Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är svårt att få tag i tror jag.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Erland Cox »

Du undvek frågan om B20 bromstävlingen Jens?
4-1 grenröret kommer aldrig att fungera om man inte bygger om kollektorn.
En sån här och en megafon är vad som behövs:

Bild

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den tis okt 16, 2012 12:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av jacobson_se »

Erland Cox skrev:Du undvek frågan om B20 bromstävlingen Jens?
4-1 grenröret kommer aldrig att fungera om man inte bygger om kollektorn.
En sån här och en megafon är vad som behövs:

Bild

Erland
Hej Erland.
När du bytt kollektor har du då ändrat primärlängden?
Har du pratat något med larry som gjort pipemax om hur hans beräkning för tri-y´s fungerar på våra fyror med jämn pulsgång vs v8 bankar? Hade varit intressant att veta lite hur han resonerat i detta.

/Christer
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Erland Cox »

Jag sågade av rören så jag bara hade en liten kort bit efter där de svänger att fästa kollektorn på.
Våra 4-2-1 grenrör är som Pipemax på primärrören men dubbelt så länga på sekundärrören.
Sekundärrören är beräknade på en annan puls alltså.
Jag har gjort 4-2-1 rör efter Pipemax med megafon på och de gav mer effekt än rören de ersatte.
Jag räknade om ett M3 grenrör med Pipemax till en RC bol och gav rekommendationer för vad han
enkelt skulle kunna ändra för mer toppeffekt och det gav mer än 15 hästar.
Det går inte att få svar från Larry på svåra frågor, det är inte lätt i varje fall.

Erland
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av jacobson_se »

Erland Cox skrev:Jag sågade av rören så jag bara hade en liten kort bit efter där de svänger att fästa kollektorn på.
Våra 4-2-1 grenrör är som Pipemax på primärrören men dubbelt så länga på sekundärrören.
Sekundärrören är beräknade på en annan puls alltså.
Jag har gjort 4-2-1 rör efter Pipemax med megafon på och de gav mer effekt än rören de ersatte.
Jag räknade om ett M3 grenrör med Pipemax till en RC bol och gav rekommendationer för vad han
enkelt skulle kunna ändra för mer toppeffekt och det gav mer än 15 hästar.
Det går inte att få svar från Larry på svåra frågor, det är inte lätt i varje fall.

Erland
Så det blev annan längd på primärrören då du bytte kollektor om jag förstår dig rätt?

Jag tycker helt klart att merge kollektorn är en snyggare/bättre kollektor. Men enligt Stahl headers så ska det inte vara några stora skillnader mellan dom olika.

/Christer
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Jakesta »

Intressant, gjorde ni någon bromsning under 4000 varv? Ser ut att skilja väldigt mycket på andra hållet där.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tryckte nog inte fullt under 4200rpm i det pullet så se inte på siffrorna där. rätt ointresant också på en sån här motor då det bara är hur förgasaren fungerar som bestämmer effekten där om man ska va lite dum i mot weberarna :)
man ser vridet förändras i olika pull på lägre varv där runt 4000+ hur man belastar ned motorn så blir det lite olika lamda värden och då skiljer vridet också. acc pumpar och e rör mm har stor betydelse.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror nog att mergekollektorn gör stor skillnad framför allt längre ner i registret.
4-2-1 grenrören drar bättre från riktigt låga varv men det skulle vara intressant med
ett test mellan mitt rör och ett 4-2-1 rör i bänk och se skillnaden över hela registret.
Lite väl krångligt att byta i bil.

Om man tittar på bilden av grenröret från TG:s hemsida så blev mitt grenrör kanske några cm kortare.

Bild

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Gör det så kan vi ha en B20 dynotävling i din bänk.
Så får man anledning att åka upp och träffa er.

Erland
Det vore väldigt trevligt men det är mycket på gång just nu och jag vill inte lova mer än vad jag hinner.
men helt klart vi kan börja fundera på nått sånt mot framtiden.
mvh jens
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Stefan P »

Stahl/Tg Motor 4-1 röret som Jens har testat med ser lite modifierat ut även det??..vet inte hur det såg ut från början heller iof men ser ut som om Stefan L ändrat lite på det...ser ut som på dom dom två nedre fotona iaf ..vore kul med en B20 broms-tävling igen helt klart :thumbright:

Bild

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

de gröna slangarna är för att mäta vevhus flödet. det pikade på 2.2cfm vid vrid pik.
är det mycket eller lite nån annan som mäter det? jag köpte den mätaren för att hålla koll på hur olika kolvringar/ och kolvar fungerar på olika varv. de breda kolvringarna ökade dock inte flödet på 7800rpm.

kommer mer info då vi kört den på fler motorer.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer lite bilder på grejor jag har jobbat med i dag till lars värsting B20. weber 50SP med 46mm halsringar och Kjell persson special trattar som har vunnit alla tester i min bromsbänk än så länge (kan köpas via mig, valfri längd ca 1200kr 4st).

sen ett portat special insug som jag säljer. kort (95mm) ger mer effekt på hela registret och mer lätt bestyckad motor 99% av fallen har jag sett :thumbright:
notera pipe max ytan :) fins både i en modell med 35mm canal och 40-45mm och en full race för E packning och 48-50mm gasare.
pris 1990-2800kr beroende på portning och modell mm. medföljer o-ringar och special fjäder brickor mm.



Bild

Bild

Bild
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Göran »

Hur se det ut mot toppen när insugen är monterade? vore kul med en bild utan förgasare monterad så man ser hur det blir.

// Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 ( E85 test på riktigt)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte motorn här än göran och jag ville göra så mycket som möjligt klart i går men vi kan ta några kort på det då vi demonterat den från dynon. jag rätade ut insuget lite i taket som du sa men jag ville inte ta allt för mycket heller så det påverkar styrkan. lars kommer i eftermiddag med resten och målet är att allt ska va start klart i kväll så vi kan köra igång med bromsningen direkt i morgon.
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4 (Den värsta motorn hitills

Inlägg av Göran »

Jens man ska inte ta ut noågot i förskott, hoppas alt går bra vid uppstarten.
// Göran
Skriv svar