Grenrörsdesign

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Aero4ever skrev:Flikar in på denna tråd, mitt nya grenrör kommer att ha ca 90cm primärrör. Även fast de är 4cyl så skulle de bli kraftigt överviktigt om de skulle byggas i tryckkärlsrör.

Vet att flera byggt i vanligt avgasrör med kraftiga uppstagningar för turbo. Förslag på annat material med lägre vikt?
vanliga simons 2" rör fungerar för många om man byggt och satt fast turbon rätt.

när får vi se nåra bilder på forumet på monster saaben??
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Jens Gustavsson skrev: vanliga simons 2" rör fungerar för många om man byggt och satt fast turbon rätt.

när får vi se nåra bilder på forumet på monster saaben??
De låter bra, får kolla vad de finns för utbud på böjjar i 2" då.

Den som lever får se.. :wink:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Japp, har redan läst det där och det är just effekten av den snabbare responsen med delat inlopp och högre toppeffekt med enkelt som jag är ute efter med ideèn med en wg som öppnar mellan kanalerna när jag har fått upp lite laddtryck så det börjar hända grejer.

Jag tänkte i vilket fall köra dubbla 50mm wg.

Pratar man ca 55cm långa rör på en högvarvig motor och bortåt 75 på en mer lågvarvig eller hur ska man tolka det? Och i så fall hur låg/högvarvig?

Jag vet inte flödet i min topp tyvärr, men flödesbalansen kommer nog vara ganska bra.. Om det inte blir någon mer ändring nu så har jag 34,5mm insugventil och 34 avgas..
Insugkanalen är dock svetsad och breddad samt lite lyft, avgas bara portad.

Kammar är inte 100% bestämt ännu, men lär nog bli ganska vasst..
Separata spjäll på insug, helst rull. men inte säkert, blir ev. vanliga 48mm el. liknande.

Jag antar att jag helst ska försöka få rören att böja svagt uppåt om möjligt efter toppen, för att främja flödet. (hellre än neråt menar jag)
Gör det mycket om två eller tre rör svänger uppåt, men det/de andra svänger neråt? Kan ju lätt bli lite trångt..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Kadett4wd skrev:hehe.. förklarade kanske lite dåligt.

men just kring avgasportarna har du inga 90 grader.
eyy,, var trött å k_t... *S*

tankevurpa...

återgå!!
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag ser att graham bell rekomenderar ett grenrör med 13-16 tum långa primärrör som går ihop till 2 st bortåt 24tum långa sekundärrör när man kör delat inlopp.

Vad sägs om en sådan konstruktion?
Känns som det kunde vara bra för mellanregistret, men det blir ett jäkla rör att bygga..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

toxic ant skrev:Jag ser att graham bell rekomenderar ett grenrör med 13-16 tum långa primärrör som går ihop till 2 st bortåt 24tum långa sekundärrör när man kör delat inlopp.

Känns som det kunde vara bra för mellanregistret, men det blir ett jäkla rör att bygga..
jag körde ett sådant grenrör mellan 1997-2002 och det fungerade bra.

jag har bytt så mycket annat i motorn nu så det är svårt att jämnföra med mitt nyaste men jag skulle inte bli förvånad om det fungerade lika bra!

vatten rör med stora radien första biten sen grövre 2" simon rör fram till turbon, total längd ca 90cm.

det var dragit som ett sugmotor rör nedåt till collektorerna sen en U sväng upp på andra sidan rambalken upp till turbon!

vet ej om det fins bilder på det grenröret?

hadde inte läst om något liknande då, utan byggde efter egna teorier.

jag skulle säga att det är lättare att bygga och tar mindre plats än fyra rör hela vägen!
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Vart kan man hitta tryckkärlsböjar med stora radien?
Jag hittar inga i rankaby katalogen, och jag har för mig att de sade på den lokala firman där jag brukar handla böjar att de inte fanns att få tag på längre.

Jo, det blir nog lättare än fyra rör hela vägen, men då blir det väl inte lika långa rör?
Detta skulle ju bli ca 16+24 tum= ca 1m.. 90cm sade du, ja i och för sig, borde väl gå.
Blir mycket rör i pv:n :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Alutech har dem.

angående långa rör..
en kompis har köpt Kjelle Gustafssons gamla hybrid.. opelmotor med saabtopp (16v).

och där har vi 'pirre´s' gamla turbo från sin 950hk B19 16v (Borlänge)

det sitter vilda kammar i den och vi har byggt ~100cm långa primärer.
ska bli kul att se hur den fungerar,turbon är en riktig specialare från Svensk turbo service.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Tackar, synd att de ville ha 4ggr så mycket som jag ger för de med tvära radien..

Vad har ni räknat med för att komma fram till den längden?
Ligger det någon speciell uträkning bakom, tidigare erfarenheter eller bara test?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

toxic ant skrev:Tackar, synd att de ville ha 4ggr så mycket som jag ger för de med tvära radien..

Vad har ni räknat med för att komma fram till den längden?
Ligger det någon speciell uträkning bakom, tidigare erfarenheter eller bara test?
som jag skrev så är det svårt att räkna på turbogrenrör då det är för många parametrar. vad som är exakt det rätta på just din motor kan nog bara en två vekors broms bänks test med många olika rör av olik längd och tjocklek avgöra.

Det vi kommit fram till är att rör som är kortare än 50cm inte ger bra effekt på våra motorer, och längder mellan 50-70cm är en bra utgångs läge som fungerar bra! mitt nyaste rör är 60cm ungefär och det ligger mitt mellan dessa 50-70cm. vi har även provat längre rör än 70cm upp mot 120cm som fungerat riktigt bra men då är det ofta stora problem att rymma det på ett bra sätt. det här fungerade bra tex

http://www.savarturbo.se/images/bilarna ... jonas5.jpg

som det stod på kortet så gick det på tiosekunder med kass 60 fot, 1.3 bars laddtryck, fel utväxling som varvade ut i 185km/t , 530 topp med 44 x 37 ventiler, fast med en frän kam!
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

toxic ant skrev:Jag ser att graham bell rekomenderar ett grenrör med 13-16 tum långa primärrör som går ihop till 2 st bortåt 24tum långa sekundärrör när man kör delat inlopp.

Det där låter väldigt intressant, om det är någon som har mer info angående detta vore jag väldigt tacksam.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Aero4ever skrev:

Det där låter väldigt intressant, om det är någon som har mer info angående detta vore jag väldigt tacksam.
du kan ju låna boken om du inte har läst den och kolla på mitt gammla 4-2-1 grenrör
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

toxic ant skrev: Jag antar att jag helst ska försöka få rören att böja svagt uppåt om möjligt efter toppen, för att främja flödet. (hellre än neråt menar jag)
Gör det mycket om två eller tre rör svänger uppåt, men det/de andra svänger neråt? Kan ju lätt bli lite trångt..
Man ska ha minst 50mm rör rakt ut från kanalen, och sedan i möjligaste mån dra rören neråt. om man drar rören uppåt direkt efter toppen, så tappar gasen fästet vid väggen, eftersom den största delen av flödet ligger nära taket på avgaskanalen.

En teori om varför inte vanligt konstruktionsrör brukar hålla att bygga grenrör av: Rören spricker av temperaturspänningar när det kommer vatten/olja på dom.

(J.Lundin körde med 9 olika grenrör i Midnight Blower, och jag tror att alla var byggda av vanliga svetsade rörböjjar+svetsade rör.)
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

volvo140turbo skrev:jag säger bara kolfiber pv:n 900hk och str volvon 1100hk

Kolla deras grenrör.. inte en cm längre än vad som behövs för att få plats..

tycker det talar sitt tydliga språk angående grenrör..

Med risk för att jag kanske blir uppsökt och r_v knu...ad, men det tar jag hehe 8)

Om vi säger så här: Det är inte så noga som folk tror.

dom orden svider..

Klart det är viktigt om du inte bygger en dragracing motor :)

Bara jävlades lite.. Det blir ju så spännt i varje diskussion här på avancerat tycker jag..

tänkte bara lägga in en bild på BMW 4cylindriga F1 turbo grenrör

http://www.gurneyflap.com/Resources/DSC05923.jpg

jag har sett att honda och TAG V6 hadde kortare rör men de 4 cyl motorerna hadde oftast längre. dessa BMW motorer gav iallafall +1200hk på 1.5liter!
Skriv svar