kompressor moppe. bygge av kompressor ideer.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

tjennare nu har det hänt lite grejer med moped aset. har nu byggt om den till tryckförgasre. och fått drevat upp kompressorn lite (60 000rmp). men får inte upp laddet särskilt mkt endå pumpgränsen e nådd det kan inte ladda mer en 0,3-0,4 får vell nöja mej med det så länge. har inte fått det all lira riktigt med förgasaren men har iaf fått den att gå med tryck. ska ner till verkstan ikväll å se om jag inte kan få det å lite bättre.

Bild

[/img]Bild

Bild

[/img]Bild

Bild

[/img]Bild
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
matzin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 19, 2006 2:39 pm
Ort: finland, vasa

Inlägg av matzin »

så där skall det se ut 8)
tryckförgasare :D
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Sätt tryck uppe på locket, har hänt att man har fått gashäng när turbon börja ladda..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21739
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ingen risk att choken öppnar på tryck?

hur fungerar smörjningen av turbons lager?

fränt i allafall :lol:
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

jag har så lite ladd att varken trottel lr chocke hänger sej.

lagerna till kompressorn har jag ingen smörjning till :oops: vet att det inte kommer hålla lagerna e av fel typ med så dom kommer rasa snart.

men dom får sitta där tills vidare. om jag får den att gå hyffsat så man kan köra nån längre sträcka. så kommer där monteras nått bättre.

har nu rå pluggat 2takts turbo trimm hela helgen. och jag har blivit övertalad...jag moste bygga en avstämd pipa. innan jag tänkte att pipan skulle spela mindre roll på min motor efter som jag har överladdat. men ska börja räkna på en pipa nu så fort de går.

www.snowrider.se där har jag hittat min info om 2t turbo trimm.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

ps iden med laddtryck i tanken verkar inte funka så bra.

bränsle tillförslen e lite ojämn så den går inte så bra,

tror att en soppa pump från en mc kanske kunde funka men var ska jag få tag ien sånn till rätt pris.
vill igentligen inte ha pump så om nån har nån annan smart lösning så hadde det vart bra.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag tänkte precis komma med ett förslag innan du skrev att du skulle bygga pipa..

bara ett enkelt test..
att vid säg 8000 rpm eller nåt så håller du för utloppet på avgasröret lite snabbt o kollar på laddtrycksmätaren.

ifall laddtrycket sticker upp betyder det juh att gaserna åker 'rätt igenom'
Händer det inte nåt.. ja då är det väl inge flås i kompressorn.
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

jo får vell testa det när jag får ordning på soppan. ska nu prova med en förpump till 740 den ger ca0,4 bar tryck så den borde funka.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fränt projekt.. mycket skojj om du skulle få det att fungera:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

bilverkstan jag delar garage med fick in en SMART igår, tog ett par bilder på den, snacka om flugturbo! 8)
Bild
Bild
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

de va ingen storen ett sånt skulle man skaffat sej. håller nu på med att bygga bränsle pump å ladd trycks styrd btr på den. men moppen vilar lite nu. för jag bygger nytt grenrör till min nyinköpta 740 turbo. å så har det ju blivit en massa traktorkörning nu med så det går ganska sakta med meckandet nu.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har det hänt något nytt under hösten? :roll:
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

njae moppen ligger på is ett tag nu. det är inte nerlagt. ska byta ut den kompressorn mot nått annat. men vet inte VAD FÖRNÅTT.
har funderat lite på att använda en motorsågs motor som kompressor men tror det blir oeffektift.
jag tror att det bästa skulle va nån form av kompressor som ger en bästämd mängd luft per varv.
eller en turbo som passar för endamålet.
har en liten turbo liggandes men tror endå att den är alldeles förstor. har för mej den va typ 36mm in å 40kanske ut.
kanske kunde använda kompressorn från den turbon¨å driva med rem. men då är det ju dethär med transsimitionen. e inte lätt att få nått hemmasnickrat å hålla för dom varven.

eller vad tror ni om att täta överströmnings kanalerna och utblåset på motror sågen. och bygga en dubbelverkande kolvkompressor av den å driva den med rem fast med mkt lägre varv. har för mej motorsågen var på 60-80cc. skulle den gå såtungt att den blir + - 0 i effekt.

såg ett liknande projekt på en 70cc zundapp. fast med en motor från ett modellflyg på 35cc. ´men den var endas enkel värkande. vet ej hur det funka men det va ganska seriöst.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

danmaa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: lör apr 29, 2006 2:37 pm

Inlägg av danmaa »

Kanske kan va ngt med en trimmer/röjsåg-motor?

dom är väll på ca 25cc??

den är väll relativt lättdriven och den borde väll ge en hel del luft?

Mvh!
Skriv svar