Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Toni skrev:Ser fantastiskt fint ut, men... vad är nitrering?
Det är en... kompis som undrar... :wink:
Fördelen med nitrering är att det inte blir någon formförändring på materialet. Skulle han kört någon annan härdning så hade nog inte splinesen passat efteråt. Går dock inte djupare än 0,3mm och inte hårdare än 55HRC i 2541 om inte jag är helt felinformerad. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av j björk »

Som vanligt väldigt imponerande :thumbright:

Tycker synd om den som någon gång i framtiden behöver byta något på den här vagnen :hihi:


Är det själva lagerhållaren eller vad man ska kalla det, som är med på bilderna?
Förutom nav och medbringaren som man skruvar knuten i.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Oliven skrev:
Toni skrev:Ser fantastiskt fint ut, men... vad är nitrering?
Det är en... kompis som undrar... :wink:
Fördelen med nitrering är att det inte blir någon formförändring på materialet. Skulle han kört någon annan härdning så hade nog inte splinesen passat efteråt. Går dock inte djupare än 0,3mm och inte hårdare än 55HRC i 2541 om inte jag är helt felinformerad. :-)

Det är ju en sanning med modifikation det där med formförändringen.. Där det är lite tjockare godstjockar blir det ingen förändring men är det tunnare så ändrar det sig lite. Ska visa bilder på detta.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

j björk skrev:Som vanligt väldigt imponerande :thumbright:

Tycker synd om den som någon gång i framtiden behöver byta något på den här vagnen :hihi:


Är det själva lagerhållaren eller vad man ska kalla det, som är med på bilderna?
Förutom nav och medbringaren som man skruvar knuten i.

Man får ju skicka med alla ritningar på delarna om man säljer den nån gång, alternativt ta jävligt bra betalt för nya delar om denne skulle krocka.. ;)

Ja lagerdelen till vippan menar du!? Det stämmer..
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Som ni såg på en bild tidigare så har ganska många hål i vippan och det blir även försänkta skruvar i vipporna, så då fick jag ju försänka hålen också.

Sagt och gjort!
Bild
Bild


Provade att montera ihop lite av vippan..
Bild
Bild
Bild
Bild


Som ni ser så är gängan på tok för lång på bultarna så jag kapade av dom en bit, dels för att det inte ska riskera att ta i nånstans samt att minska vikten.
Sen kommer jag även att svarva ner bultskallarna, tycker de blev onödigt stora och tunga. Gör om, gör rätt!

När alla bultar var kapade och gradade så lämnades allt iväg för elförzinkning.
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
mans-h
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 06, 2011 9:15 am

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av mans-h »

vilken sjuk finish du har på allt, bra jobbat och lycka till!
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Toni »

Äckligt snyggt... :thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av jonas landin »

Kan inte göra annat än att hålla med toni!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Hörrni, det är ju bara bearbetningsfinish på grejerna än! ;)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
GPD
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: lör mar 05, 2011 8:58 pm
Ort: Stockholm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av GPD »

Du är en synnerligen störd man... på det mest positiva sätt! =D
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

GPD skrev:Du är en synnerligen störd man... på det mest positiva sätt! =D
Tack! ...tror jag... ;)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Fin fint :thumbright:

Färg på zink? Eller det visar sig kanske vid nästa uppdatering? :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Det visar sig framöver.. ;)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Har skaffat mig en våg också så jag vägde lite prylar i hjulupphängningen.

Till exempel baknaven och medbringarna..
Bild
Bild
Bild


Jag har inte så mkt att jämföra med så ni får hojta till om det är bra eller dåligt!



Vägde även mina hjul och fick dessa siffror:

Framhjul, däck + fälg = 19,15kg

Bakhjul, däck + fälg = 24,05kg

Inte heller där vet jag om det är bra eller dåligt. Men de känns lätta iaf när man lyfter dom :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Då var baknaven och medbringarna nitrerade och klara, såhär blev resultatet.

Bild


Det var en jäkla tur att jag fick för mig att jag ville provmontera i fälgen igen efter nitreringen, hade jag inte gjort det så hade jag nog inte upptäckt deformeringen förrän efter ytbehandlingen.
Men nu kunde jag svarva till dom så de blev bra igen.
Men det krävdes ett skärstål i diamant för att det skulle gå! Såhär blev dom:

Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Skriv svar