Projekt 300, nu bromsad.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Projekt 300, nu bromsad.

Inlägg av jk-racing »

Hej alla, nu när drgracing säsongen är över och Datsunen hel så behövs nått att göra. Skaffa en vinterbil kändes som en bra (not) ide. Hittade en 242 -76 med B230F och M46 som gick jätte bra och va bes 2år till. Varför inte ändra på nått som är bra tänkte jag, det får bli överladdning. Så nu står vinterbilen på pallbockar i garaget, kändes så där smart.
Receptet då?

B230F -90, 531 topp
940 grenrör
T3/T4 Turbo
Iveco Intercooler
Chippat Motronic 2.4
875cc spridare
ca 100mm Lmm

Skall köras på E85 va det tänkt så målet är 300hk på hjulen. Kommer att köra den i Autoeffekts bromsbänk när den är redo för det.
Hoppas jag hinner innan vintern.
Thats all for now
Mvh Ola
Senast redigerad av jk-racing den ons apr 10, 2013 7:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
AndreasBede
Lite mer laddtryck

Re: Projekt 300

Inlägg av AndreasBede »

Låter trevligt, ska följas! :)
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Nu är det mesta klart, bara ett sprucket grenrör kvar att svetsa.
[img][IMG]http://thumbnails106.imagebam.com/21956/8bd5bf219556319.jpg[/img] [/img]

[img][IMG]http://thumbnails103.imagebam.com/21956/3877b7219556322.jpg[/img] [/img]

Lägger in 2 bilder också.
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Nu börjar det närma sig. När allt va klart förutom vatten och avgassystem så vill man ju provstarta, men ICKE. Felsökning börjar, ni vet hur det snurrar i skallen, vad har jag gjort för fel? Efter typ 1000 tim (känds så iaf) konstaterade jag att varken gnista eller bensin fanns. Vänner frågades (tack Hans på Autoeffekt.se)) och vi kom fram till att givaren på svänghjulet inte gav nån signal, jag hade tvättat motorn och trodde kanske den inte gillade det, men när jag skulle kolla det så hängde givaren i luften. Hela fästet va av, kom på att när jag hade sumpen av så hissade jag motorn lite och då tar givaren i kardantunneln på en 240 ( ett tips till alla 240 Ägare) Va skönt att felet hittades, lånade ett givarfäste av Hans ocg tror ni den startade? Nej då. nu fanns både gnista och bränsle men ICKE, kollade tändningen och den va 1/2 varv fel, hur f-n gick det till nu då. Efter ännu mer felsök kom vi fram till att kamremmen hoppat 1/4 varv när jag skulle starta upp efter allt va monterat, helt sjukt. Nånting måste ha lagt sig mellan rem och remhjul, men NU är den igång så bara lite vatten och ett avgassystem så skall det provas, PUH

Mvh Ola
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Nu lever den äntligen. Har bara provat lite men den svarar bra på 1 bars laddtryck med 95oktan i tanken. Men tyvärr måste kopplingen bytas innan det blir E85 och bromsning hos Autoeffekt.

Mvh Ola
Henka_
För mycket laddtryck

Inlägg av Henka_ »

hehe du ha remmat på rätt bra ändå, men vinter bil nere hos er? trodde aldrig ni tog av sommarhjulen ens så där nära ekvatorn ;)
Har du nån bild på skapelsen?
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Här kommer 2 bilder, en på fyndskicket och en på motorn som den ser ut nu.

Bild

Bild

Mvh Ola
Henka_
För mycket laddtryck

Inlägg av Henka_ »

Åh va härligt "kantstött" skick på hela bilen :thumbright: klockrent med lite pulver i den.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

frän vinter bil :thumbright:
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Hej alla, tänkte avlägga en liten rapport. Har använt bilen flitigt nu i vinter, funkar bra förutom kopplingen. Sen började det strula så tänkte dela med mig av min lärdom. Fick tag i en BMW M5 koppling på ett forum för 600kr inkl frakt, perfekt för min budget tänkte jag. Efter lång väntan kom den och svänghjulet lämnades till en vän för planing och byte av hålbild. Efter lite mer väntan fick jag grejerna, det visade sig att killen jag köpte av lurat mig för tryckplattan va inte till ett plant svänghjul (tillbaks på ruta ett). Turbon har rykt lite olja så jag köpte hem en renoveringssats ( Tack Martin på Luntec). Det visade sig att kolvringen på avgas sidan va helt slut, skönt att felet hittades. Med renoveringssatsen följde ett 270gr lager med, mitt aggr hade ett skruvat 360gr med det pasaade ändå så allt det nya skruvades dit. Efter provtur kändes allt bra, en dag iaf sen försvann värmen i bilen. Bara för lite vatten tänkte man till man öppnade locket till exp kärlet och där va fullt med olja. Lyfte upp oljestickan och där va vatten, topplockspackningen tänker man då (eller?) Av med toppen, iväg till Luntec för planing och en ny packningssats. Satsade även på bättre bultar till toppen när allt va nere ändå. Allt såg bra ut konstigt nog, packningen verkade okej. Sen hittade jag felet, byter man till ett 270gr lager i Turbon så är där hål efter skruvarna från 360 lagret som går in i vattenkanalen på Turbon ( kör med vattenkylt T04E). Snacka om ridå, topppackning va ju för F.. hel. Så gör inte om detta mina vänner, nu är bilen ihop igen iaf och en 765 tryckplatta är beställd. Nästa rapport blir förhoppningsvis efter bromsningen hos Autoeffetk.
Ha det bra alla. Ola
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Re: Projekt 300, nu bromsad.

Inlägg av jk-racing »

Hej alla. Precis hemkommen från Autoeffekt i Önnestad utanför Kristianstad ( tack Hans)
Resultat: 306,2hk och 415nm på hjulen vid 1,36bar.
Receptet:
Orginal B230F med en T04, 1000cc spridare, modifierad luftmassemätare, chippade orginalboxar och E85.

Sjukt nöjd så nu kan man konsentrera sig på Datsunen inför Test n Tune i Malmö.
Mvh Ola
jonas landin
Forumsberoende

Inlägg av jonas landin »

Trevligt!
Har du inte ens bytt ut M-kammen?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av jk-racing »

Det sitter en 531 Topp med en VX3 kam.
purjo1977
För lite laddtryck

Inlägg av purjo1977 »

I vilken iveco sitter den intercoolern? ser ut å passa fint

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Henkken
För mycket laddtryck

Inlägg av Henkken »

På vilket vis modifierad lmm? frän motor i en frän bil för övrigt!
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Skriv svar