Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841 Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.
Inlägg
av Sten » sön nov 18, 2012 11:45 pm
Var och köpte "ny" bil,riktigt nöjd både på skick och prestanda!
Har dock inte kunnat testa riktigt beroende på årstid
.
Senast redigerad av
Sten den mån jun 10, 2013 12:17 pm, redigerad totalt 7 gång.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090 Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä
Inlägg
av Steve » sön nov 18, 2012 11:55 pm
Fet
Vad sitter det för motor i den?
Bara att köpa isdäck då
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841 Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.
Inlägg
av Sten » mån nov 19, 2012 12:04 am
Tack!
C20LET,från Calibra Turbo.
Ja,det är inte helt omöjligt
.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288 Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Inlägg
av Modlendingen » mån nov 19, 2012 7:00 am
Grom Manta
Må ikkje øydelegge den der, skikkelig sleeper
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » mån nov 19, 2012 8:25 am
Ahh.. där var bilen.. fin!
med den fina inredningen också, jag hade likadan i min gamle ascona.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841 Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.
Inlägg
av Sten » mån nov 19, 2012 9:18 am
Modlendingen skrev: Grom Manta
Må ikkje øydelegge den der, skikkelig sleeper
Tackar!
Nej hade ingen lust med det,vill hålla den i skicket den är.
Ja tror att det inte är många som väntar sig att det är det draget det är i den
!
Senast redigerad av
Sten den mån nov 19, 2012 9:22 am, redigerad totalt 2 gång.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841 Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.
Inlägg
av Sten » mån nov 19, 2012 9:20 am
Kadett4wd skrev: Ahh.. där var bilen.. fin!
med den fina inredningen också, jag hade likadan i min gamle ascona.
Tackar!
Ok,tyvärr är förarstolen (som sitter på passagerarplats nu) sönder i sidan på klädseln.
Annars är den fräsch och fin även invändigt.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » mån nov 19, 2012 9:54 am
Väldigt vanligt, men.. hittar du en passagerarstol så kan du sprätta loss tyget från den och byta på vänsterstödet.
Jag gjorde det i min nyligen sålda opel, var samma typ av recaro i den.
Faktiskt ett skitlätt jobb.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841 Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.
Inlägg
av Sten » mån nov 19, 2012 11:15 am
Ok,aha tack för tippset!
Är inte du rätt hemma på dom här motorerna?!
Tänkte byta kamremm mm,är det svårt?
Nått speciellt att tänka på,vattenpump byte på samma gång?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » mån nov 19, 2012 11:50 am
Passa på att byta alla remhjul, kamremmen är ganska enkel att byta, men märkningarna på ventilkåpan är lite diffusa, om man uttrycker sig milt.
bereonde på om du har nya eller gamla drivningen, troligen har du nya.
då spänner du remmen till pilen pekar på 'new'(om jag minns märkningen rätt)
Med trimkammar brukar jag ställa nån millimeter till, och byta rem oftare.
Ibland kan skruvarna till remskivan jävlas och bli runda, sitter där torx original.
Så jag brukar byta dem till 12.9 insex, det är vanlig M8 gäng.
så, tipset är att låsa ihop kamdreven då de lätt flärpar iväg, och sedan när man ska nolla så är det jättelätt att få det ett kugg fel pga kåpan är skumt märkt.
Men i övrigt är det väldigt ystra och rappa motorer att trimma vidare på.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841 Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.
Inlägg
av Sten » mån nov 19, 2012 4:15 pm
Ok,låter lite lurigt.
Finns det nått smart sätt att låsa kamdreven?
Vad rekomenderar du för olja i motorn,nån speciell viscositet?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
evozz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39 Blev medlem: tis okt 21, 2008 5:19 am
Inlägg
av evozz » mån nov 19, 2012 8:50 pm
Bosse Bildoktorn knepet för att låsa kamdrev var inte så dumt faktiskt!
En rejäl klick Plastic padding i en fryspåse som man petar fast mellan kamdreven & låter stelna.
Stefan Enlund
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841 Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.
Inlägg
av Sten » tis nov 20, 2012 11:11 am
Ok,ja det var ju smart.
Man kanske kan konstruera nått "låsvektyg",får ta av kåpan och titta.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » tis nov 20, 2012 11:38 am
Jag kör två st plattjärn med en bult mellan.
man borrar hål i mitten på dem alltså och trär en bult genom.
SC1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14 Blev medlem: lör maj 19, 2012 10:15 pm
Inlägg
av SC1 » tis nov 20, 2012 9:13 pm
Är motorn uppskrämd eller original?
Hårt trimmade LET rekommenderar man visst 5-10w60 olja i...
Jag har Castrol Racing i min, men jag kör bara på sommaren.
Som Patrik skrev, byt löphjul, spännare och vattenpump när du ändå håller på.
Vissa har haft problem med dreven i oljepumpen. Jag har en pump med ståldrev om du är intresserad.
Sen är det som Patrik skrivit förut, när du kliver över ~400 hk kommer kolvbultarna att slitas ut och du får fint knack i motorn.
Jäkligt fin bil!!