Var dags för glödstiftsbyte i sprintern (313Cdi), tre första stiften gick bra men det sista gick sämre. Sexkantfattningen överst på stiftet gick av! Vi blev rådlösa och tänkte att vi skulle bryta av översta biten på själva stiftet för att få ner något i "hylsan" och skruva ur skrotet. Hylsan fick vi lös men "toppen" av själva stiftet har ramlat ner i cylinder!
Själva frågeställningen lyder då, finns det någon med god fantasi som har något sätt att få upp eländet?
Jag har redan insett att lyft av topplock förmodligen är nästa åtgärd men vill gärna tro att vi kan slippa...
Liten neodynium-magnet på ett snöre (el dylikt) .. och hoppas inte den fastnar i cylindern också, men då måste man liks ändå lyfta på toppen.
Det förutsätter ju förstås att det är magnetiserbart material och inte rostfritt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Angående magnetidsm på spetsen kan du väl helt enkelt testa på ett annat stift?
Annars tycker nog jag också att det låter smart att plocka spridaren och få ett större hål att jobba med.
Om du kan kolla så ventilerna är stängda på den cylindern kanske du kan blåsa tryckluft in i glödstifthålet och hoppas att då spetsen går att blåsa ut via spridarhålet, eller modda dammsugarn så du får en tunn slang med sug i för att få er i cyllen och försöka med.
Snacka om osis du hade, lider med dej då jag vet hur det kan vara när det djävlas.
Som återkoppling kan jag meddela att vi blev tvungna att lyfta toppen. Vete tusan vad glödstift är gjorda av för material men spetsen är inte magnetisk, dock är det magnetiskt 2-3cm högre upp? Någon ytterligare tunn hylsa utanpå eller nåt kanske, jag har inte lagt några stora efterforskningar på det.
Plockade loss spridare för att ev kunna lirka upp stiftet där men det hålet var lika litet.
Bilen uppstartad igen och nu till det roliga: Det var glödgningsreläet som var trasigt...