men det skal ikke så mye turtall til for at det hjelper

vanlig motor der jeg jobber har 57300 Nm ved 750 rpm
blir bra både effekt og BMEP av det !
Mvh
Jens B
Om varvtalet för max effekt ökar så måste väl även VE vid det varvtalet öka? Eller hur kan effekten bli högre?Erland Cox skrev:Jag ska försöka förklara hur jag menar med lyft och duration.
Duration är tid och lyft är area, inte helt sant men tillsammans blir dom tidarea.
Lyftet bestämmer till hur högt varv motorn kan ha en hög volumetrisk verkningsgrad.
Det är lätt att kolla i Pipemax om ni har tillgång till det.
Efter det varvet så minskar VE med okad duration utan ökat lyft även om varvtalet för max effekt ökar.
Erland
Eftersom man med 2 liter 0ch 7500 varv redan ligger över minsta kravet för lyft så minskar VE även om man har mer duration.jacobson_se skrev:Om varvtalet för max effekt ökar så måste väl även VE vid det varvtalet öka? Eller hur kan effekten bli högre?Erland Cox skrev:Jag ska försöka förklara hur jag menar med lyft och duration.
Duration är tid och lyft är area, inte helt sant men tillsammans blir dom tidarea.
Lyftet bestämmer till hur högt varv motorn kan ha en hög volumetrisk verkningsgrad.
Det är lätt att kolla i Pipemax om ni har tillgång till det.
Efter det varvet så minskar VE med okad duration utan ökat lyft även om varvtalet för max effekt ökar.
Erland
Jag köper att vinsterna inte blir lika stora som dom hade blivit med ett högre lyft.
/Christer
Kadett4wd skrev:Nu var väl den här isracingmotorn allt annat än en 'all out' maskin där allt skulle vara det värsta/bästa.
Motorn ska vad jag erfar gå hela sänongen utan att behöva öppna den pga nå ventilfjäderbrott eller liknande.
Därav anser jag det fränt att man med så små medel plockat ur så pass fin effekt och lyckats tuna in kurvan som man vill ha den.
Mycket skoj för pengarna som skapar mycket debatt.
Mao två flugor i en smäll
erland varför säger du så?Jag antog att du hade samma hastighet på ramper och flanker på 247 som på 269 kammen.
Har du inte det så är det ju som att jämföra äpplen med päron, helt meningslöst.
Klart att 247 kammen är kass om den har nästan samma totala duration som s69 kammen men längre ramper.
Think mcFly, think!
Erland