Låååånga service intervaller ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Låååånga service intervaller ?

Inlägg av ogge »

dieslar är inte lika känsliga för slagg som en bensin motor... har rivit flertalet på jobbet som man läger i tvättmaskinen så ser delarna ut som nya fortfarande..

det som brukar ta död på motorerna är fel nivå eller andra fel.
sällan oljekvaliten som gör att dom skär
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Låååånga service intervaller ?

Inlägg av j björk »

Som ogge säger så verkar det inte bli kox och smutsuppbyggnad i dieslar som på bensinare.
Kan ju verka konstigt med tanke på hur svart oljan blir relativt fort.

Dock för sådär 10 år sedan förekom inte turboras och nergångna kammar på dieslarna.
Nu är det inget ovanligt.
Om det är serviceintervallerna, oljan, eller något annat som gör det vet jag inte.

Sedan vad det gäller kox så verkar det vara mycket som spelar in.
Vissa motorer verkar vara mycket känsligare än andra.
Ofta servar inte folk när man ska, det är ju svårt att se efteråt om bilen servats vid 2800mil, fast det var dags vid 2300mil.
Man vet ju bara att det max kan vara 3000mil.

Själv tror jag aldrig jag kört mer än 1000mil mellan servisarna, men 1500 kan nog vara ok vid gynnsamma förhållanden.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Låååånga service intervaller ?

Inlägg av caterpillar »

ved å kjøre på laaaange serviceintervaller ( typ audi/vw) motorene ser ut som ett gjenglemt asfaltverk..... en ser inte forsjell på kamaxel å ventilfjærer....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar