Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Köpedelar

Inlägg av Christian Hedblom »

Om man då ska kolla på vad för delar som faktiskt är köpt direkt från hyllan och inte är specialtillverkade!
Listan blir inte lång, det handlar mest om lager.. Det kan ju vara lite knivigt att snickra ihop själv.

Lite bilder:
Bild
Bild
Bild


SKF GE25C till lagring av vipporna, även detta är en sorts ledlager.
Bild


BMW M3 E46 hjullager.
Bild
Bild



Hjulbultar kändes lite onödigt att göra så köpte dem istället.
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av j björk »

Sjukt :thumbright:

Som sagt, tråden blir bättre och bättre!

Men du bygger ingen lösning för kylluft till bromsarna?
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

j björk skrev:Sjukt :thumbright:

Som sagt, tråden blir bättre och bättre!

Men du bygger ingen lösning för kylluft till bromsarna?

Det blir längre fram, har lösningen i huvudet tills dess. :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Passbultar

Inlägg av Christian Hedblom »

Då var listan med köpedelar slut, tillbaka till specialgrejorna igen! :D

I en hjulupphängning måste man ju ha nåt som håller ihop alla komponenter med varandra, i mångas fall utgörs detta av bultar.
I mitt fall: Passbultar

I min sjuka värld så handlar det om hundradelar när man mäter nånting, inte millimeter eller centimeter.

Som ni såg på ovanstående bilder så fanns siffran 14 med på några påsar, det stod för att håldiametern var 14mm.
Då behöver jag alltså 14mm passbult och det finns eller!? Näe, såklart inte.. Närmast standardstorlek är 12mm och 16mm.
Då finns bara en sak att göra, sätta sig vid ritbordet igen. Ritningar klara, då är det bara materialval kvar.
Enligt SFRO ska bultarna ha motsvarande, eller högre, hållfasthet som en 10.9-bult. Gäller bultar i hjulupphängningen.
Pga av att min kontakt hade det materialet hemma på hylla i fabriken så föll valet på SS2541-03.


Efter låååååååååååååång väntan fick jag till slut mina bultar!!! :D
Bild
Bild


På den övre bilden ser ni bultarna som ska vara till vipporna, eftersom ledlagrena var 25mm i diameter i hålet så är även bultarna det.
Bultarna håller h7-passning och lagrena H8-som mest. Så med andra ord är det tajt som ett mansanus!
:D (ursäkta uttrycket)

Även distansringarna kom med på bild. Deras uppgift är att hålla ledlager/länkhuvud i centrum av passbulten. Vid in-/utfjädring kräver ju länkarmarna lite frigång över och under om dem. Detta erhålles tack vare dessa distanser.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av stecka »

Detta blir ruggigt fränt ser mkt bra ut hittills :)
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Tänk som det gick såhär fort irl. :hihi:

Kul att se så mkt special. Du måste ha ganska bra kontakt med din förra arbetsplats, blir ju några timmar på alla bitar. :thumbright:

Hur länge sedan är det du var i detta stadie?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av AntonD »

det här är ju porr ala industri-metallutbildning på hög nivå. som taget ur verkstadshandboken och nån tig-svetskurs :)
kul tråd!
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Erlandsson »

INSANE !!!!!!!!!!!!
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av subw000fer »

Sjukt häftigt bygge, kommer hålla koll i den här tråden :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Oliven skrev:Tänk som det gick såhär fort irl. :hihi:

Kul att se så mkt special. Du måste ha ganska bra kontakt med din förra arbetsplats, blir ju några timmar på alla bitar. :thumbright:

Hur länge sedan är det du var i detta stadie?

I somras hände det faktiskt väldigt mkt! Uprightsen svetsade jag i våras sen har resten efter det tillverkats under sommaren.
Ja jag är väldigt lyckligt lottad att ha så bra kontakt med min förra arbetsgivare, köper allt material där för struntsummor i stort sett. (tycker jag iaf men de har väl bra rabatter)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av J.Eklund »

Som dom flesta säger, det blir bara bättre å bättre.
Kul med mycket egna grejer ju.
En ny favvotråd utan tvekan.
Försöker få kläm på vem du kan vara då "stan" här inte är så stor.
Så jag kollade i gamla skolkataloger för skoj skull, men jag kom fram till att det var jag för gammal för att ha nytta av. :)
Ser fram mot kommande uppdateringar, det är kul med så mycket bilder också.

/Jonas
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

J.Eklund skrev:Som dom flesta säger, det blir bara bättre å bättre.
Kul med mycket egna grejer ju.
En ny favvotråd utan tvekan.
Försöker få kläm på vem du kan vara då "stan" här inte är så stor.
Så jag kollade i gamla skolkataloger för skoj skull, men jag kom fram till att det var jag för gammal för att ha nytta av. :)
Ser fram mot kommande uppdateringar, det är kul med så mycket bilder också.

/Jonas
En Eklund i V-by, då måste du vara släkt med Kalle Eklund i S-Vi? Det är min svåger :) Vi är lika gamla
Jag gick i skolan i Hultsfred, kanske förklarar endel. :)

Mkt bilder och förklarande text är mitt trademark ;)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Länkarmar del 1

Inlägg av Christian Hedblom »

Då har vi kommit till ännu en väldigt betydelsefull del i hjulupphängningen, nämligen länkarmarna/bärarmarna.


Då detta är en ganska stor uppdatering så delar jag upp den i 3 delar;

Del 1: Delar
Del 2: Tillverkning
Del 3: Slutresultat och provmontering

Vi börjar nu närma oss nutid då dessa bilder är från juli -12.

Vid kontakt med SFRO fick jag klart för mig att det skulle vara 3mm godstjocklek på materialet pga risk för korrosion i framtiden. Längder och vinklar var klart sedan länge, med den informationen satte jag mig vid datorn och började rita.
Det tog ca 2 veckors kvälls-CAD'ande innan jag var nöjd med designen och hade ritat upp allt så att jag kunde lämna iväg ritningarna för bearbetning.

Nu är jag tyvärr ingen miljonär så jag fick allt vänta ett tag innan jag fick delarna, under tiden kunde jag beställa rör och kapa till i rätt längder samt tillverka delar till fixturen.
Rören är av materialet ST52 och har dimensionerna dia. 32x3mm.

När väl delarna behagade bearbetas färdigt så var det som lilla julafton!


Kolla bara vilket smörgåsbord av bilporr jag hade!! :mrgreen: :mrgreen:
Bild
Bild


Alla delar är av egen design och kolla bara så fina de är!! :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Även länkarmarna måste ju få lite laserskurna delar annars blir de ledsna :wink:
Bild
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Torbidoni
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 09, 2012 6:57 pm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Torbidoni »

Shit tänk om man kunde vara lika sinneförvirrad och duktig som dig. Sjukt coolt bygge. :thumbright:
Tommy Torbidoni
Örebro
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Länkarmar del 2

Inlägg av Christian Hedblom »

Då har vi gått igenom alla delar till länkarmarna, nu är det dags att svetsa ihop dem.

Jag började med de undre länkarmarna bak. Eftersom konstruktionen är så j*vla smart ( ;) :D ) så blev tillverkningen ett rent nöje.

Fasa rör har jag lärt mig nu efter 615376547823154165 miljoner rör i rörramen, samma förfarande var det även på länkarmarna.

¤ Skriv ut pappersmall med rätt vinkel
¤ Klipp ut
¤ Lägg på rör och tejpa
¤ Rita av pappersmallen
¤ Kapa med vinkelslip
¤ Finslipa med vinkelslip

Bildserie:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Hur passar det då? Bedöm själva..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Vad tycks om min fixtur som jag gjort? :)




De främre undre länkarmarna har en liten annan modell pga att de främre infästningspunkterna är förskjutna bakåt för att ge plats åt styrväxeln där fram.




Såhär ser de främre ut:
Bild
Bild
Bild
Som ni ser blev det en stumfog på de främre länkarmarna.
Nu har det bara varit bilder på den yttre delen av länkarmarna, hur ser det ut vid den inre undrar ni säkert. Det ska jag berätta!

Rören är fasade vid samtliga fogar för att optimera inträngningen. (För hand med vinkelslip kan jag väl tillägga.)
Bild


De porriga lagersätena/svetsändarna är fasade från bearbetningen, 2x45graders fas och 1mm rätkant.
Bild


Det blev en fin liten fog till slut. :)
Bild


Hur blev svetsarna då?? Kan han svetsa den där galningen?? :mrgreen: :wink:


Om ni har tålamod så får ni se.. :dance2:
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Skriv svar