Men varför så låg tändning?i17grader vid ett kg?det är väldigt lågt till och med på bensin??
jo jag kanske fegade lite men då avagas mot trycket skena iväg och det är förgasare med vanlig preem 98BF och det är 11 bar på kompa mätaren ska man va försiktig. vi hadde annars 22 grader vid toppeffekt och där över iallafall. på lägsta varven med fullt laddtryck bara 10 grader med HX30. vi har ju fler testersom ska göras också så vi vill ha en hel motor kvar till dem medDaniel Bjälevik skrev:Intressanta tester![]()
Men varför så låg tändning?i17grader vid ett kg?det är väldigt lågt till och med på bensin??
quattro skrev: Sitter turbon tvärs över bilens körriktning?
Var blev mitt inlägg av? Vad var det för fel på tonen i det?Jens Gustavsson skrev:vad menar du erland? tycker du får skriva om det inlägget och basera det på data och sanningar och lite trevligare ton och ord tack!
940 grenröret är planat i flänsen (det utstickande delen till mitsa turbon) så turbon ska passa sen är det tagit bort lite gjut missar ingen aria eller form är ändrad nånstans.
vad gällande effekten med 940 röret VS KL racing röret med HX30 så blev det 256hk med 940 röret vid 1.2bar och 277hk med KL röret på1.1bar (borde bli ca 292hk vid 1.2bar)
den vred mycket mer också (375nm VS 320nm ).
sammanställer datan bättre senare men som de flesta ser så är det inget större snack om vilket rör som ger bäst effekt.
quattro intressanta tester du haft där
De senaste 2 turbomotorerna har jag kört sugspec på kammarna med bara 2 grader mer lobseparation och det funkar bra.
Har kört samma avgaskam som insugningskam också och det är inte alltid jag gör det på sugmotorer.
Jag får ändå inga svarta insugningskanaler och bra effekt över ett brett register.
Men du har ju fördärvat 940 röret Jens. Du har gjort om det till ett 240 rör i ditt oförstånd.
Vem vet hur många hästar du tappade där?
Efter att ha läst lite fram och tillbaka så verkar inte STS Sävar röret ge mer effekt än det pundade 940 röret?
Du skulle prova ett opundat 940 rör med en turbo som passar till det.
Mindre area gör mer skillnad än vad du nånsin kan tro.
Jag har kört med en igensvetsad T3 turbo och det fungerade väldigt bra.
Att ta upp grenröret däremot har aldrig funkat bra.
Erland