Olika topplock i genomskärning!
Re: Olika topplock i genomskärning!
Då jag lika skriver kan jag skriva ut min bästa insug och avgas osvertsad topp
insug 50mm ventil
2mm-50cfm
4mm-100
6mm-148
8mm-184
10mm-216
12mm-247
13mm-259
14mm-267
15mm-279cfm
avgas 40mm ventil
2mm-47cfm
4mm-95
6mm-128
8mm-150
10mm-165
12mm-173
14mm-181cfm
Det är min bästa insug och avgas.
Häls Lacke
insug 50mm ventil
2mm-50cfm
4mm-100
6mm-148
8mm-184
10mm-216
12mm-247
13mm-259
14mm-267
15mm-279cfm
avgas 40mm ventil
2mm-47cfm
4mm-95
6mm-128
8mm-150
10mm-165
12mm-173
14mm-181cfm
Det är min bästa insug och avgas.
Häls Lacke
Grattis Lacke till bra flödes siffror och en topp som inte är svetsad.Kul att det finns fler som kan porta volvo toppar.
MVH Henry
MVH Henry

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Lacke: skilljer det verkligen 12cfm på 14-15mm lyft?
Annars känner jag igen siffrorna
Annars känner jag igen siffrorna

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Här är min topp med 50mm:s ventil:
2mm 57,4
4mm 108,8
6mm 166,3
8mm 213,1
10mm 248,7
12mm 257,8
14mm 263,6
16mm 267,8
Här är din Lacke:
2mm-50cfm
4mm-100
6mm-148
8mm-184
10mm-216
12mm-247
13mm-259
14mm-267
15mm-279cfm
Som du kan se är vi inte så långt borta från varandra och om bänkarna ligger nära varandra och om man lägger kurvorna i ett diagram
kan man se att du kan tjäna massor av flöde på andra sätesvinklar och eventuellt på att modifiera förbränningsrummet.
Man kan se det på hur flödet ökar, kanalen är bra på topp men flödar dåligt på mellanlyft och kräver en kam med betydligt mer duration än mina toppar gör.
Är den flödad på MC Express bänk så är det långt kvar till Tommys och mina flödesvärden dock så hoppas det inte är där.
41mm kanal räcker inte till mycket effekt oavsett hur mycket toppen än flödar, blir alldeles för hög
gashastighet på en sån topp som Köhlers.
Jag vet inte hur mycket det gör att svetsa igen förbränningsrummen så att man får högre kort radie på avgas men det borde vara en del. Nåt jag får prova i framtiden.
Jag har bara svetsat mina för att fylla igen döda ytor i förbränningsrummet så att jag får komp utan att plana så mycket.
Jag har inte sett nån större flödesskillnad med samma längd på ventilerna.
Tar man inte upp tillräckligt efter svetsning så tappar man en massa mellanlyftsflöde både in och ut.
Erland
2mm 57,4
4mm 108,8
6mm 166,3
8mm 213,1
10mm 248,7
12mm 257,8
14mm 263,6
16mm 267,8
Här är din Lacke:
2mm-50cfm
4mm-100
6mm-148
8mm-184
10mm-216
12mm-247
13mm-259
14mm-267
15mm-279cfm
Som du kan se är vi inte så långt borta från varandra och om bänkarna ligger nära varandra och om man lägger kurvorna i ett diagram
kan man se att du kan tjäna massor av flöde på andra sätesvinklar och eventuellt på att modifiera förbränningsrummet.
Man kan se det på hur flödet ökar, kanalen är bra på topp men flödar dåligt på mellanlyft och kräver en kam med betydligt mer duration än mina toppar gör.
Är den flödad på MC Express bänk så är det långt kvar till Tommys och mina flödesvärden dock så hoppas det inte är där.
41mm kanal räcker inte till mycket effekt oavsett hur mycket toppen än flödar, blir alldeles för hög
Jag vet inte hur mycket det gör att svetsa igen förbränningsrummen så att man får högre kort radie på avgas men det borde vara en del. Nåt jag får prova i framtiden.
Jag har bara svetsat mina för att fylla igen döda ytor i förbränningsrummet så att jag får komp utan att plana så mycket.
Tar man inte upp tillräckligt efter svetsning så tappar man en massa mellanlyftsflöde både in och ut.
Erland
Tack Henry, Jag har flödat en hel del olika toppar och det jag har sett är att ett
förbr,rum som är uppsvetsat typ 6mm kan göra typ upp till 20cfm
både på insug och avgas, jag tror på grund av att grytan blir längre och luften hinner stabilisera
sig innan ventilsätet för att få ett lungnare flöde,
Erland våra toppar var ganska snarlik varann?
Tommy den ökade 12cfm mellan 14 till 15 men sedan bottnade brickan mot styrningen
så jag vet igentingmera efter det ?
Häls Lacke
förbr,rum som är uppsvetsat typ 6mm kan göra typ upp till 20cfm
både på insug och avgas, jag tror på grund av att grytan blir längre och luften hinner stabilisera
sig innan ventilsätet för att få ett lungnare flöde,
Erland våra toppar var ganska snarlik varann?
Tommy den ökade 12cfm mellan 14 till 15 men sedan bottnade brickan mot styrningen
så jag vet igentingmera efter det ?
Häls Lacke
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Lacke: det ser mycket bra ut. Är imponerande höglyftsflöde. Jag tycker mina kanaler tappar jätte lätt över 14 mm. Gör jag kanalen mindre i svängen håller den i bättre men jag får en liten kanal till mina mål då.
Jag har en topp som jag gjort som genast skulle bli myomanförklarad. Men den är kraftigt modifierad och skjuver 299cfm. Men den lider av vattensjuka så den får sova på hyllan tills den blir frisk. Slänger upp mina resultat av 270 cfms toppen jag har imorgon så kan vi jämföra. Det är ytterst sällan man ser messa siffror så det är extra kul
Jag har en topp som jag gjort som genast skulle bli myomanförklarad. Men den är kraftigt modifierad och skjuver 299cfm. Men den lider av vattensjuka så den får sova på hyllan tills den blir frisk. Slänger upp mina resultat av 270 cfms toppen jag har imorgon så kan vi jämföra. Det är ytterst sällan man ser messa siffror så det är extra kul

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
http://www.youtube.com/watch?v=fGa2Ya_o ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en motor som jag byggde för några år sen med min gamla portning.Den är också bromsad hos Göran i hovmantorp 259 hk 29 kg vrid kul med lite motor ljud.Fränt med gammla bilar.
MVH Henry
Här är en motor som jag byggde för några år sen med min gamla portning.Den är också bromsad hos Göran i hovmantorp 259 hk 29 kg vrid kul med lite motor ljud.Fränt med gammla bilar.
MVH Henry
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Så här ser toppen ut när jag la på den förut och flöade.
Jag har ju haft bort min toppnotering på 272cfm.
Nu har jag plastat lite mer i kanalen och den går sämre än förut.
Dock är den känslig på tratt utanför kanalen. Med insuget på flödar den direkt 270cfm på 16mm.
Men så här är det idag med 2mm steg:
55,7
110,1
157,0
199,7
235,8
261,4
264,7
265,5
269,0
Mera jobb, behöver skotta på bra tror jag om jag skall komma ikapp Lacke:)
Kommer nog nöja mig här med denna toppen och se om det går att kräma ut nån liten häst på veven
Jag har ju haft bort min toppnotering på 272cfm.
Nu har jag plastat lite mer i kanalen och den går sämre än förut.
Dock är den känslig på tratt utanför kanalen. Med insuget på flödar den direkt 270cfm på 16mm.
Men så här är det idag med 2mm steg:
55,7
110,1
157,0
199,7
235,8
261,4
264,7
265,5
269,0
Mera jobb, behöver skotta på bra tror jag om jag skall komma ikapp Lacke:)
Kommer nog nöja mig här med denna toppen och se om det går att kräma ut nån liten häst på veven
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Hej Erland förläng ventilen med 6mm typ och flytta upp sätet får du se?Erland Cox skrev:Här är min topp med 50mm:s ventil:
2mm 57,4
4mm 108,8
6mm 166,3
8mm 213,1
10mm 248,7
12mm 257,8
14mm 263,6
16mm 267,8
Här är din Lacke:
2mm-50cfm
4mm-100
6mm-148
8mm-184
10mm-216
12mm-247
13mm-259
14mm-267
15mm-279cfm
Erland
Häls Lacke
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag har en 631 här som jag gjorde ett test på insugningssidan på men det blev besvikelse.
Jag ska ta och testa vad jag kan göra med avgas på den om den nu är högre i korta radien.
Annars blir det till att svetsa upp en test topp.
Erland
Jag ska ta och testa vad jag kan göra med avgas på den om den nu är högre i korta radien.
Annars blir det till att svetsa upp en test topp.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Du måste låta alu härda sen efter svets. Vet om någon sådan specialare som har krångel med att sätena kantrar och ventilspelet justerar sig hej villt.
Men borde bli minst lika bra som en vanlig topp om man klarar att härda den
åldershärdning fungerar med skulle jag tro.
Men borde bli minst lika bra som en vanlig topp om man klarar att härda den
åldershärdning fungerar med skulle jag tro.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag har aldrig haft problem med svetsade Volvo toppar.
Visst, dom blir lite mjukare men dom håller hur bra som helst.
Man ska inte värma sönder dom och använda en hård tillsats.
Jag kör AlMg5, hade ALSi5 innan men det blir så fult vid bearbetning.
Enda toppar jag haft problem med är Husaberg och en Fiddy topp och den härdade vi.
Till Husabergen gjorde vi en billet topp istället.
Men Volvo och US toppar har funkat bra men visst är det bäst att härda.
Erland
Visst, dom blir lite mjukare men dom håller hur bra som helst.
Man ska inte värma sönder dom och använda en hård tillsats.
Jag kör AlMg5, hade ALSi5 innan men det blir så fult vid bearbetning.
Enda toppar jag haft problem med är Husaberg och en Fiddy topp och den härdade vi.
Till Husabergen gjorde vi en billet topp istället.
Men Volvo och US toppar har funkat bra men visst är det bäst att härda.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jag har heller inte haft problem med svetsade toppar.
Men när man lägger igen förbränningsutrymmet och svetsar på ny platta med förbränningsutrymme på så blir dom nya sätesringarna stående på svetsen i förbränningsutrymme.
Det var det jag menade kommer röra sig lite. Det vet jag är ett problem.
Hur frekvent problemet är och när det avstannar vet jag dock ej.
Men när man lägger igen förbränningsutrymmet och svetsar på ny platta med förbränningsutrymme på så blir dom nya sätesringarna stående på svetsen i förbränningsutrymme.
Det var det jag menade kommer röra sig lite. Det vet jag är ett problem.
Hur frekvent problemet är och när det avstannar vet jag dock ej.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Gör såhär då:

ett 'löst' förbränningsrum som pressas ned.

ett 'löst' förbränningsrum som pressas ned.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
http://www.youtube.com/watch?v=fGa2Ya_o ... re=related
Jonas Åkesson i Karlskronapokalen 2010. Riktigt bra och aggressiv körning, men ändå kontrollerad. Jäkla duktig kille. Schysst bil också, den drar bra, speciellt på lite varv. Riktigt bra o inspirerande incar (för oss andra aktiva rallytokar). Jag har sett den flera ggr.
Vet du om han slutat köra, Henry? Jag vet att han hade bilen till salu på Facebook för ett tag sen.
Jonas Åkesson i Karlskronapokalen 2010. Riktigt bra och aggressiv körning, men ändå kontrollerad. Jäkla duktig kille. Schysst bil också, den drar bra, speciellt på lite varv. Riktigt bra o inspirerande incar (för oss andra aktiva rallytokar). Jag har sett den flera ggr.
Vet du om han slutat köra, Henry? Jag vet att han hade bilen till salu på Facebook för ett tag sen.