MaxxECU - Nytt svenskt styrsystem

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Re: MaxxECU - Nytt svenskt styrsystem

Inlägg av Tommy Luhr »

Då är jag med.
satt igår och letade men fann inget.
Gillar konceptet med utbyggbara boxar istället för olika boxar som man måste välja från start.
Har kommit fram till att ett atom sprut hade för klent med ingångar mot vad vi egentligen behöver på en bil här.
Det kommer bli en krånglig nöt att lösa, dock så skulle detta vara snabbt avhjälpt med ett system som maxecu har.

Programvaran känns mycket enkel. Att det är inbyggd lambda och avgastempar kommer det tjäna mycket på.

Det som jag spontant vill ha reda på är hur länge jag kan logga med dom olika HZ? Möjligt att även jag har missat detta.
Hur är spridarkontrollen om man ser till vardagskörning, startögonblick, beräkningstabeller för lufttemp osv.
Anledningen till att jag frågar är att dom systemen som är populärast just nu har en stor möjlighet att skapa bra förutsättningar.
Förutsättningarna är på dom spruten oftast mycket större än vad den som mappar klarar att justera oftast.
Har precis börjat med detta på mitt Link storm och det är en stor djungel enbart med startförfarandet som har typ 4 olika kurvor den läser på under en sekvens på några sekunder. Detta är garranterat en riktigt bra sak när man tvingar igång en maskin med e85 i tråkiga temperaturer.

Hur har sprutet med hjälpmedel i mappningen?
Att det inte finns autotune är skitsamma för det vet jag inte många som kör med och inte heller jag.
Dock en funktion som förslagsvis Ms har, att den har en ve calcylator som föreslår en ve tabell utifrån en kört logg.
Det fungerar ganska bra och kan säkert utvecklas mer.
Link har ju en liknande grej fast där fyller man i uppmätt afr och önskat afr manuellt på olika laster (lätt jobbat och bra funktion trots att det låter krångligt).
Autronic skryter ju med sina smarta spridaregenskaper som ständigt gör beräkningar. Hur stämmer detta? Jag har bara kört Autronic på min racebil och där har det fungerat bra utan missöden. Dock är den programvaran som att programera qbasic som man gjorde för att spela snake i början på 90 talet;) lite grovt. Dock är det min personliga åsikt och bör tas med en nypa salt av betraktaren.
Senast redigerad av Tommy Luhr den mån okt 22, 2012 8:56 am, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
wiell
För mycket laddtryck

Sv: MaxxECU - Nytt svenskt styrsystem

Inlägg av wiell »

sa till natte på maxxtuning att gå in och svara på din fråga. frukost rasten är inte tillräckligt lång. ;-)

from galaxy s3
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Maxxtuning
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Maxxtuning »

Hej!

Vår spridardrivare är en utav den mest avancerade på marknaden, den är helt framtagen utav oss och inget "färdigt" drivsteg.
Likaså resten utav hårdvaran, inga färdiga kretsar utan allt är framtaget för att faktiskt göra ett bra jobb, inte för att ta fram en så billig hårdvara som möjligt.
Beräknar bränslemängden 2000ggr/sekund med en noggrannhet på 0.001ms.
Har många kunder som kör med MaxxECU som är otroligt imponerande över hur bra MaxxECU. Även bra drivning med de "dåliga" bosch 1680cc spridarna.

Hemligheten ligger lite i att vi har en spridartestare som är baserat på en MaxxECU där vi lägger in alla spridare som förekommer på marknaden(utökas kontinuerligt). Så man väljer bara spridaren i Mtune som medför att MaxxECU har full koll på hur spridaren fungerar...Tillsammans med en grundmapp ifrån oss kommer bilen att starta på första försöket under förutsättning att allt är rätt kopplat.

Vi kommer lägga till i nästa uppdatering utav Mtune att den visar hur länge den klarar av att logga beroende på valda inställningar.
Om man som ex. loggar 30 kanaler i 20Hz räcker minnet i drygt 60minuter. Sparar alltid senaste data, så äldsta data tas automatiskt bort.
PC loggning loggar alltid ALL data, man väljer bara vad man vill visa. Man måste givetvis har aktiverat tex EGT i mappen för att kunna välja att visa loggningen för det.
MaxxECU är uppbyggt på dynamik, inga statiska tabeller eller liknande.

Uppstart och kompenseringstabeller är uppbyggt på ett enkelt sätt, när bilen väl är mappad är det egentligen bara två tabeller du behöver justera för uppstart.
Brukar räcka med 1-2 kallstarter för att få till en perfekt uppstart, även med E85 och nollgradigt.

Vi håller på med en realtids-autotune för VE-tabell som kommer släppas snart :)
Samt VE-justering baserad på loggningsdata.

Idagsläget går det dubbelt så snabbt att mappa MaxxECU i jämförelse med tex Haltech, DTA etc etc pga smarta funktioner och lättöverskådlig programvara som faktiskt gör som man säger till den :)
Vi har mappat ungefär alla styrsystem som finns på marknaden idag och kan med gott samvete säga att MaxxECU överträffar allt :)
Vi skeppade ut drygt 70bilar med MaxxECU under årets sista 5månader, och mig veterligen är alla kunderna supernöjda, även om många tjatar på oss ang Android-appen...

När man är klar med mappningen aktiverar man lambdakorrigeringen så sköter sprutet sig självt...
Skulle den gå snålt, bli varmt så försöker sprutet hjälpa till, lyckas den inte börjar den misstända (valbart) för att senare bryta motorn (valbart).

Hoppas det besvarade de flesta frågorna.

Mvh N.Ceder
Maxxtuning AB
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Underbart att kunna diskutera detta med upphovsmännen själva.
Jag är ingen guru i mappning utan långt ifrån. Jag får till det och det fungerar men standarderna som bilfabrikanterna har finns inte, går oftast inte heller på vanliga eftermarknadssprut.
Men jag har ju fått ett brett perspektiv vilka funktioner som kunderna önskar sig av ett sprut.
Jag pratar med mycket användare dagligen och jag antar att ni pratar ännu mer med dom. Det syns även då ni har lyckat få in det mesta dom flesta önskar sig.
Dragracing användarna kommer bli glada för ingångar som kan loggas, egt, lambda och spridarstegen samt den inbyggda loggen.
Det som jag inte vet hur det såg ut riktigt så var det launchcontrol, det var bra med justering på det har jag för mig. Det behöver dragracinganvändarna en riktigt bra funktion till.

Gatanvändarna och bana samt drifting har mer eller mindre användning för dom fina funktionerna som sköter spridare och tändning.
Smarta tomgångs utgångar som är självlärande hade inte vart fel (tänker mest på att jag nu håller på att lära en tomgångsmotor att inte svaja på tomgången med mitt Link)
Aktiv knackreglering vid landsvägskörning samt closed loop avgastemp korrigering och spridar korrigering för landsvägskörning, givetvis för varje cylinder inviduellt hade varit en riktigt fin grej att få se i nått sprut. Aktiv och inviduell knackreglering finns, och kompensations tabeller för egt osv men inget helt självlärande system finns vad jag vet.
Vet inte om det finns så jätte mycket att tjäna på detta mer än jämnare gång och någon procent bättre soppaförbrukning.

Spånar lite fram och tillbaka om hur det skulle kunna se ut ev i framtiden hos dom som förr var enkla system men nu är betydligt mer avancerade.
Första sprutet jag fick kontakt med var ju ett Haltech F9 och det var ju faktiskt fungerande om än dock fruktansvärt enkelt i sin uppbyggnad. Nu ser det lite annorlunda ut :)

Sen några frågor som direkt rör Maxecu.
Hjälpavsnitt? hur finner man dom om man sitter på en specifik funktion som man inte vet hur tänket ligger bakom? Hjälpavsnitt med enkla exempel är värt mycket i stridens hetta.
Är det mening att systemet skall vara svenskt eller engelskt? Såg att det var lite av varje just nu.
Kommer programvaruppdatering att bli tillgänglig? Kommer detta kosta nått?
Hur mycket tid har ni att utveckla systemet och vilken är eran direkta målgrupp?
Läs: Big stuff = dragracing, Prospark körde ju hårt på att det var datorfritt osv..

Ett ytterliggare plus i kanten som jag kom på nu, 400kpa map, bra :)
Vi som laddar över 4bar absolut finns det möjlighet att ersätta denna?
Mycket text blir det men jag tycker detta är riktigt intressant.
Jag har svurit många timmar i verkstaden över system som är så svårjobbade så djävulen och hans anhängare har knackat på porten flera gånger.

Men dom orden så kommer det en given fråga. Hur hanterar sprutet en extern bredbands sond?
Autronic har en speciell flytande jord som är lite av ett påhitt. Visst blir det säkert ytterliggare stabilt men du kan inte åka med vad du vill i lambdacontroller. Tänker nu på lambdasensorer för exotiska bränslen som den inbyggda sonden kan ha svårt för att läsa. Eller är det som så att Maxecu har stöd för NTK sond?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
Maxxtuning
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Maxxtuning »

Vi finns här för er och vi tycker inte ni är dumma i huvudet om ni kommer med lite nya idéer och förslag för att förbättra vår produkt!

Fördelen med att välja ett MaxxECU är troligtvis just för att vi vet vad som krävs utav ett sprut, vi är inte en gäng med elektroniknördar som har byggt ett sprut, utan vi arbetar med det dagligen, vilket är en stor fördel i buggletandet samt nya funktioner och sätt att lösa saker på. Varje gång vi mappar ett MaxxECU i rullarna kommer vi på nya sätt att förenkla mappningen med, och nya smarta funktioner kommer hela tiden...

Vi håller även på med en G-kraftsmodul för att kunna logga G-krafterna för dragracingskillarnas intressanta 60 fotstider i 100hz.
Launchen har aldrig varit något problem, den sköter sig :)

Smarta självlärande saker är inte alls enkelt att få till att fungera bra, men med en enklare PID reglering går det troligtvis att lösa allt för allas behov.
Oftast är det bättre att köra fasta värden på tomgånsmotorn beroende på temperatur för att slippa svajandet (pga tröghet i själva motorn) och låta sprutet korrigera varvtalet med tändningen istället. Men olika på olika motorer vilket som är bäst, man får alltid prova sig fram.
Den aktiva Lambdakorrigeringen fixxar bränsleförbrukningen åt dig.

Vi har individuell korrigering på cylindernivå (som även det kan köras aktivt om man har EGT ansluten på varje port).
Givetvis gör man en manuell justering för att finlira först, sen aktiverar man den automatiska korrigeringen som då anpassar spridarna på cylindernivå för att få så lika avgastemp som möjligt.

Aktiv knackreglering kommer aldrig komma till MaxxECU, det går inte lösa på ett säkert sätt med alla olika typer utav motorer som det kommer köras på.
Att ge användaren ett värde att förlita sig på som är såpass osäkert är ingen vidare bra ide.
Biltilverkarna lägger troligtvis ner tusentals timmar på EN enda motor för att få fram korrekta knacktabeller.
Självlärande system är som sagt ingenting vi förespråkar, för det kommer inte någonsin kunna fungera tillförlitligt i praktiken, inte på racemotorer.

I Mtune finns ett litet "?" framför varje funktion som ska hjälpa användaren att "snabbt" förstå vad funktionen gör och fungerar, för mera utförlig information kommer det finnas en manual (som vi för övrigt arbetar med nu).
Android-app och manual kommer finnas för nerladdning runt jul.

Vi ber om ursäkt för att det är lite svengelska i programmet, men i varje uppdatering som kommer försöker vi korrigera så att det blir så bra som möjligt.
Tanken är att alla inställningarna ska vara på engelska, hjälpavsnitten på svenska (flerspråksstöd finns).

Uppdateringar sker kontinuerligt, är datorn uppkopplad emot internet kommer Mtune själv säga till dig som användare om att en ny uppdatering finns för nerladdning och uppdateringar kommer alltid att vara gratis.

Vi lägger väll totalt ca 40h/veckan på utveckling utav MaxxECU produkter och har planerat att fortsätta med det tills vi känner oss klara med den svenska marknaden.
Sen kommer allt arbeta när vi ska lansera produkten utomlands år 2014...

Du kan inte jämföra varken bigstuff eller prospark med detta, vi spelar i en helt annan liga :-)
En fungerande liga...

Om ni vill ladda över 3bar får ni köra en extern MAP-sensor på någon utav de analoga ingångarna.
All MaxxECU HW ska vara identisk och inga olika boxxar med olika interna komponenter ska florera, det förvillar bara användaren.

Jag känner igen det där med djävulen, och då jobbar vi ändå heltid med motorstyrning...

Extern BB-lambda skickas in på analog ingång och det fungerar mycket bra, vi har "presets" för de vanligaste signalerna, bara välja i listan, så fungerar det.
Men vårt interna drivsteg är sjukt genomarbetat, tror inte det finns någonting som ens kommer i närheten utav vår drivning.
Ska man köra dubbla lambda krävs två externa signaler, går ej kombinera en extern med den interna (pga den externa är mkt slöare än den interna).

MaxxECU har ännu inte stöd för NTK-sonden, vi håller på och testar hur hårt vi kan driva LSU 4.2 sonden och få tillförlitliga värden.
Men vi hoppas kunna få tillförlitliga värden ända ner till lambda 0.4 med vårt interna drivsteg och LSU 4.2 bredbandslambdasond.
Dock kommer sonden troligtvis inte hålla lika länge som NTK sonden när vi driver den så hårt, men LSU sonden är bra mkt billigare i inköp...

Vi har snart lite nyheter på CANbus sidan som gör att man snart kan plocka bort styrdon som skickar ut CAN signaler för att bilens övriga el ska kunna fungera genom att använda MaxxECUs inbyggda CANsniffer (som ännu ej finns i publika versioner utav Mtune).

Vill du prova en enhet?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Detta låter ju jätte bra!
Det är riktigt bra att i exakt direkthet prata med tillverkaren själv.

Visst har svenska Nira funnits länge, men jag har inte ens funderat på det sprutet då det typ inte har nått vettigt att erbjuda.
Kanske den nya modellen är bra... vet inte..

Att ni har aktiva egt är ju faktistk nått jag inte känner igen på nått annat sprut.

Jag kan glatt erkänna att jag har blivit mycket intresserad av ett sprut.
Jag åker ju idag med ett sm4 i racebilen. Det drar i dagsläget två 1680cc spridare på varje tändutgång.
Klarar Maxecu av den belastningen?
Sen kör jag med en 7bars mapsensor, lite overkill tyvärr. Jag skulle klara mig med en 5bars absolut.

Det är en metanol b230 som jag kör msd 10 på och fördelare. Laddar idag 3,3bar och plockar 1008hk.
Skall bromsa om den i vinter är det tänkt.

Tack för bra svar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Re: Sv: MaxxECU - Nytt svenskt styrsystem

Inlägg av Tiiiseen »

wiell skrev:jadå. kommer info om det lite längre fram. ;-)

alla som kan kommer inte ha någon problem med programvaran.

eller trodde du att det kommer bara vara maxxtuning som mappar?

programvaran finns att ladda ner på http://www.maxxecu.se" onclick="window.open(this.href);return false; om du vill titta på den.
from galaxy s3
Nej men har jag köpt ett sprut för 10 000 så lämnar jag gärna det till dom som har tagit fram det om det är möjligt vill säga:) Ja jag satt och inspekterade en bra stund igår och det verkar lovande ska bara bli klar med allt annat först innan jag bestämmer mig vad jag ska ha för sprut :)
Användarvisningsbild
Maxxtuning
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Maxxtuning »

Du är välkommen att beställa ett :)

Vi har 8st spridarutgångar, räcker inte detta?
Vi provade senast igår att köra 2x 2430cc spridare på en spridarutgång med goda resultat.
Så det ska inte vara något problem att köra med dubbla 1680cc.

I nästa uppdatering kommer vi troligtvis få med att man kan köra stagade spridare oxå.

/N.Ceder
Maxxtuning AB
Användarvisningsbild
Pnuttee
Ganska mycket laddtryck

Sv: MaxxECU - Nytt svenskt styrsystem

Inlägg av Pnuttee »

Efter lite läsande så känns det som jag kommer skippa vipec och köra ert istället!

Kommer det pnp till M50b25 ?

Hoppas verkligen det då det är många som laddar sina M50 motorer ! :))

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag kör 3st 1680cc spridare/cylinder så 8 utgångar blir för lite :(
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
karlsson_6
För mycket laddtryck

Inlägg av karlsson_6 »

Då räcker ju utgångarna? du vill ha 3*1680 per cylinder, maxxtunning har kört 2*2430 på en spridarutgång och det finns 8 utgångar alltså bör du kunna ha 16st spridare på en fyrcylindrig motor 2 st per utgång eller?

På dom första 4 spridarutgångarna kör du 2*1680 totalt 8 st 1680 på 4 utgångar, o dom sista 4 spridareutgångarna kör 1*1680 per utgång
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jo går det så funkar det med 8st. Men han frågade om det inte räckte med 8 utgångar.
Då fattade jag det som en spridare per utgång. Tal och textfel antagligen.
Sprutet verkar klara svinga mycket spridare :)
Skall bli intressant att se hur detta sprutet utvecklas
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
BusE
Lite mer laddtryck

Re: Sv: Re: MaxxECU - Nytt svenskt styrsystem

Inlägg av BusE »

wiell skrev:
BusE skrev:Ser på hemsidan att den kostar 9900kr men vad är det som ingår förutom box,usb kabel o blåtand antenn

Ingår det nån kabelhärva?
Nån givare? luft och vattentemp?
Funkar sprutet bra ihop med vag-spolar?

Till tex Vipec och autronic så ingår det ju härva och givare, såg att givarna kostar 500kr/st för luft o vatten, ingår inte dessa så blir ju sprutet 1000kr dyrare och ingår inte kabelhärva så blir det ju ännu dyrare.

Mvh.
det ingår inte härva för den pengen. inga givare heller.
ska du jämföra rätt av så är ju autronic och vipec bra mycket dyrare.

du kan ju oftast använda original givare.

funkar alldeles utmärkt med vag spolar.

tycker inte 9900kr är något orimligt pris mot vad du får.

eller vad jämföra du med då?

from galaxy s3
Jag kritiserar inte sprutet på något sätt utan är bara intresserad hur "dyrt" det blir i slutändan om man gämför tex vipec och autronic.

Om jag räknade rätt så blir det slut summa 12700kr på maxecu med givare,härva. Detta priset är ju väldigt bra med tanke på att det är 8 cylindrar sekvensiellt. Vems klarar ju det med och är billigare än maxecu och vipec har inget som klarar det för priset av max maxecu kostar, du får ju vipec v44 för det priset vad maxecu kostar.

Som jag ser det idag så är det Vems och Vipec som drar runt på alla turbo matade motorer,autronic kommer nog tätt efter, dom har ju varit med i matchen bra länge, det enda negativa med dom är väll att dom är dyra. Jag har autronic i min bil men den fick jag med bilen. innan har jag kört vipec v44 i 3år utan ett enda strul.

Kan inget om sprut, kopplar inte ens upp en dator och kollar på inställningar då jag fattar inget. vill bara vrida på nyckel och köra och känna mig säker att sprutet funkar som den ska och inte pangar sönder min motor för 200k

mvh.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Maxxtuning skrev:MaxxECU har ännu inte stöd för NTK-sonden, vi håller på och testar hur hårt vi kan driva LSU 4.2 sonden och få tillförlitliga värden.
Men vi hoppas kunna få tillförlitliga värden ända ner till lambda 0.4 med vårt interna drivsteg och LSU 4.2 bredbandslambdasond.
Dock kommer sonden troligtvis inte hålla lika länge som NTK sonden när vi driver den så hårt, men LSU sonden är bra mkt billigare i inköp...
Hur stor skillnad är det hållbarhets mässigt mellan LSU 4.2 och NTK?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
T_Hedman
För mycket laddtryck

Inlägg av T_Hedman »

Är 20Hz max loggningsfrekvens även i framtiden ?

Ska det användas på en dragrace bil som åker fort så behöver det vara betydligt högre, iaf på vissa kanaler. Annars finns behovet av en racepak ändå.
Skriv svar