Dubbelturbo (sug) weber 40 -v8

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Dick
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tis jul 04, 2006 5:15 pm
Ort: Stehag

Dubbelturbo (sug) weber 40 -v8

Inlägg av Dick »

Jag har 2st identiska turbokit från Gik.
Tänker sätta dom på en helt standard Ford v8 302 från-76 med bortkopplad smogsystem och prova.
Jag har alltså 2st kit med 2st Weber 40, bestyckade enligt Gik till standard b-20 med k-kam.
Vad tror ni om detta?

Bild

Det är 2 st sådana här kit jag har.
Senast redigerad av Dick den lör okt 06, 2012 4:26 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dubbelturo (sug) weber 40 -v8

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är syftet?
Användarvisningsbild
Dick
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tis jul 04, 2006 5:15 pm
Ort: Stehag

Re: Dubbelturbo (sug) weber 40 -v8

Inlägg av Dick »

Hmmm... 0-402m på 8sek :whistle:
Jag provar sätta ihop det i vinter, har det ändå liggandes på hyllan.
Kostar inget att fråga....
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Dubbelturbo (sug) weber 40 -v8

Inlägg av hauge »

stehag.. nästan grannar juh .. marieholm *vink-vink*

Det är inte optimalt på nått vis.

Men skall du testa för att det är kul så visst.
Gammal typ av aggregat som är sävliga och säkert har tydlig turbokick. Å andra sidan så vill du ta ut 50% mer luft ur dem så de kommer nog att svara ganska tidigt. Risk för att de bottnar på högvarv också. Men en veåtta skall man inte behöva varva som en 4:a.

Jag tror också att det är bättre om du fimpar de dära gasarna och trycker igenom din befintliga istället. Trycksätt flottörhuset och en tryckstyrd btr.
Risk för en massa strul med gasarna som skall ha 50% mer luft och en annan typ av insugssystem. Blir sannolikt både för små och behov av ombestyckning.

Men det finns andra(många) på dett aforumet som är bättre på turbo än jag.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Dubbelturbo (sug) weber 40 -v8

Inlägg av Baxman »

Dick skrev:Hmmm... 0-402m på 8sek :whistle:
Jag provar sätta ihop det i vinter, har det ändå liggandes på hyllan.
Kostar inget att fråga....
Rajay 300B turboen rekker bare til ca. 200 hk.
Användarvisningsbild
Dick
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tis jul 04, 2006 5:15 pm
Ort: Stehag

Re: Dubbelturbo (sug) weber 40 -v8

Inlägg av Dick »

Jo, men ja :hihi: g har 2
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Dubbelturbo (sug) weber 40 -v8

Inlägg av Baxman »

Hehehe, javisst, men gamle V8 motorer behøver turbo(er) med ekstra stor kapasitet for å gi bra resultat.
Turbinhuset dit har vel A/R 0,4?? Dette blir lite og trangt for 2,5 L motorvolum pr. turbo.
Skriv svar