Overload racing volvo pv
Re: Overload racing volvo pv
Om vevstaken skulle vara böjd skulle inte märket (spåret) variera på varvet då, lite smalare och sen lite bredare mätte det och det ligger på 0.7mm bredd varvet runt.
Skulle nästan kunna tro att det är svarvat spår för att det är så gemt och fint.
Men klart så får man mäta upp dom och kolla innan man sätter i hop motorn.
Hmm, det kan du ha rätt i. Låt oss fundera lite:
Om vevaxeln/vevslängen är sned brukar man få jämna o fina slitagespår på båda kanter av lagret, både uppe o nere.
Om vevstaken är krokig borde du få ett slitagespår på ena sidan i den övre skålen och på andra sidan i den nedre skålen. Om det är jämnt beror nog lite på hur vevstaken ser ur, på vilket sätt o hur mycket den är sned. Men vanligaste är nog att det blir mest i mitten på skålarna o minst vid delningen.
Om lagerytan på vevslängen är för smal för lagret borde slitagespåren också bli jämna o fina och lika uppe o nere. Om det blir på en sida eller på båda beror väl på hur vevslängen ser ut i förhållande till vevstaken. Om staken är kolv- eller vevaxelstyrd kan också påverka.
Man skulle även kunna tänka sig att vevstakens lagerläge kan vara felslipat så att det trycker ihop lagret mer på ena sidan.
Jag tror nog inte riktigt på att lagerytan i veven skulle vara för smal för lagret. Så breda hålradier har åtminstone inte jag sett på någon vevaxel.
Du har inte lämnat axel för balansering/riktning? Det gjorde jag och resultatet blev att ramlagren spårade perfekt o att vevlagren kastade. Det blev fina o jämnbreda slitagespår i lagren på 2 cyl, precis som ditt, fast på båda sidor. Tog mig ett tag innan jag fattade vad de kom från.
Om man kröker en vevstake brukar också axeln kunna bli lite krokig o skev så vevslängarna kastar. Kanske kan det ha hänt något liknande när ditt block sprack?
Jag skulle börja med att kolla vevstaken, det borde du kunna se med blotta ögat med hjälp av en stållinjal, utan att behöva mäta. Verkar alla stakarna raka skulle jag mäta upp vevaxeln.
Skulle nästan kunna tro att det är svarvat spår för att det är så gemt och fint.
Men klart så får man mäta upp dom och kolla innan man sätter i hop motorn.
Hmm, det kan du ha rätt i. Låt oss fundera lite:
Om vevaxeln/vevslängen är sned brukar man få jämna o fina slitagespår på båda kanter av lagret, både uppe o nere.
Om vevstaken är krokig borde du få ett slitagespår på ena sidan i den övre skålen och på andra sidan i den nedre skålen. Om det är jämnt beror nog lite på hur vevstaken ser ur, på vilket sätt o hur mycket den är sned. Men vanligaste är nog att det blir mest i mitten på skålarna o minst vid delningen.
Om lagerytan på vevslängen är för smal för lagret borde slitagespåren också bli jämna o fina och lika uppe o nere. Om det blir på en sida eller på båda beror väl på hur vevslängen ser ut i förhållande till vevstaken. Om staken är kolv- eller vevaxelstyrd kan också påverka.
Man skulle även kunna tänka sig att vevstakens lagerläge kan vara felslipat så att det trycker ihop lagret mer på ena sidan.
Jag tror nog inte riktigt på att lagerytan i veven skulle vara för smal för lagret. Så breda hålradier har åtminstone inte jag sett på någon vevaxel.
Du har inte lämnat axel för balansering/riktning? Det gjorde jag och resultatet blev att ramlagren spårade perfekt o att vevlagren kastade. Det blev fina o jämnbreda slitagespår i lagren på 2 cyl, precis som ditt, fast på båda sidor. Tog mig ett tag innan jag fattade vad de kom från.
Om man kröker en vevstake brukar också axeln kunna bli lite krokig o skev så vevslängarna kastar. Kanske kan det ha hänt något liknande när ditt block sprack?
Jag skulle börja med att kolla vevstaken, det borde du kunna se med blotta ögat med hjälp av en stållinjal, utan att behöva mäta. Verkar alla stakarna raka skulle jag mäta upp vevaxeln.
Ser både delarna av lagret likadana ut?
Sen lite följd frågor.
Vad är det för slag?
Staklängd?
Vilken cylinder är det som har det felande lagret?
Max varvtal på motor?
Std oljepump?
Mest nyfiken igentligen, sånt här är en annan för dum för å spekulera i
En skätt betong i blocket till nästa år så håller det nog allt fint
Sen lite följd frågor.
Vad är det för slag?
Staklängd?
Vilken cylinder är det som har det felande lagret?
Max varvtal på motor?
Std oljepump?
Mest nyfiken igentligen, sånt här är en annan för dum för å spekulera i

En skätt betong i blocket till nästa år så håller det nog allt fint

- Kadett4wd
- Forumsberoende
angående eventuellt krokig stake.
Ibland har man sån röta att staken kan vara helt paralell mellan lagerlägena, men förskjuten i sidled.
Vilket för med sig att lagret kan bli slitet runtom på bara ena sidan.
lite överdriven bild, men så ni ser hur jag tänker:

Ibland har man sån röta att staken kan vara helt paralell mellan lagerlägena, men förskjuten i sidled.
Vilket för med sig att lagret kan bli slitet runtom på bara ena sidan.
lite överdriven bild, men så ni ser hur jag tänker:
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Bör de inte gå å stoppa i en kolv bult i två stakar å se om dem är som Patric skriver, längden bör skilja om nu inte alla 4 är lika sned.
Kom i går kväll på precis samma idé som Toffe. "Trä på" vevstakarna på en gemensam kolvbult o skjut dom intill varandra. Vänd sen en av dom och testa igen.
Det borde synas väldigt tydligt om en eller flera är krokig.
Det borde synas väldigt tydligt om en eller flera är krokig.
Mycket nöjd med stuket på bilen är jag.magnus h skrev:Kul att se våran gammal bil vid liv, den verkar funka ganska bra dessutom!
Så nu motor renovering och lite uppdateringar så är man redo för 2013.

Angående kolvspelet så mättes gamla blocket (som var spräckt det med) som satt i när Magnus
köpte bilen och sen kollades JE:s rekomendationer för att köra turbo och lustgas och detta var spelet vi
kom fram till ihop med firman som henade och deckade blocket.
Kanske går att minska men man vill samtidigt att heningen tar i hela cylinderloppet
och det är ett problem med kolvar för originalborr så det beror väldigt mycket på hur
slitet blocket är som man får tag på.
Är det nån som vet om Elrings skärringspackning till B23 1,5mm komprimerad?
När vi satte ihop motorn förra sommaren gjorde vi helt enkelt bort oss
och mätte inte hur mycket kolvarna stack upp.
Om packingen är 1,5mm och kolvarna sticker upp 0,5mm så är det 1mm i klämspalt och detta är
ju bevislingen för lite!
Det är på insugssidan som kolvtoppen varit emot på alla cylindrar och det är 2:ans cylinder på avgassidan som spruckit
ut i den bakre kanalen.
Vad jag tror är att tack vare att kolven varit emot toppen har den vickat så hårt att cylindern spruckit,
kanske i kombination med högt kolvspel.
// Calle
köpte bilen och sen kollades JE:s rekomendationer för att köra turbo och lustgas och detta var spelet vi
kom fram till ihop med firman som henade och deckade blocket.
Kanske går att minska men man vill samtidigt att heningen tar i hela cylinderloppet
och det är ett problem med kolvar för originalborr så det beror väldigt mycket på hur
slitet blocket är som man får tag på.
Är det nån som vet om Elrings skärringspackning till B23 1,5mm komprimerad?
När vi satte ihop motorn förra sommaren gjorde vi helt enkelt bort oss
och mätte inte hur mycket kolvarna stack upp.
Om packingen är 1,5mm och kolvarna sticker upp 0,5mm så är det 1mm i klämspalt och detta är
ju bevislingen för lite!
Det är på insugssidan som kolvtoppen varit emot på alla cylindrar och det är 2:ans cylinder på avgassidan som spruckit
ut i den bakre kanalen.
Vad jag tror är att tack vare att kolven varit emot toppen har den vickat så hårt att cylindern spruckit,
kanske i kombination med högt kolvspel.
// Calle
Senast redigerad av cjd187 den tis okt 09, 2012 3:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
har ni betong i blocket?
Nej hittills har det inte varit betongat men det blir nu.
Mange har nån plan på att fylla nästan hela vägen upp för att kunna köra
vattnet i toppen som konstruktionen är nu.
// Calle
Mange har nån plan på att fylla nästan hela vägen upp för att kunna köra
vattnet i toppen som konstruktionen är nu.
// Calle
Om kolven tar i toppen när frigången är 1 mm, då är det något som är allvarligt fel, enligt min mening. Antingen har du åt helsike för stort kolvspel så kolven kantrar som sjutton i loppen när den vänder, eller så är kolvarna inte plana, eller vevstakarna sneda, eller något annat. Men fel är det!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Frågan är om JE har koll på vad volvoblocken vill ha för kolvspel 
I övrigt håller jag med quattro här, 1mm squishspalt är juh mer än nog för att varva runt 10000 och lite till faktiskt.

I övrigt håller jag med quattro här, 1mm squishspalt är juh mer än nog för att varva runt 10000 och lite till faktiskt.
///AMG
det är nog helt enkelt för mycket vrid på felställe för det stackars volvoblocket.
vi kör med rätt bra spel på våra klubbor, 14/100 tror jag om ja inte missminner mig. och betong ända upp till deck å bara vatten i toppen, vi har problem att den går kall istället då oljan från torrsumpen tar tid innan den blir varm. i bänken fick vi sänka fläkten i bromsrummet rätt ordentligt.
Men de blir väl rätt stor skillnad på våran motor som jobbar mellan 7000-9800rpm.
vi kör med rätt bra spel på våra klubbor, 14/100 tror jag om ja inte missminner mig. och betong ända upp till deck å bara vatten i toppen, vi har problem att den går kall istället då oljan från torrsumpen tar tid innan den blir varm. i bänken fick vi sänka fläkten i bromsrummet rätt ordentligt.
Men de blir väl rätt stor skillnad på våran motor som jobbar mellan 7000-9800rpm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
läs i "optimala B230 kolven" tråden på avanserade. jag tror inte du ska betonga (iallafall inte så mycket) bättre att minska spelet och använda kolvar som ligger stadigt i blocket med mindre spel sen se till att du har bra kylning runt cylindrarna + tryck satt system.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Och varför inte betong eller epoxy Jens?
Kommer inte att fylla blocket ända upp till planet med betong
22mm från blockplanet kommer jag att borra in 4st nipplar på 15mm mitt för vardera cylinder och dit kommer jag att fylla är tanken.
Sen en lite fundering jag har efter man fyllt blocket med betong och motorn bör kunna går lite varmare i nedre delen blir det inte så att kolvspelet minskar lite ytterligare då?
22mm från blockplanet kommer jag att borra in 4st nipplar på 15mm mitt för vardera cylinder och dit kommer jag att fylla är tanken.
Sen en lite fundering jag har efter man fyllt blocket med betong och motorn bör kunna går lite varmare i nedre delen blir det inte så att kolvspelet minskar lite ytterligare då?