Bygge av flödesbänk
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
du kan ju använda 2st 45graders. snyggt byggt.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Blev så klart lite ändrade planer idag. Vi hade inte material att göra ramar och kona till motorlådan så det får bli till veckan. Ska fundera ut någon smidig lösning där får vi se.
Städning fick dock bli första uppdraget för dagen. Roligare att jobba när man hittar prylarna.
Började istället med att skriva ihop några 22mm spånskivor som ska bli sista gaveln på plenumet under cylindern/toppen. Detta för att få lite mer material att jobba med.

Raspade sedan upp något som liknar en tratt med en roterande rasp på en gammal borrmaskin som morrar mer än den snurrar.

Drog dit lite spackel så det går att få till en lite jämnare yta sedan.

Kapade till röret som ska från plenumet till resten av avloppssystemet. Filade till änden också så det inte ska vara en skarp kant. På bilden har jag vridit ut det lite.

Belysning är ju aldrig fel och en gammal köksarmatur blir bra. Passade på att montera lite extra strömuttag också. Det som återstår till det här är matningen men jag vill göra lite annat klart först så jag inte drar kablarna i vägen för något annat.

För att reglera flödet/trycket i plenumet kommer jag att montera en spillventil på motorlådan. Jag hoppas att en 1-tums ventil kommer att räcka. Jag kan ju trots allt reglera med antalet motorer som snurrar också. Blir intressant att se.

Förlängde axeln till ratten. Det kommer att klarna hur jag tänkt när jag monterar den sedan.

Slipade ner spacklet så det blev lite jämnare. Drog på lite sprayfärg efter denna bilden så inte spacklet är exponerat för eventuella saker som kommer med luften.

Någon som har kvalificerad gissning på om 1-tums spillventil kommer att fungera?
Har kollat på lite glasrör till skalorna för jag hittar inga plaströr. Får bli en beställning vad det lider för det var inte så dyrt.
I morgon ska jag se om jag får byta mina 90-gradersvinklar så blir det som Martin H skriver dubbla 45-gradare istället. Kommer kanske att få flytta ett par av rörhållarna för att få till det. Gör jag inte det kommer jag att fundera på detta varje kväll tills det är provkört.
Kvällen nu blir till att rita upp plattan som toppen ska ligga på samt hur mina cylindrar ska se ut med o-ringsspår mm. Ska se om inte en lokal verkstad ska få tillverka plattan. Kanske han har bra ämnen till cylindrarna med. Svarv har vi men ingen fräs.
Städning fick dock bli första uppdraget för dagen. Roligare att jobba när man hittar prylarna.
Började istället med att skriva ihop några 22mm spånskivor som ska bli sista gaveln på plenumet under cylindern/toppen. Detta för att få lite mer material att jobba med.
Raspade sedan upp något som liknar en tratt med en roterande rasp på en gammal borrmaskin som morrar mer än den snurrar.
Drog dit lite spackel så det går att få till en lite jämnare yta sedan.
Kapade till röret som ska från plenumet till resten av avloppssystemet. Filade till änden också så det inte ska vara en skarp kant. På bilden har jag vridit ut det lite.
Belysning är ju aldrig fel och en gammal köksarmatur blir bra. Passade på att montera lite extra strömuttag också. Det som återstår till det här är matningen men jag vill göra lite annat klart först så jag inte drar kablarna i vägen för något annat.
För att reglera flödet/trycket i plenumet kommer jag att montera en spillventil på motorlådan. Jag hoppas att en 1-tums ventil kommer att räcka. Jag kan ju trots allt reglera med antalet motorer som snurrar också. Blir intressant att se.
Förlängde axeln till ratten. Det kommer att klarna hur jag tänkt när jag monterar den sedan.
Slipade ner spacklet så det blev lite jämnare. Drog på lite sprayfärg efter denna bilden så inte spacklet är exponerat för eventuella saker som kommer med luften.
Någon som har kvalificerad gissning på om 1-tums spillventil kommer att fungera?
Har kollat på lite glasrör till skalorna för jag hittar inga plaströr. Får bli en beställning vad det lider för det var inte så dyrt.
I morgon ska jag se om jag får byta mina 90-gradersvinklar så blir det som Martin H skriver dubbla 45-gradare istället. Kommer kanske att få flytta ett par av rörhållarna för att få till det. Gör jag inte det kommer jag att fundera på detta varje kväll tills det är provkört.

Kvällen nu blir till att rita upp plattan som toppen ska ligga på samt hur mina cylindrar ska se ut med o-ringsspår mm. Ska se om inte en lokal verkstad ska få tillverka plattan. Kanske han har bra ämnen till cylindrarna med. Svarv har vi men ingen fräs.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Fläktar är lättare att strypa om man ger dom mindre luft.
Ju mer luft dom har att arbeta med desto bättre drar dom.
Innan jag skaffade styrning till mina motorer hade jag en hemmagjord ventil mellan fläktarna och teströret.
Hus av spånskiva med en stor vaskrensare förstärkt med en kapskiva som ventil.
Lite fett på kanten den tätade mot gjorde att den gled lätt.
Den satt på en lång gängad stång med en ratt längst upp.
Erland
Ju mer luft dom har att arbeta med desto bättre drar dom.
Innan jag skaffade styrning till mina motorer hade jag en hemmagjord ventil mellan fläktarna och teströret.
Hus av spånskiva med en stor vaskrensare förstärkt med en kapskiva som ventil.
Lite fett på kanten den tätade mot gjorde att den gled lätt.
Den satt på en lång gängad stång med en ratt längst upp.
Erland
Re: Bygge av flödesbänk
Riktigt snyggt bygge, ser proffsigt ut.
Men för mig som inte förstår riktigt; är det någon fördel med att ha flera fläktar, eller är det av kostnadsskäl det blivit så?
Men för mig som inte förstår riktigt; är det någon fördel med att ha flera fläktar, eller är det av kostnadsskäl det blivit så?
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Det finns ingen annan fördel än att de var gratis och just dammsugarmotorer är relativt effektiva i sammanhanget. Dessutom är de ganska enkla att bygga in i en låda.
Idag blir det inget besök i garaget. Lite annat i livet också, även om man ibland vill bo i garaget.
Har bytt mina 90-gradare till 45-gradare och kompletterat så nu blir det lite snällare svängar.
Dessutom har jag köpt lite material till stosen som ska sitta på fläktlådan och gå upp i röret.
Fixat rörvinklar till spillventilen också. Vi ska se hur det blir när jag gjort klart. Fungerar inte den lösning jag har tänkt att göra kommer jag att sätta spillventilen på röret som går upp från fläktlådan.
Beställer nog glasrör till manometrarna ikväll.
Idag blir det inget besök i garaget. Lite annat i livet också, även om man ibland vill bo i garaget.
Har bytt mina 90-gradare till 45-gradare och kompletterat så nu blir det lite snällare svängar.
Dessutom har jag köpt lite material till stosen som ska sitta på fläktlådan och gå upp i röret.
Fixat rörvinklar till spillventilen också. Vi ska se hur det blir när jag gjort klart. Fungerar inte den lösning jag har tänkt att göra kommer jag att sätta spillventilen på röret som går upp från fläktlådan.
Beställer nog glasrör till manometrarna ikväll.
Re: Bygge av flödesbänk
Ok, då förstår jag. Är det flöde eller tryck/undertryck du är ute efter? Vilken kapacitet krävs för att få en fullgod funktion?
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Det är både tryck och undertryck som det handlar om.
Jag har sett liknande bänkar med 6st motorer på detta sätt och hoppas att det räcker för mig med.
Beror ju så klart på hur stora toppar/flöden som ska köras.
Målet är att kunna köra det mesta med 28" vattenpelare i tryckskillnad. Fungerar inte det får jag räkna om då detta är "standard" bland de som flödar topplock. Jag hoppas kanske kunna köra upp till 270cfm med denna tryckskillnad men har ingen aning om det kommer att räcka till. Det får framtiden utvisa.
Jag har sett liknande bänkar med 6st motorer på detta sätt och hoppas att det räcker för mig med.
Beror ju så klart på hur stora toppar/flöden som ska köras.
Målet är att kunna köra det mesta med 28" vattenpelare i tryckskillnad. Fungerar inte det får jag räkna om då detta är "standard" bland de som flödar topplock. Jag hoppas kanske kunna köra upp till 270cfm med denna tryckskillnad men har ingen aning om det kommer att räcka till. Det får framtiden utvisa.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Följer tråden och tycker det ser kanon ut:)
Tänkte du på när du slet isär damsugarna att det kanske stå både 1200-1400-och 1800 watt på damsugarn, men inuti sitter en 1100watts motor typ.
Var falsk marknadsföring på varannan damsugare jag slaktade
Tänkte du på när du slet isär damsugarna att det kanske stå både 1200-1400-och 1800 watt på damsugarn, men inuti sitter en 1100watts motor typ.
Var falsk marknadsföring på varannan damsugare jag slaktade

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Jag har i min bänk 6 st. motorer och de räcker kanske ca. 400cfm/28" kommer inte ihåg på riktigt. Jag har ingen spillventil utan reglerar strömmen.
Jag har orificebänk och kör nu bara endast 60mm hål med elektronik, du som har rör flera meter, det kommer att strypa sug/tryckeffekt men räcker i allafall tillräckligt långt tror jag.
Jag har i min bänk 110mm rör bara ca. 70 cm lång mellan separat motorlåda och plenumkammare, motorlåda är 450mmx360mmx330mm, in och ut är alltså 110mm dia rör och den andra är alltid öppet så motorer får lite kylning också. Det är så kompakt och lätt paket att jag kunde ta hela flödesbänken till personbil och köra iväg,
säljesbänkar har lärt mej hur bygga den kompakt
1200w är normal motorstorlek på dammsugar, men det är bara elmotorens effekt, det menar inte sugeffekt. 1800w dammsugare är så mycket strypt, tystare, längre rör, etc att det tar el 1800w fast motor är detsamma 1200w men sugeffekt är inte bättre.
Det finns extralilla dammsugar i marknaden 1200-1300w som har mindre "kompressordel" i motorn, de är ingen värd att använda i flödesbänken, fast det finns också extralilla dammsugar som har bra motor inuti, man ser det inte innan riv isär
Jag har orificebänk och kör nu bara endast 60mm hål med elektronik, du som har rör flera meter, det kommer att strypa sug/tryckeffekt men räcker i allafall tillräckligt långt tror jag.
Jag har i min bänk 110mm rör bara ca. 70 cm lång mellan separat motorlåda och plenumkammare, motorlåda är 450mmx360mmx330mm, in och ut är alltså 110mm dia rör och den andra är alltid öppet så motorer får lite kylning också. Det är så kompakt och lätt paket att jag kunde ta hela flödesbänken till personbil och köra iväg,
säljesbänkar har lärt mej hur bygga den kompakt

1200w är normal motorstorlek på dammsugar, men det är bara elmotorens effekt, det menar inte sugeffekt. 1800w dammsugare är så mycket strypt, tystare, längre rör, etc att det tar el 1800w fast motor är detsamma 1200w men sugeffekt är inte bättre.
Det finns extralilla dammsugar i marknaden 1200-1300w som har mindre "kompressordel" i motorn, de är ingen värd att använda i flödesbänken, fast det finns också extralilla dammsugar som har bra motor inuti, man ser det inte innan riv isär

Re: Bygge av flödesbänk
Tror det är 6 motorer jag har med, alla av olika kvalitet/sugeffekt (en del ganska kassa, kom från urgamla damsugare).
Bänken är av "Tractorsport" design med hans digitala mätmodul.
En av damsugarna jag hittade hade redan varvtalsreglering. Så genom att ha köra olika kombinationer av motorer samtidigt + reglering på 1 kan jag pricka 28 ganska exakt vid olika flöden (upp till ca 300).
Edit: skall väl sägas att jag knappt använt min, byggde den bara för att det var ett kul projekt
Bänken är av "Tractorsport" design med hans digitala mätmodul.
En av damsugarna jag hittade hade redan varvtalsreglering. Så genom att ha köra olika kombinationer av motorer samtidigt + reglering på 1 kan jag pricka 28 ganska exakt vid olika flöden (upp till ca 300).
Edit: skall väl sägas att jag knappt använt min, byggde den bara för att det var ett kul projekt

Anders
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Fungerar PTS om man köra pitot-rör?Jarmo Y skrev:Jag har en PTS, före detta jag hade Flow Quik och jag längtar inte alls efter vattenrörer, aldrig mer.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Nästintill heldag i garaget idag. Jag hade handlat på mig delar så det blev en hel del fixat.
Dessutom hjälpte farsan till på eftermiddagen med svetsning och lite svarvning.
Satte först dit de dubbla 45-gradersvinklarna jag bytt till för att slippa de vassa vinklarna som jag började med. Lite anpassning av rörlängder blev det men det gick rätt smärtfritt.

Svarvade av lite kragar på de vinklar jag köpt till spillventilen så de ska gå ner i motorlådan lite enklare. Helt ärligt vet jag inte om den här lösningen är bra eller inte men värt ett försök.
Drog ihop kopplingarna men sket i att täta med lin eller gängtejp. Det är ju trots allt bara lite luft som kommer att läcka om det inte är helt tätt.

Ventilen regleras med ratt som sticker upp genom bänken.

Svarvade till en slanganslutning för att mäta trycket i plenumet. Tog en M8 som jag svarvade ner så det ska gå att ansluta slang samt att jag borrade hål genom hela.

Monterade in den i plenumet. Det blev i hörnet längst bort från röranslutning och cylinder. Bilden visar insida och utsida.

Lade på locket på motorlådan och mätte ut var hålen skulle tas upp. För observanta framgår det att jag mätte lite fel först.
Tur man kollar en extra gång.

Svetsade ramarna till ingång/utgång i motorlådan.

Hål sågades efter rätt linjer.

Har mätt ut och borrat hål i ramarna samt satt i skruvar som jag svetsade fast skallarna på. Det är undersidan på locket som är uppåt på bilden.

Locket tillbaka på plats och nu syns att de undre ramarna sitter fast i locket medan den övre ramen är basen till den tratt som ska flyttas mellan hålen.

Farsan svarade ringar som jag punktade fast på vinklarna som jag svarvade till tidigare. Borrade ett par hål i varje så jag ska kunna skruva fast det sedan när jag tätat allt.

Då farsan en gång i tiden jobbat med ventilation blev han given på att göra tratten som ska vara anslutningen mellan motorlådan och rören.

Under tiden kapade jag till en del av en muff till en ljuddämpare som får bli basen till hållarna för pitotrören. Jag svarvade till själva hållarna och borrade/gängade för en stoppskruv. Ska svetsa fast hållarna i basen i morgon är det tänkt.
Pillade till ett pitotrör av 6mm kopparrör.

Lite mer hur det är tänkt sedan. Klämmer fast med slangklammer runt röret. När hållarna är klara får jag mäta ut och borra in dom i mätröret så ska jag mäta hur långt rakt rör jag får innan mätning men det bör bli över 1500mm i alla fall.

Tratten blev färdigsvetsad men ska putsas till och få lite färg i morgon. Längden på röret ska kapas till också.

Testade att sätta dit sista gaveln på plenumet mest för jag var nyfiken på om jag mätt rätt. Ser ut som om det blir okej.

Har lite annat för mig i morgon förmiddag men planerar att göra några timmar efter lunch i garaget. Har jag tur kommer jag så långt att jag kan täta och skruva ihop motorlåda. Kanske till och med provköra rörsystemet mot motorlådan.
Dessutom hjälpte farsan till på eftermiddagen med svetsning och lite svarvning.
Satte först dit de dubbla 45-gradersvinklarna jag bytt till för att slippa de vassa vinklarna som jag började med. Lite anpassning av rörlängder blev det men det gick rätt smärtfritt.
Svarvade av lite kragar på de vinklar jag köpt till spillventilen så de ska gå ner i motorlådan lite enklare. Helt ärligt vet jag inte om den här lösningen är bra eller inte men värt ett försök.
Drog ihop kopplingarna men sket i att täta med lin eller gängtejp. Det är ju trots allt bara lite luft som kommer att läcka om det inte är helt tätt.
Ventilen regleras med ratt som sticker upp genom bänken.
Svarvade till en slanganslutning för att mäta trycket i plenumet. Tog en M8 som jag svarvade ner så det ska gå att ansluta slang samt att jag borrade hål genom hela.
Monterade in den i plenumet. Det blev i hörnet längst bort från röranslutning och cylinder. Bilden visar insida och utsida.
Lade på locket på motorlådan och mätte ut var hålen skulle tas upp. För observanta framgår det att jag mätte lite fel först.

Svetsade ramarna till ingång/utgång i motorlådan.
Hål sågades efter rätt linjer.
Har mätt ut och borrat hål i ramarna samt satt i skruvar som jag svetsade fast skallarna på. Det är undersidan på locket som är uppåt på bilden.
Locket tillbaka på plats och nu syns att de undre ramarna sitter fast i locket medan den övre ramen är basen till den tratt som ska flyttas mellan hålen.
Farsan svarade ringar som jag punktade fast på vinklarna som jag svarvade till tidigare. Borrade ett par hål i varje så jag ska kunna skruva fast det sedan när jag tätat allt.
Då farsan en gång i tiden jobbat med ventilation blev han given på att göra tratten som ska vara anslutningen mellan motorlådan och rören.
Under tiden kapade jag till en del av en muff till en ljuddämpare som får bli basen till hållarna för pitotrören. Jag svarvade till själva hållarna och borrade/gängade för en stoppskruv. Ska svetsa fast hållarna i basen i morgon är det tänkt.
Pillade till ett pitotrör av 6mm kopparrör.
Lite mer hur det är tänkt sedan. Klämmer fast med slangklammer runt röret. När hållarna är klara får jag mäta ut och borra in dom i mätröret så ska jag mäta hur långt rakt rör jag får innan mätning men det bör bli över 1500mm i alla fall.
Tratten blev färdigsvetsad men ska putsas till och få lite färg i morgon. Längden på röret ska kapas till också.
Testade att sätta dit sista gaveln på plenumet mest för jag var nyfiken på om jag mätt rätt. Ser ut som om det blir okej.
Har lite annat för mig i morgon förmiddag men planerar att göra några timmar efter lunch i garaget. Har jag tur kommer jag så långt att jag kan täta och skruva ihop motorlåda. Kanske till och med provköra rörsystemet mot motorlådan.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
ser bra ut och vilket härligt tempo 

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Nej, fungerar inte, den visar siffror men inte direkt cfm siffror, jag provade PTS till FlowQuik element.Erik Persson skrev:
Fungerar PTS om man köra pitot-rör?
Din och din fars jobb hade varit mycket lättare med PTS. Du ska ha bara ett hål mellan 2st. lika stora plenumkammare, från PTS det ska kopplas ett slang till båda sidor av hålet, jag använder 60mm hål i plåtskivan mellan plenumet, och till den första plenum det kommer ett slang som mäter trycket du ska ha tex. 28".
Thats it, ready to flödestestning

När du ska byta direktion in/ut, bara växla slangar tvärtom till boxet och för testtrycket byta slang till annat uttag i boxen.
För tryckreglering du ska hellst göra som Tommy och Jens? och köpa elektronisk regulator, så slipper du alla kranar och sån, en reg. kan sköta 2 st? motorer så du behöver 3st. Kostar inte mycket, du sparar det tillbaka genom elräkningar och hörsel håller längre också.

Om du ska köpa 40" (går upp till 36") PTS (335dollar) så köp pitotrör för fps mätning också, det kostar 100 dollar, boxen har som standard inbyggt givare för den.
Om jag skulle just nu börja göra flödesbänk för PTS, det skulle vara färdigt i morron men utan elektronik kanske om två veckor..
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Bygge av flödesbänk
Japp Jarmo har en poäng, det enda som ser ut att kunna bli ett problem så är det din ventil för att justera trycket.
Kolla i flödesbänktråden på avancerat. Där har någon vänlig själ lagt upp en länk till en byggsats med reostat för 230volt. Koppla trest och två /motor.
Funkar kanon och det behövs inga ventiler alls.
Dock är det ltie lättare med ventilen att finjustera skulle jag tro så låt den sitta kvar.
Att justera två motorer upp och ner för att vandra runt 28" är kanske inte alltid så lätt.
Jag lägger mig runt 30" på topparna och låter programvaran i flowquicken räkna om. Det funkar skitbra!
Kolla i flödesbänktråden på avancerat. Där har någon vänlig själ lagt upp en länk till en byggsats med reostat för 230volt. Koppla trest och två /motor.
Funkar kanon och det behövs inga ventiler alls.
Dock är det ltie lättare med ventilen att finjustera skulle jag tro så låt den sitta kvar.
Att justera två motorer upp och ner för att vandra runt 28" är kanske inte alltid så lätt.
Jag lägger mig runt 30" på topparna och låter programvaran i flowquicken räkna om. Det funkar skitbra!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169