Angående jämnförelsen mellan Wössner, JE, CP och olika kolvmärken och jämnföelsen Wössner och "Amerikanskt junk"
Alla dessa är ju vad jag vet "amerikanskt junk" och JE och Wössner framställs ju i samma fabrik till olika användningsområden bara var jag har hört talas om...
Är bara något jag har läst mig till på något utlänskt forum (kommer för tillfället inte ihåg vilket) och är helt off-topic... ursäkta för det men rätta mig gärna om jag har fått det helt om bakfoten
Christoffer Karlsson
Ännu ett BMW E30 bygge.......... (I vila)
Opel Calibra med SAAB 2.0T T5 kortmotor RWD projekt...
håller på slipar in mina ringar nu. och spelet ligger nu på 0.5mm ska ta upp det lite till. men hur är det med oljeringarna. står inge om dem i denna tråd. är det samma sak för dem? mina oljeringar är 3 delad. 2 tunna ringar. och sen expandern. den ska man låta vara men gapet på dem där små som sitter över och under expander är under 0.2mm nu. ska det slipas upp till samma mått som dem övriga ringarna el vad är dte som gäller för dem.
är wiseco kolvar som jag köpt. så det är ringar som följde med.
PureSpirit skrev:Angående jämnförelsen mellan Wössner, JE, CP och olika kolvmärken och jämnföelsen Wössner och "Amerikanskt junk"
Alla dessa är ju vad jag vet "amerikanskt junk" och JE och Wössner framställs ju i samma fabrik till olika användningsområden bara var jag har hört talas om...
Är bara något jag har läst mig till på något utlänskt forum (kommer för tillfället inte ihåg vilket) och är helt off-topic... ursäkta för det men rätta mig gärna om jag har fått det helt om bakfoten
Om man specar att man vill ha skit så får man ju skit, att generellt säga att alla amerikanska grejer är junk är ju minst sagt dumt.
Lyfter denna,
Jag funderar också över oljeringarna, jag köpte kolvringar från folkraceshopen till B21ET och de oljeringarna hade ca 0,10-0,15mm gap. Det står ju att man kan behöva slipa ringarna om motorn är ny, gäller det oljeringarna också?
Läste i en annan tråd att oljeringar ej behöver filas in, men det känns lite lite ändå.
"Trying is the first step towards failure" -Homer J Simpson
jag läste ordentligt vad det stod på pappret jag fick med till mina ringar när jag köptre wiseco kolvar. och det stod något om att spelet för oljeringarna inte ska justeras såvida inte spelet va under ett visst mått. kommer ej ihåg måtten, men jag vet att jag iaf fick fila lite på dem för att få rätt gap.
Determining Ring Gap
To determine the ring end gap look for your application in the proceeding
table. ALL BORES MUST BE CONVERTED TO INCHES.
Example: Bore size is 81mm – to find top ring end gap for a
street application:
.016” is the minimum allowable clearance.
CP Piston Ring Recommendations
Ring End Gap Chart
Ring Orientation Diagram
81mm/25.4= 3.189 inches
(3.189 x .005)= .016”
Hur går man tillväga då man mäter kolvringsgap? Och vad andvänder man för verktyg då man filar om en kolvring?
Och hur filar man om en Oljering? om det behövs?
SR skrev:Hur går man tillväga då man mäter kolvringsgap? Och vad andvänder man för verktyg då man filar om en kolvring?
Och hur filar man om en Oljering? om det behövs?
du stoppar ned ringarna i cylindern utan kolv. ser till att den ligger rakt, och sen mäter du mellanrummet med bladmått.
jag slipade in mina genom att sätta fast en tunn tunn plattfil med lika grova räfflor på båda sidorna i ett skruvstäd. sen pressa jag ihop ringarna med handkraft samtidigt som jag drog ringarna fram och tillbaka längs filen. gjorde exakt lika med oljeringarna.
Kadett4wd skrev:Determining Ring Gap
To determine the ring end gap look for your application in the proceeding
table. ALL BORES MUST BE CONVERTED TO INCHES.
Example: Bore size is 81mm – to find top ring end gap for a
street application:
.016” is the minimum allowable clearance.
CP Piston Ring Recommendations
Ring End Gap Chart
Ring Orientation Diagram
81mm/25.4= 3.189 inches
(3.189 x .005)= .016”
Hittade detta tack vare Kadett4wd , http://www.cppistons.com/LinkClick.aspx ... D&tabid=75
Om jag förstår det rätt så behöver man minst 0.015" = 0.381mm på oljeringarna oavsett motorkonfiguration.
Så det ser ut som jag behöver riva upp motorn igen
"Trying is the first step towards failure" -Homer J Simpson
Jag håller på o bygger en Vit 6:a och har köpt wiseco kolvar, jag köpte överdimensions kolvar 81,5mm
Fick hem blocket från borrning för några dagar sedan och tänkte jag skulle fila kolvringarna.
Wiseco har skickat med en rekomendationstabell på hur mycket gap man bör ha
1 ringen: 0,0050tum=0.127mm
2:a ringen: 0,0055tum=0,1397mm
Oljeringen: 0.010tum=0,254mm
Ska köra efter deras rek. eller? ser i tråden att ni pratar om 0,4-0,5mm i kolvringsgap
Tjena de är skrivet att du ska ha 0.005" i gap på översta ringen gånger ditt borr mått i tum så åker du 81.5mm borr tar du 81.5/25.4=3.20866 de är borrmått i tum sen 3.20866*0.005= 0.0160433 de är ringgapet i tum du ska ha sen får man gånga de med 25.4 så får du 0.407mm i spel
sen får du räkna på den andra ringen den ska ha lite större spel 0.0055 så 3.20866*0.0055=0.0176476 sen de gånger 25.4=0.448mm i gap