mrabarth skrev:Visst finns det lite vrid i motorn, men vi snackar om så låga laddtryck som 0,55bar....
Hadde du inte räknat med att få lite högre laddtryck
Motorn kanske är effektivare än du tror
Stämmer bra det. Teori och verklighet verkar kunna skilja en aning. Det finns flera parametrar som jag inte kunnat räkna på som tex kamtider, fyllnadgrad, förluster i IC mm. Teorin sa att jag borde få ca 0,76bar med 10% förluster i systemet från kompressor till motor med de grejorna. Formeln är saxad från ENEM:s hemsida. Även JM-tech tyckte det lät rimligt. Av någon anledning ville motorn ha en hel del mer luft än planerat där det fanns vrid "bra fyllnadsgrad?" så laddtrycket skönk drastiskt. Även om siffrorna inte imponerar så känns ändå bilen riktigt ärtig och körbar.
Är dock lite svårt att få en mjuk övergång mellan det lilla gasspjället och det stora "öppnar i seqvens" så jag kommer nog att prova montera ett singelspjäll senare någon gång. Jag vill ju ha den som en stark sugmotor med massor av körbarhet när det börjar svänga- Idagsläget är det inte alls långt ifrån det jag är ute efter.
larsat skrev:"Det var pilar åt vartannat håll."
Är det inte 3 öron på varje medbringare förskjutna 60grader mot varandra?
Om då pilarna är åt varannat håll borde man väll kunna vända skivan om ifall pilen pekar åt fel håll, alternativt vrida skivan 60grader, eller passar den bara åt ett håll?
Det ser inte ut så på bilden, men annars hänger jag inte med inte så ovanligt iofs..
Hur dumt det nu än må låta. Så ska man hålla sig efter pilarnas riktning blir det exakt samma sak om du vänder på skivan. Men visst kan du bara flytta ett hål åt något håll och då blir det ju anorlunda... MEN, då håller du dig inte till vad pilarna säger.
Hur ser din effektkurva ut mot min? Får ut 0,5bar mindre laddtryck än vad jag drevar kompressorn för på min motor. Misstänker att det är mycket luft som bara blåser ut i avgasröret. Kul att du börjar få stil på grejorna nu.
Mickeexpress: Har du mycke overlap på kammen/kammarna kanske det blåser rakt igenom, men annars är det troligen felräknat eller motstånd i systemet som är problemet. 0,5 bar låter som mycket att tappa dock.. Kör du med det nya laminova insuget eller är det de gamla där du blåser rakt in bara som är bekymret? Det gamla har ju en rätt bra vändning för att gå in mot motorn igen och snabeln till spjällen (som inte ser så stora ut?) ser inte heller ut att vara så grov men det kanske är en synvilla?
Nja, räknar 0,5bar förlust mot vad drevningen ska ge i teorin. Allt blåser nog inte ut genom avgasventilen. Kör med originalkammar vet inte hur mycket dom överlappar. Minsta diametern fram till spjällen är 90mm och har enligt mätaren inget undertryck precis innan spjället. Och med gamla insuget så var tryckfallet ej mätbart över chargecoolern. Men ska bli kul att prova nya insuget när det blir färdigt.
Mickexpress skrev:Hur ser din effektkurva ut mot min? Får ut 0,5bar mindre laddtryck än vad jag drevar kompressorn för på min motor. Misstänker att det är mycket luft som bara blåser ut i avgasröret. Kul att du börjar få stil på grejorna nu.
Skulle faktiskt vara intressant att kolla hur mycket tryck jag har just efter kompressorn. Jag kan försöka komma ihåg att ta ett kort på bromspapperet nästa gång jag åker till garaget.
Har inte volvo och "stora bmw" samma mått på hardyn?
Det där är ju ett rätt bra alternativ ändå Livstids garanti är ju oxå fint, undra om man får med en påse med bussningar på en gång?
Fina grejor!! Kostar ju bara typ 300kr mer än volvo orginal. Jag kör med en BMW hardy nu som förövrigt funkar finfint. Den kommer troligtvis från någon 520 e34..? om det är stora eller lilla vet jag dock inte. Undra hur mjuka bussningarna är. Är det polybussningar gissar jag att man behöver polymotorkuddar också så inte motorn rör sig alls annars ligger nog mellanaxeln risigt till.. Och jag som ska byta ut mina motorkuddar till mjukare för komfortens skull..
Går ju att bygga bort kardan helt med knutkors istället. Brukar dock flytta problemet till större åtgång på växelkådor och drivaxlar istället.... Jag gissar att du antingen fått dit något ur vinkel. Eller otur att få en med nått fel på från butiken. Är knappast för mycket mos och grepp son mördat hardyn. Den tål betydligt mer...
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing