" vattenpelare med en 97mm:s testcylinder och modellera som radie innan kanalen.
2mm 45,9
4mm 83,5
6mm 123,0
8mm 149,6
10mm 172,1
12mm 184,3
14mm 183,2
16mm 185,7
Jämför gärna med det tidigare testet i diagramform, rätt bra repeterbarhet.
Tyvärr inte rätt på första värdet, 123/3 = 41. 12% felaktigt värde p.g.a. för dålig upplösning på skalan.
41-82-123-164-205. Man kan se att kurvan viker av innan 8mm.
38mm:s kanal, 38 i kvadrat / 43 i kvadrat X 279 = 217,9 CFM, 85% av areans möjliga flöde.
Portad topp med 46-38 ventil. 41,5mm under ventilen 35-45-65-85 sätesvinklar med 1,3mm säte på insug:
2mm 53,6
4mm 99,6
6mm 151,1
8mm 182,4
10mm 207,5
12mm 224,1
14mm 231,3
16mm 232,7
18mm 235,5
0m man delar 151,5 / 3= 50,5
50,5-101-151,5-202-252,5.
Samma avvik vid 8mm.
41,5 i kvadrat / 43 i kvadrat X 279 = 259,9
Denna toppen flödar över 90% av sitt möjliga flöde med ventil.
Jag ska kolla vad den ger med bara ventilskaftet nedstucket genom styrningen utan flödesförlusten runt ventilen.
Den portade toppen flödar 6% bättre per areaenhet än den oportade.
Både storleksökningen och förändringen av kanalens form förbättrade flödet med 47 CFM vid 16mm.
Vid 8mm är flödet nästan lika med maxflödet för standard toppen.
Utan ventil med bara ett skaft i kanalen flödar toppen 239 CFM.
Erland