Overload racing volvo pv
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
vilket kolv spel vid när allt va nytt och vad är det nu ungefär?
har du nån bild på vad det är för kolv?
har du nån bild på vad det är för kolv?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Overload racing volvo pv
Mätte i dag och kolvarna sticker upp 0.5 mm ovanför blockplanet.jonas landin skrev:Hur tight klämspalt ligger du på??
Skäringspackningen är 1.5mm ej dragen.
Vad den går i hopp till när man dragit har jag ingen riktigkoll på.
Men någon här på forumet har säker det.
Ska mäta cylindrarna och ta bild på kolvarna i morgon.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Overload racing volvo pv
nu ska jag inte måla faen på väggen, men ofta brukar stakarna vara lite krokiga då man får onormalt slitage på ena sidan lagret.
Kolla sedan på kolvtaket, det ser ut att ha tagit i mer mot toppen åt ena hållet.
Kolla sedan på kolvtaket, det ser ut att ha tagit i mer mot toppen åt ena hållet.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Overload racing volvo pv
Håller med Kadetten, det där ser ut som en böjd/krokig vevstake.
Har du slitaget på ena sidan är det vevstaken, är det på båda sidor så brukar det vara vevslängen som inte är rak utan kastar. När det ser ut på det viset så är inte lagerytan parallell mot vevslängens yta. Det gör att oljan pressas ut ur lagret på andra sidan. Konsekvenser är lägre oljetryck framförallt i det lagret men även i hela motorn, samt ökad friktion o högre oljetemperatur. Kör du mineralolja så tror jag inte det förbättrar situationen.
Många kör med ganska stora kolvspel, men det finns en risk att man får byrålådseffekt så att kolven klapprar fram o tillbaka i loppet. Blir snabbt slitage mitt för kolvbulten, sett från motorns långsida och det kan bli väldiga påfrestningar på både block, kolv o stake. Har man ett antal tvärgående ränder i lagret så är det ett tecken på detta, då oljefilmen momentant inte orkar hålla emot när kolven "fastnar till" i loppet. Bilden är lite suddig men det ser ut som att du har åtminstone en antydan till detta. Man bör även tänka på att ju mer kolven rör sig desto sämre tätar det i ringarna. Med eftermarknadskolvar som ofta har en centralt placerad kolvbult så får man lättare det här fenomenet, jämfört med standardkolvar där kolvbulten sitter förskjuten åt ena sidan. Antagligen förvärras problemet också om man har korta vevstakar/slag.
Jag försökte t.ex. köra med 14 hundradelar med JE-kolvar i min turbomatade Audi-femma men det gick inte. Nu har jag 7-8 och då kan jag fortfarande höra ett svagt kolvklapper på mellanvarv vid låg belastning o kall motor. Nästa motor kommer jag att borra till 6 hundradelar.
Har du slitaget på ena sidan är det vevstaken, är det på båda sidor så brukar det vara vevslängen som inte är rak utan kastar. När det ser ut på det viset så är inte lagerytan parallell mot vevslängens yta. Det gör att oljan pressas ut ur lagret på andra sidan. Konsekvenser är lägre oljetryck framförallt i det lagret men även i hela motorn, samt ökad friktion o högre oljetemperatur. Kör du mineralolja så tror jag inte det förbättrar situationen.
Många kör med ganska stora kolvspel, men det finns en risk att man får byrålådseffekt så att kolven klapprar fram o tillbaka i loppet. Blir snabbt slitage mitt för kolvbulten, sett från motorns långsida och det kan bli väldiga påfrestningar på både block, kolv o stake. Har man ett antal tvärgående ränder i lagret så är det ett tecken på detta, då oljefilmen momentant inte orkar hålla emot när kolven "fastnar till" i loppet. Bilden är lite suddig men det ser ut som att du har åtminstone en antydan till detta. Man bör även tänka på att ju mer kolven rör sig desto sämre tätar det i ringarna. Med eftermarknadskolvar som ofta har en centralt placerad kolvbult så får man lättare det här fenomenet, jämfört med standardkolvar där kolvbulten sitter förskjuten åt ena sidan. Antagligen förvärras problemet också om man har korta vevstakar/slag.
Jag försökte t.ex. köra med 14 hundradelar med JE-kolvar i min turbomatade Audi-femma men det gick inte. Nu har jag 7-8 och då kan jag fortfarande höra ett svagt kolvklapper på mellanvarv vid låg belastning o kall motor. Nästa motor kommer jag att borra till 6 hundradelar.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Overload racing volvo pv
en idé som slog mig som kanske funkar vid stort kolvspel.
Jag vet inte vad det heter.
Men det är en 'fjäder' man lägger bakom 1a ringen.
Typ som ett tunt veckat bladmått. vågigt i formen.
Detta skulle juh faktiskt kunna funka som 'stabilisator' i överkant på kolven.
Honda MT5 har det på sina kolvar *S*

den där skumma vågade lilla plåtbiten på bilden.
Jag vet inte vad det heter.
Men det är en 'fjäder' man lägger bakom 1a ringen.
Typ som ett tunt veckat bladmått. vågigt i formen.
Detta skulle juh faktiskt kunna funka som 'stabilisator' i överkant på kolven.
Honda MT5 har det på sina kolvar *S*
den där skumma vågade lilla plåtbiten på bilden.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Overload racing volvo pv
Hurdan vevaxel kör du med?
Tänkte om det är större radie på den så att lagrerna tar i där.
På min Cheva sb fick jag slipa på lagrerna pga större radie på vevaxeln.
Tänkte om det är större radie på den så att lagrerna tar i där.
På min Cheva sb fick jag slipa på lagrerna pga större radie på vevaxeln.
Re: Overload racing volvo pv
Märket du ser på lagret är precis på hörnet (rundningen) av lagrets utkant och är 0.7mm brett och det är runt om knappt märkbart om man drar med fingret.Kadett4wd skrev:nu ska jag inte måla faen på väggen, men ofta brukar stakarna vara lite krokiga då man får onormalt slitage på ena sidan lagret.
Kolla sedan på kolvtaket, det ser ut att ha tagit i mer mot toppen åt ena hållet.
Annars så är det riktigt fint om man tänker att trycket borde vara högst på mitten av lagret.
Och skulle den vara krokig så bord inte slitaget bli mer på ett ställe då?
Som du säger så är märket bara på ena sida av kolvtoppen och det är mot insugsidan och har inte det med att kolven kantrar när den vänder i övre dödläge pga kolvspelet.
Re: Overload racing volvo pv
Hej jag kör med volvos marin vevaxel och den satt i det anndra blocket som sprack och med samma lager men det fanns inga märken på den då jag satt i hopp denna botten del.Pro-Mille skrev:Hurdan vevaxel kör du med?
Tänkte om det är större radie på den så att lagrerna tar i där.
På min Cheva sb fick jag slipa på lagrerna pga större radie på vevaxeln.
Och nu har jag kört 30 repor med den innan blocket sprack igen.
Re: Overload racing volvo pv
Om vevstaken skulle vara böjd skulle inte märket (spåret) variera på varvet då, lite smalare och sen lite bredare mätte det och det ligger på 0.7mm bredd varvet runt.quattro skrev:Håller med Kadetten, det där ser ut som en böjd/krokig vevstake.
Har du slitaget på ena sidan är det vevstaken, är det på båda sidor så brukar det vara vevslängen som inte är rak utan kastar. När det ser ut på det viset så är inte lagerytan parallell mot vevslängens yta. Det gör att oljan pressas ut ur lagret på andra sidan. Konsekvenser är lägre oljetryck framförallt i det lagret men även i hela motorn, samt ökad friktion o högre oljetemperatur. Kör du mineralolja så tror jag inte det förbättrar situationen.
Många kör med ganska stora kolvspel, men det finns en risk att man får byrålådseffekt så att kolven klapprar fram o tillbaka i loppet. Blir snabbt slitage mitt för kolvbulten, sett från motorns långsida och det kan bli väldiga påfrestningar på både block, kolv o stake. Har man ett antal tvärgående ränder i lagret så är det ett tecken på detta, då oljefilmen momentant inte orkar hålla emot när kolven "fastnar till" i loppet. Bilden är lite suddig men det ser ut som att du har åtminstone en antydan till detta. Man bör även tänka på att ju mer kolven rör sig desto sämre tätar det i ringarna. Med eftermarknadskolvar som ofta har en centralt placerad kolvbult så får man lättare det här fenomenet, jämfört med standardkolvar där kolvbulten sitter förskjuten åt ena sidan. Antagligen förvärras problemet också om man har korta vevstakar/slag.
Jag försökte t.ex. köra med 14 hundradelar med JE-kolvar i min turbomatade Audi-femma men det gick inte. Nu har jag 7-8 och då kan jag fortfarande höra ett svagt kolvklapper på mellanvarv vid låg belastning o kall motor. Nästa motor kommer jag att borra till 6 hundradelar.
Skulle nästan kunna tro att det är svarvat spår för att det är så gemt och fint.
Men klart så får man mäta upp dom och kolla innan man sätter i hop motorn.
Re: Overload racing volvo pv
Har lagt upp bild på kolven nu.Jens Gustavsson skrev:vilket kolv spel vid när allt va nytt och vad är det nu ungefär?
har du nån bild på vad det är för kolv?
kolvens mått 95.91
blocket mått 96.06
När det var nytt vet jag ej för jag flyttade över kolvar,stakar och vev+lager från det block som hadde spruckigt när jag köpte bilen, till det här blocket som jag lämnade i väg för att toppdäcka och horna cyl loppen samt var kolvarna med.
Re: Overload racing volvo pv
Det värkar ju inte helt fel.Kadett4wd skrev:en idé som slog mig som kanske funkar vid stort kolvspel.
Jag vet inte vad det heter.
Men det är en 'fjäder' man lägger bakom 1a ringen.
Typ som ett tunt veckat bladmått. vågigt i formen.
Detta skulle juh faktiskt kunna funka som 'stabilisator' i överkant på kolven.
Honda MT5 har det på sina kolvar *S*
den där skumma vågade lilla plåtbiten på bilden.
Finns det för kolvar till bil också?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Overload racing volvo pv
Är vevstaken styrd av kolven eller veven. Tänkte på märket på lagret.
/Christer
/Christer
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Overload racing volvo pv
Jag vet ärligt inte, men med den breda kunskapen här på Sävar får vi snart reda på detbaronen skrev:Det värkar ju inte helt fel.Kadett4wd skrev:en idé som slog mig som kanske funkar vid stort kolvspel.
Jag vet inte vad det heter.
Men det är en 'fjäder' man lägger bakom 1a ringen.
Typ som ett tunt veckat bladmått. vågigt i formen.
Detta skulle juh faktiskt kunna funka som 'stabilisator' i överkant på kolven.
Honda MT5 har det på sina kolvar *S*
den där skumma vågade lilla plåtbiten på bilden.
Finns det för kolvar till bil också?

Märkena på kolvarna, om du kikar så är märket kraftigare åt ena hållet i motorns längsgående riktning.
Mät upp allt noga, om stakarna är krokiga eller kolvbultar etc etc vet jag inte.
men nåt stämmer inte.
0.15mm kolvspel är saftigt.
Jag skulle vilja ha typ hälften av det.
Och gärna ganska lång kjol på kolvarna
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Overload racing volvo pv
Kul att se våran gammal bil vid liv, den verkar funka ganska bra dessutom!
