Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av larsat »

Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Lust att utveckla det där lite så det blir mer begripligt? En bild hade nog gjort susen, alltid kul att lära sig något..
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Roslund »

Christian Hedblom skrev:
Roslund skrev: Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Det beror ju på vilket håll du svetsar åt, svetsar du innifrån och ut så bygger man ju inte in några spänningar...
Spelar ju ingen roll åt vilket håll man svetsar åt, konstruktionen blir försvagad, bryter det i ett rör så bryter det ju automatiskt i det andra röret då dom sitter ihop av kilen om den är helsvetsad.
Meningen med en kil är att den ska röra sig och inte det andra materialet.
Har jobbat ca 8år innom byggnadssmide så ett och annat har man snappat upp.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Roslund »

larsat skrev:
Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Lust att utveckla det där lite så det blir mer begripligt? En bild hade nog gjort susen, alltid kul att lära sig något..
Istället för att låta kilen gå ända in i hörnet så kapar man av den längst in så det istället blir ett triangelformat hål längst in (hoppas du förstår)
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Roslund skrev:Spelar ju ingen roll åt vilket håll man svetsar åt, konstruktionen blir försvagad, bryter det i ett rör så bryter det ju automatiskt i det andra röret då dom sitter ihop av kilen om den är helsvetsad.
Meningen med en kil är att den ska röra sig och inte det andra materialet.
Har jobbat ca 8år innom byggnadssmide så ett och annat har man snappat upp.
Håller nog med Larsat, en bild förklarar bättre än tusen ord.

Antar att du syftar på de trianglarna jag svetsat dit som går från bilens mitt och utåt sett på infästningarna bak?

Det återstår att se om det ger sig där, isf är det röret som infästningen sitter i som ger sig först. Kraften går inte i den riktningen som den triangeln sitter åt, den är väl mest "för syns skull"..
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av larsat »

Jag tror jag förstår nu, om du menar såhär: (lånade en bild)
Bild
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Roslund »

Precis så menade jag.

He he, jag som svetsar ihop en sån med cmt-migen precis för att visa :doh:
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Går väl borra hål och snygga till med roterande filen om man vill ha det så.. :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Har fått hem lite mer CNC-porr! :mrgreen:

Framnav, motfläns (har samma funktion som medbringare att hålla ihop lagret och hålla navet på plats, fast utan drivningen då) och dammtätningsbrickor till vipporna.

Vi kollar lite bilder!

Först har vi naven..
Bild
Bild
Bild
Bild



Sen motflänsen..
Bild
Bild
Bild




Och dammtätningsbrickorna..
Bild
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Varit och hämtat alla delarna från ytbehandlingen nu, baknaven och medbringarna blev lite dassiga i ytan pga nitreringen men resterande delar blev kanon tycker jag! :)

eller vad säger ni?!?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av j björk »

Bah, allderles för simpelt att bygga utan drivning fram :hey:
Skulle ju haft en 30% drivning fram också..

Ser bra ut förstås, vad är det för ytbehandling?
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Det är lite märkligt med värmebehandlade detaljer, el-förzinkning brukar se ut som skit. Det är som om att materialet fäller ut något som reagerar med el-förzinkningen.

Svartoxidering på det andra?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Allt är elförzinkat, även det svarta.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Har börjat montera ihop allt...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Provmonterade drivknut i medbringaren...
Bild
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Imponerande hantverk ! Det här bygget var okänt för mig, men nu har jag sträckläst tråden. Lite knäckande faktiskt. Hursomhelst har jag länkat till ditt bygge från min hemsida Bilbygget.se. Hoppas du tycker att det är en bra idé, annars hör du av dig. Kör hårt !
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Pimpolainen »

ja va fan ska man säga... jävligt hög klass på allt!
Skriv svar