Projekt Opel Olympia -51 Turbo uppd. 25/2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det här var ju ett kul projekt!
Jag tycker i och för sig att du skulle satsat på en mindre breddning av skärmarna, och breddat mera innåt bak.
Men det hinns ju med att byggas om flera ggr än! :wink:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du hade ju trångt i grillen, går det inte bredda öppningen bakom grill ribborna?
Det är ju bara öppning i mitten, men ribborna går ju ända till skärmarna..

Jag hade inte sett den här tråden förut, men nu har jag läst hela :wink:
Det ser ju riktigt lovande ut, gillar inte riktigt 1,5mm plåt i golvet bara.. visst stadigt, men tungt :(

Ville inte plåten gärna slå sig när du blästrade?
Phille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 18, 2005 9:03 pm
Ort: Torsåker

Inlägg av Phille »

Glufsen skrev:Otroligt grymt bygge,man blir ju mållös :shock:
När du snidade till alla balkar mm,gick du efter hur det såg ut orginal eller klurade du ut profilerna själv?
Det var lite både och, som synes så hade det mesta rostat bort och det fanns antydning till hur det var orginal på vissa ställen. Annars var det bara att göra balkarna så de tog upp de bärande punkterna. Men som sagt det ska vara så likt orginal som möjligt eftersom den ska klassas som ombyggd fordon.
Phille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 18, 2005 9:03 pm
Ort: Torsåker

Inlägg av Phille »

toxic ant skrev:Du hade ju trångt i grillen, går det inte bredda öppningen bakom grill ribborna?
Det är ju bara öppning i mitten, men ribborna går ju ända till skärmarna..

Jag hade inte sett den här tråden förut, men nu har jag läst hela :wink:
Det ser ju riktigt lovande ut, gillar inte riktigt 1,5mm plåt i golvet bara.. visst stadigt, men tungt :(

Ville inte plåten gärna slå sig när du blästrade?
Se där, det har jag aldrig tänkt på att bredda luftspalten in. Det ska undersökas så snart som möjligt. Tackar tackar! :D

Så här i efterhand så ångrar man sig att man valde 1,5mm plåt, den blev 7kg tyngre jämfört med om jag använt 1mm plåt. Lärdomar inför nästa projekt :)

Nja plåten tog blästringen ganska lugnt, men jag blästrade karossen som när man man knackar ut en bula, försiktigt utifrån och in. Och korta blästringsperioder. Så om plåten slår sig så förstärker den bilens former istället för att plåten ska slå sig åt olika håll, det var mitt resonemang och det fungerade skapligt. Men visst har plåten slagit sig så jag ska gå runt och handknacka sedan innan lack.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Phille skrev:
Glufsen skrev:Otroligt grymt bygge,man blir ju mållös :shock:
När du snidade till alla balkar mm,gick du efter hur det såg ut orginal eller klurade du ut profilerna själv?
Det var lite både och, som synes så hade det mesta rostat bort och det fanns antydning till hur det var orginal på vissa ställen. Annars var det bara att göra balkarna så de tog upp de bärande punkterna. Men som sagt det ska vara så likt orginal som möjligt eftersom den ska klassas som ombyggd fordon.
Å andra sidan är frågan hur många som vet idag hur det såg ut under en sån här Olympia... :wink:
Gillar förresten bygget skarpt... :)
Phille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 18, 2005 9:03 pm
Ort: Torsåker

Inlägg av Phille »

Cpt Tuttle skrev:
Phille skrev: Det var lite både och, som synes så hade det mesta rostat bort och det fanns antydning till hur det var orginal på vissa ställen. Annars var det bara att göra balkarna så de tog upp de bärande punkterna. Men som sagt det ska vara så likt orginal som möjligt eftersom den ska klassas som ombyggd fordon.
Å andra sidan är frågan hur många som vet idag hur det såg ut under en sån här Olympia... :wink:
Gillar förresten bygget skarpt... :)
Finns säkert alltid någon gammal räv på Bilprovningen som kommer ihåg hur en Olympia ser ut under. Men förhoppningsvis så har alla de gått i pension nu :wink:
Kul att du gillar bygget :)
calle_o
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jun 25, 2006 10:59 am

Inlägg av calle_o »

Phille skrev:Slutligen, har en preliminär kontrollbesiktning av SFRO den 23/4, så nu börjar man bli lite nervös.
Klart trevligt bygge!! Kul när någon vågar göra lite annorlunda byggen!
Hur gick det hos SFRO?
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

kanonbygge! roligt med volvo snurra i gevalia burkar 8) hur många häst kan det va i den? hur många räknar du med?
team weber power
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

Plåten slår väl sig mest om man blästrar den på bägge sidor.
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Phille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 18, 2005 9:03 pm
Ort: Torsåker

Inlägg av Phille »

calle_o skrev: Hur gick det hos SFRO?
Det gick fin fint, besiktningsmannen gillade bygget, dock så tyckte han inte om min modifiering av pedalerna, samt ,så ville han ha ett par förstärkningar för ramslokarna i fram.

Men det går fruktansvärt seg nu med allt småpickel som kupévärmare, vindrutetorkare, bälten m.m. Men det går framåt och deadlinen har förflyttas lite.
Phille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 18, 2005 9:03 pm
Ort: Torsåker

Inlägg av Phille »

superopel skrev:hur många häst kan det va i den? hur många räknar du med?
Det är väl 156 eller 165hk beroende på vem man frågar, enligt Volvo så är den på 156hk, har chippad box som ger omkring 200hk+ så det få räcka ett tag. Ganska krävande att få klart bygget nu då pengarna knappt hinner in på kontot innan de försvinner igen.
Phille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 18, 2005 9:03 pm
Ort: Torsåker

Inlägg av Phille »

inkognito skrev:Plåten slår väl sig mest om man blästrar den på bägge sidor.
Stämmer fin fint det, slår sig inte så mkt om man blästrar med mindre kompressor, men har du en större som både ger högt tryck och bra flöde så händer både det ena och det andra med plåten och voilá så blev det ett hål i den nya friska plåten.
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

oftast behöver man ju bara renblästra ute runt kanterna, det är inte ofta man har rost mitt på en skärm, i allafall inte gravrost
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Phille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 18, 2005 9:03 pm
Ort: Torsåker

Inlägg av Phille »

Dags för en uppdatering, har inte varit helt slö under sommaren.

Bild
Färd till Norrtälje för kontrollbesiktning.

Det som skulle ändras läggas till efter besiktning:
Bild
En U-balksförstärkning med ett stag till ramslok.

Bild
Byta ut orginalrör i front till grövre gods.
Bild
Samt en mindre förstärkning.

Bild
Pedalen ändrades till en mjuk böj istället för 90° vinklar.

Utöver besiktningspunkterna så har följade hänt:

Byggde om intercoolern och sammanfogade två stycken Passat intercoolers.
Bild
Bild

Bild
Ihopsnickrat värmepaket, modell liten.

Bild
Bild
Var tvungen att prova på att tennspackla, gick ganska bra för första gången.

Och slutligen så har lite detaljer fått färg:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

du kan det här med banka/sammanfoga plåt!

Nice upphänging av delarna :wink:
Johannes Selberg
Ford F100
Skriv svar