Dålig topplockspackning efter två år?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Rushdie
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jul 18, 2012 10:59 am

Dålig topplockspackning efter två år?

Inlägg av Rushdie »

Våren 2010 bytte jag topplockspackning på min bruksbil. Den hade då gått ca 30k mil. Riktplanad topp, rengjort toppdeck, nya toppbult etc, 50/50 glykol. Topplockspackningen köptes från MISAB i göteborg. Allt draget enligt Volvos rekommendationer. Drygt två år senare, sommaren 2012, så går topplockspackningen sönder under en långresa. Tämligen olämpligt och kostade en hel del tid och pengar.

Bild

Topplockspackningen har fallerat mellan en kylkanal och cylindern. Den förbrände kylvätskan samtidigt som visst komp gick ut i kylsystemet. Det enda som hindrade mig från totalt haveri och varmgång var en eftermonterad nivågivare i expansionkärlet som varnade när nivån blev låg. Det finns även brottytor runt om förstärkningen och den ser allmänt skabbig ut.

B230FD med AW70L. Jag har ganska beroende av mina fordon, och denna går ca 2500mil om året.

Jag bad försäljaren om en kommentar, och detta är deras svar:
Vi har talat med tillverkaren och de har inte haft några problem med den här produkten. Ingen annan kund än du har hört av sig till oss angående några problem. -MISAB

Vad tror ni är orsaken? Känns jävligt olustigt att stå och byta topplockspackning igen efter bara två år.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dålig topplockspackning efter två år?

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du några fel koder i insprutning eller tändning?

hur moment drog du toppen?

är motorn 110% original?

vad tankar du för oktan?
Rushdie
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jul 18, 2012 10:59 am

Re: Dålig topplockspackning efter två år?

Inlägg av Rushdie »

Inga felkoder på varken tändning eller sprut.

Drog 20nm, 60nm, 90° i cirkelmönster från mitten och utåt. Nya bultar.

Så när som original det går. Riktplaningen tog 0,20mm

Bilen rullar ca 50/50 mellan 95oktan och gas. (gasen styrs av Koltec Multipoint EGI & Necam MEGA). Lite beroende på hur väl 'tvättad' bio/naturgasen är så är det i krokarna runt 130oktan.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Dålig topplockspackning efter två år?

Inlägg av knotan »

Det skulle kunna finnas en liten sjunkning i godset i blocket vilket lett till sämmre tryck på packningen...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Dålig topplockspackning efter två år?

Inlägg av StefanM »

bara för att en tillverkare aldrig har haft nå problem betyder det ju inte att de aldrig kan drabbas av några...............Dessutom har väl Misab aldrig kört med nå märkesgrejer när det gäller sånt här............och varför skulle dom erkänna att de kanske haft fler problempackningar. Det är ju ditt "case" gentemot leverantören och du ska ju själv bevisa att det är nåt fel på produkten isåfall.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Dålig topplockspackning efter två år?

Inlägg av j björk »

Vet inte riktigt hur mycket det gör att du kör på gas, men det bör väl ge högre temp i förbränningsrummen.
Tror dock inte att det brukar ge problem med packningar, är väl mest tändstift och ventilsäten man brukar höra om problem med.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dålig topplockspackning efter två år?

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det volvo som mappat den med gas?
Skriv svar