Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Jag kollade med Mannerfelds mek i Stockholm för ett tag sedan de skulle ha ca:4500 för ett par drivaxlar.
Tycker det verkar ganska rimligt.
Tycker det verkar ganska rimligt.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Jag tycker det låter rimligt! Vad specade dom för material?
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Då ska vi se hur det blir med resterande montering av alla komponenter... 
Testar passning av nav och spindel/upright..


Undre länkarmar på plats med pushrods och vipporna...



Övre länkarmar på plats...

Spindlar monterade, som ni ser blir spårvidden hyfsat bred...



Lika vackert bak...



Sen var det bara att stryka sista punkten på "att-göra-listan"...


Testar passning av nav och spindel/upright..


Undre länkarmar på plats med pushrods och vipporna...



Övre länkarmar på plats...

Spindlar monterade, som ni ser blir spårvidden hyfsat bred...



Lika vackert bak...



Sen var det bara att stryka sista punkten på "att-göra-listan"...

Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Blir ju hur grymt som helst. Snyggt! 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Du lirar helt klart i en annan division än dom flesta andra...blir grymt! 

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Man blir ju alldeles varm och mysig när man ser bilderna
udda läggning?

*Fyndig text*
Henke K
Henke K
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
NU STÅR BILEN PÅ EGNA HJUL!!!
Dock så får ni bara lite smygbilder till att börja med..


Dock så får ni bara lite smygbilder till att börja med..




Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Allt ser bra ut och mycket energi nerlagt förstår jag, för några år sen hade jag nog tyckt det var skitballt men nu blir jag bara trött av att se hur mkt jobb andra orkar lägga ner i diverse trådar 
500k låter mkt, om man bara ska räkna material och inte arbetstid.
Har du räknat så du kan speca vad t.ex. bara "drivlinan" gått på utan att säga vad för effekt du tänkt dig?

500k låter mkt, om man bara ska räkna material och inte arbetstid.
Har du räknat så du kan speca vad t.ex. bara "drivlinan" gått på utan att säga vad för effekt du tänkt dig?
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
500k är inte farligt med tanke vad man får för bil. Bara bromsarna är ju 40k, lådan med ombyggnation samt koppling, svänghjul m.m 40-45k... Det springer iväg om man bara nöjer sig med det bästa!larsat skrev:500k låter mkt, om man bara ska räkna material och inte arbetstid.
Har du räknat så du kan speca vad t.ex. bara "drivlinan" gått på utan att säga vad för effekt du tänkt dig?
Motorn och hela drivlinan hamnar nog kanske på 150k.
Audi R8-fälgar är inte gratis heller..
alla delarna till hjulupphängningen exkl. dämpare 70-80k.. Ja du förstår själv

Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
"500k är inte farligt med tanke vad man får för bil."
Allt är ju relativt. Köper man nån stadig men halvrisig orginal jänkare o plockar på turbo och slicks skulle nog gå att klå den där på strippen, och inte behäva kosta i närheten lika mkt (bara som jämförelse), men jämför man med t.ex. en Koenigsegg är det ju inte så farligt dyrt
Eller så kan man köpa en kåk för samma pengar, dom flesta skulle nog välja huset framför bilen, om man inte vore "smått skadad i skallen" som jag tror dom flesta här på forumet är
Jag är dock inte SÅ skadad (ännu) att jag lägger 500k på en bil faktiskt, jag tycker man kan ha lika kul med 200hk som med 2000, det roligaste för min del är att komma på en idé/lösning, tillverka något som fungerar, inte så mkt hur de ser ut.
Självklart roligt att du delar med dig med ditt bygge för oss som helt enkelt saknar pengar, tid, energi eller vad det nu kan vara..
Allt är ju relativt. Köper man nån stadig men halvrisig orginal jänkare o plockar på turbo och slicks skulle nog gå att klå den där på strippen, och inte behäva kosta i närheten lika mkt (bara som jämförelse), men jämför man med t.ex. en Koenigsegg är det ju inte så farligt dyrt

Eller så kan man köpa en kåk för samma pengar, dom flesta skulle nog välja huset framför bilen, om man inte vore "smått skadad i skallen" som jag tror dom flesta här på forumet är

Jag är dock inte SÅ skadad (ännu) att jag lägger 500k på en bil faktiskt, jag tycker man kan ha lika kul med 200hk som med 2000, det roligaste för min del är att komma på en idé/lösning, tillverka något som fungerar, inte så mkt hur de ser ut.
Självklart roligt att du delar med dig med ditt bygge för oss som helt enkelt saknar pengar, tid, energi eller vad det nu kan vara..
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Tanken är att bilen ska klå "köpebilar", som kostar 2-3ggr så mkt eller ännu mer, på banan.
Då är det inte så mkt pengar i sammanhanget... Samt att en helt vanlig Svensson snickrat ihop bilen i ett litet garage...
Då är det inte så mkt pengar i sammanhanget... Samt att en helt vanlig Svensson snickrat ihop bilen i ett litet garage...
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
dra av det där jävla skynket!!!! 

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Onekligen hade det passat fint att se bilen utan skynke till fredags ölen 

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Eller till torsdagspyttipannan
NXJ


Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -