Dawes E34 m5 3.8 sugis

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Dawe_a
Lite mer laddtryck

Dawes E34 m5 3.8 sugis

Inlägg av Dawe_a »

helloj david här! Jag tänkte slänga upp en liten projekttråd nu när de mest "långdragna" är gjort på bilen.

Det är en Avusblau E34 m5 3.8L från 1992 med nürburgring "paketet" el rutor runt om, el taklucka, el stolar och vitt helskinn i fint skick som köptes helt original med lite småfix, över lag väldigt bra skick på bilen. Ingen rost ens i skärmkanter och jättefin undertill. Det sitter även en ny org koppling på.

Bild
Bild

saker som behövdes åtgärdas efter köp är följande:

* Bygga nytt avgas
* byta bussningar / dämpare fram
* växellådan viner om lager och dålig sync på 3an.
m.m..

Här kommer ett par bilder på bilen någon vecka efter att jag köpt henne, där satt ingen ljuddämpare bak på det gamla tattarmekade avgaset.

Bild

jag åkte till streetpower och handlade rostfria 3" avgasdelar samt 2st simons dämpare och en vecka senare samt svetshjälp av min hyggliga vän fritte "xtiz" hade jag ett nytt 3" rostfritt från grenrör och bakåt, byggbilder på detta finns tyvärr inte.

några dagar efter detta blev jag av med mitt körkort i 8 månader och är fortfarande av med det, därav tänkte jag att det är tillfälle för lite upgraderingar under vintern både för att jag inte kan köra och för att mycket pengar sparas när man inte kör bilen.
Eftersom att jag är erfaren av urflippade projekt som sätts på för hög nivå så ville jag göra något "litet och hyffsat enkelt" för bilen ska ut på banan nästa säsong (2013)

Efter mycket dividerande så kom jag fram till att eftersom att dämpare fram ändå måste bytas så byter jag till coilovers runt , detta var inte riktigt nog utan jag köpte även ett eftermarknadssprut av PPF, vipec v88 samt ett gäng VAG spolar som skulle installeras i bilen.

Ett par Ksport "pro street" blev det.
Bild

Coiloversarna är bytta och klara baktill och på svetsning hos en kompis framtill, ska bli klara i mitten av nästa vecka pga semester.

och det är väl ungefär där jag är idag, sprutet är färdigdraget men efter mycket om och men så fick jag inte ner spolarna helt över tändstiften så av med ventilkåpan och lämna till precisionsmekaniska för urfräsning.

innan modds:
Bild

efter modds:
Bild

Så nu passar vag spolarna som handen i handsken och ska förmodligen startas på söndag med Fritte. =)
Bild
Obs på bilden är inte mapsensor eller luft/vattentemp inkopplat men det är fixat i dagsläget.

Sen står man där och har inget direkt att göra på bilen .. hmm det är ju coolt med öppna spjäll som bmw motorsport bilarna har tänkte jag och slängde iväg originalplenum och beställde ett filter som kom efter 6 veckor ungefär.

såhär ser det ut.
Bild

Under tiden jag bytte till coilovers bak så bytte jag även till de gula strongflex bussningarna i båda länkarmar fram, krängare bak + fram och powerflex till bärarmarna, jag har strongflex till silentblocken också men de är friska som sitter där så dessa byter jag inte just nu eftersom jag behöver lämna ifrån mig lyften i garaget ett tag.

jag har även en ARE tank till vevhusventen som ser ut såhär, nu med vanlig slanganslutning.
Bild

planerna fram till säsongen 2013 bortsett från att få ovanstående helt klart och fungerande är:

Bya skivor och greenstuff belägg bak
greenstuff belägg fram
Nya fälgar.
Ny växellåda ev renovering av befintlig , prisförfrågan är skickad till peder idag innan jag hämtar en fin 3.8 låda av henrikF på forumet.
Ev 765 platta och 6puck med m30 enkelmasse för respons. tar isåfall detta ifrån min m535 som knappt gått 300 mil när lådan ändå är nere för byte/renovering
hella black framlysen.

När allting är klart så ligger nytt bränslesystem närmast i tiden eftersom att jag redan har Nukes ykort, bränslefilter och en BTR, isåfall blir det såhär:

orignaltank med org pump
catchtank
044 pump
automotive BTR
an8 matning och retur med rostfria rör under bilen, ev stålomspunnen slang.
nuke filter

Effektmål
340 Whp

Bränsle
E85

Slänger ut några coola bilder från e34 M5 tillverkningslokal i garching, tyskland. (m5 e34 är f.ö den sista bilen som M avdelningen plockade ihop här för hand)
Bild

S38 in progress
Bild
Senast redigerad av Dawe_a den fre okt 19, 2012 5:11 pm, redigerad totalt 3 gång.
Dawe_a
Lite mer laddtryck

Re: Dawes m5 3.8 360whp ?!

Inlägg av Dawe_a »

Här är en bild på det färdiga resultatet av fjäderbenen fram.

Bild

Efter en stund såg de ut såhär. (det vita på skärmen är klister ifrån tejp)
Bild

Bak var monterade och klara.. blev dock något låg *hehe*
Bild

Här har vi bettan på benen igen efter operationen.. Skall justeras i höjd fram och bak sen in på 4hjulsinställning. Men först en ny styrled som är på g, likaså powerflex till alu armarna fram eftersom att de inte fanns i strongflex sortimentet samt en m3 3.2 kedjesträckare =)

Bild

Hoppas att min ITG filter monteringsplåt är urskuren och klar innan helgen så jag kan börja muttra ihop den biten och fästa lufttempsensorn på lämpligt ställe =)

Edit: Fall någon vet specifikationer på de vassaste kammar man kan ha i s38an utan att få problem med besiktningen så hojta gärna till!
Senast redigerad av Dawe_a den fre okt 19, 2012 4:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Dawe_a
Lite mer laddtryck

Re: Dawes m5 3.8 sugis. bana/gata

Inlägg av Dawe_a »

Idag fick jag mina PF bussningar till alu bärarmarna fram och styrleden höger fram. HÄRLIGT att få de innan helgen så att man kan ut och göra allt klart, ev uppstart och mappning på söndag inbokad =)
Bild
Henka_
För mycket laddtryck

Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis

Inlägg av Henka_ »

Fränt med en sugvässad M5. Har sagt att jag nån gång i livet ska äga en E34 M5, de börjar bli brådis nu innan alla är turbokonverterade.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Vad är de för fälgar på sista bilden? Borbet A? Storlek?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Dawe_a
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dawe_a »

Borbet A 17x8,5 tror jag det är. :)

Henka: Ja tyvärr är det så och så börjar de ju gå upp i pris om man ska ha en i någorlunda skick.

Här är en bild på motoriken.

Bild

Höjde upp bilen 45mm baktill så nu går den att köra också :thumbright:
Dawe_a
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dawe_a »

Nu lever den. Startade direkt och går kanon. Hade skiftat två kontakter till tändspolarna men det är ingen Big deal.
Tomgångsmotor/kamsync osv funkar allting så jag verkar inte ha glömt något heller .

Det som ska göras nu är att plugga nivåregleringen . Sätta dit styrleden, Koppla varvräknare och vattentemp insteumenthuset :)

Trevligt kväll

skickat från en telefon
Dawe_a
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dawe_a »

här har vi en liten film . V88 och 788cc siemens deka . Helt ojusterad efter uppstart. Att de hänger lite kablar därvid är jag medveten om såklart men det var 3 nödlösningar för stunden, det kommer såklart fixas ihop med original motorkontakten :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=4935370986278" onclick="window.open(this.href);return false;

samma video för er som inte har facebook, verkar blivit lite knas med bilden men ljudet funkar fint .

http://tinypic.com/player.php?v=34hdq21&s=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Ang nivåregleringen bak, räcker det att sätta pluggar förmatningarna till dämparna ? det borde ju gå eftersom att det ändå inte cirkulerade tillbaka utan har endast matning ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Du, det där luftfiltret, hur mycket sänkte det effekten?
Istället för Helmhotztuning med två plenum på låga varv och ett på höga varv
samt kalluft tar du nu varmluft direkt från kylaren.
Gissar att du tappar 25 till 50 hästar på låga varv och minst 25 på höga.
Kör och prova original mot skräpet du har nu på en rullande landsväg så får du se.
Jag hoppas på min 200 hästars Volvo tjäna minst 10 hästar på att skippa luftfiltret
i motorrummet, bygga ett plenum och använda nån stor original luftfilterbox.
Känns det som om bilen kommer bättre på höga varv nu så vet du att du tappat massor på låga varv och mellanregistret.

Såg att du tänkte plugga matningen till dämparna, gör inte det för då spricker pumpen.
Du måste köra den oljan i retur in i behållaren, jag vet för jag pluggade.

Erland
MrWressmark
För mycket laddtryck

Dawes E34 m5 3.8 sugis

Inlägg av MrWressmark »

Gör en slinga på pumpen så oljan går in i pumpen igen istället för bak till dämparna
Dawe_a
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dawe_a »

Erland Cox skrev:Du, det där luftfiltret, hur mycket sänkte det effekten?
Istället för Helmhotztuning med två plenum på låga varv och ett på höga varv
samt kalluft tar du nu varmluft direkt från kylaren.
Gissar att du tappar 25 till 50 hästar på låga varv och minst 25 på höga.
Kör och prova original mot skräpet du har nu på en rullande landsväg så får du se.
Jag hoppas på min 200 hästars Volvo tjäna minst 10 hästar på att skippa luftfiltret
i motorrummet, bygga ett plenum och använda nån stor original luftfilterbox.
Känns det som om bilen kommer bättre på höga varv nu så vet du att du tappat massor på låga varv och mellanregistret.

Såg att du tänkte plugga matningen till dämparna, gör inte det för då spricker pumpen.
Du måste köra den oljan i retur in i behållaren, jag vet för jag pluggade.

Erland

jag kommer förmodligen inte förlora någonting, isåfall lite vrid jämt emot original men det skall vi nog kunna mappa tillbaka i sprutet. Och kommer framförallt må bättre på högre varv. Konceptet är taget ur bmw M egna koncept för deras timeattack /ban bilar. Dvs trattar rakt ut i intet, ev ett ITG filter.

Här har ni ett exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=rVkY8oA3RlE" onclick="window.open(this.href);return false;

En liten lösning på friskluftsblås mot trattarnas område är på g, ev en avskärmning av fläkten mot insugs sidan. Annars blev insugstempen aldrig över 20c och då hade jag tempmätaren precis bredvid tratt nr 3. Stängd motorhuv och orgfläkten inkopplad , tempen i garaget var runt 20grader. Detta på tomgångsmappningen. Bilen nådde som max 87c vid det tillfället.

Men vi ska bänka bilen och jag ska hålla koll på insugstempen, sålänge den inte sticker så tror jag det bara är positivt med öppna trattar. Botten/vrid kommer jag förhoppningsvid få tillräckligt av ändå med mina 3.8L . Som en vis man sa en gång, insuget är förmodligen en "så bra som möjligt" anpassad ljuddämpare och en bra lösning på LMM placeringen.

Tar givetvis åt mig av det du skrev , vi ska mappa landsväg i mitten på veckan nu och avsluta med ett par pull i dynopacken hade vi tänkt, då får vi allt svart på vitt.
Jag har ett kolfiber insug på g också men det får vänta.

Ang nivåregleringen så fick jag reda på att man kunde lossa en av slangarna på pumpen och böja tillbaka den till returen på pumpen direkt , dvs att man inte behöver köpa något extra för att få det återcirkulerande igen. Ska undersöka det.

Jag flikar in med 2st resultat ifrån en M5 3.8 med öppna trattar annars org, ifrån E34m5.pl

1st run:
Power: 353BHP @ 6505rpm,
Torque: 399Nm @ 4630rpm.

2nd run:
Power: 348BHP @ 6955rpm,
Torque: 404Nm @ 4755rpm.

tack & ha en trevlig dag
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

BMW Motorsport använde väl bara öppet filter på förgasartiden och med Kugelfisher? Med elektronisk insprutning har dom väl alltid haft kolfiberplenum. Dom behöver dock vara löjligt stora för att inte strypa.
/ Niklas Sandström
Dawe_a
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dawe_a »

Jag är inte helt säker på årtal och övergångar men jag vet att m1orna som bmw körde mycket på nurburgring med och andra banor/timeattacks såg motorn ut såhär på.

M88 277whp/6500 RPM, 239 nm/ 5500 RPM
Bild

http://www.youtube.com/watch?v=Z0ej85q1 ... r_embedded#" onclick="window.open(this.href);return false;!
Dawe_a
Lite mer laddtryck

Inlägg av Dawe_a »

vi ska svetsa ihop en lite nyare diesellåda ev en 6vxl 330 låda ihop med mitt M30 hjul och en 765 platta med org lamell. Dubbelmasse original är inte någon hit direkt :)
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

På bilden av M88:an ser du spridarrören till det mekaniska Kugelfishersprutet (fungerar som en dieselpump eg).

Fast klippet som du länkade till sist lär ju inte ha öppna trattar när det är turbo.

Timeattack? är inte det ett nytt påfund? Har väl inte funnits så värst många år.
/ Niklas Sandström
Skriv svar