Snik svetsändar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Snik svetsändar
Hej
Har sett att vissa använder muttrar som dem har svetsat på röret istället för svetsändar. Fungera detta till en 4-link?
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sett att vissa använder muttrar som dem har svetsat på röret istället för svetsändar. Fungera detta till en 4-link?
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Snik svetsändar
Nej, och varför? spricker redan budgeten där så är de kanske ingen mening med å bygga bil.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Snik svetsändar
Haha kan man inte ställa en fråga?
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tis okt 17, 2006 5:34 pm
- Ort: stockholm
Re: Snik svetsändar
du ska helst ha instick i röret, muttern hamnar bara utanpå liksom.. risk att man knäcker loss muttern.
men har man svarv går d ju utmärkt att svarva till muttern så den passar inuti till 60% av mutterns längd eller nått.
en annan grej är väl att man helst vill ha vänstergängat i ena änden. så man kan justera längden nogrannare än stigningen.. med högergänga i båda ändarna blir nogrannheten på justeringen halva stigningen på gängan.
men har man svarv går d ju utmärkt att svarva till muttern så den passar inuti till 60% av mutterns längd eller nått.
en annan grej är väl att man helst vill ha vänstergängat i ena änden. så man kan justera längden nogrannare än stigningen.. med högergänga i båda ändarna blir nogrannheten på justeringen halva stigningen på gängan.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Snik svetsändar
Det var bara en idé:) bygget tog ju stopp när jag bestämde mig för att göra om, muttrar hade jag hemma men inte svetsändar;) men nu är dom beställda, tack för inputen ändå 
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Re: Snik svetsändar
bruk skjøtmutter; liksom 2-4 mutrar i en bit.. les lang mutter, som svets ende, å siden en vanlig til å låse med... ja å gjengstang...14-16mm typ... er du INTE svetskunnig; låte andre svetse greierne, som holler på med svets..
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Snik svetsändar
Man ska dock tänka på att skarvmutter/långmutter och gängstång finns i rätt många olika kvaliteter. De billigare är oftast 4.6 och det är som att bygga hjulupphängningsdelar i mjukost ungefär. 8.8 fungerar så det gäller att ha koll på vad man handlar.
/Gustaf
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Snik svetsändar
Har köpt rediga svetsändar:) det var bara en tanke jag fick när jag såg att det fanns vissa som hade löst det så

http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tis okt 17, 2006 5:34 pm
- Ort: stockholm
Re: Snik svetsändar
gött, jag tog solida stänger å gjorde momentstag av.. borra å gänga sen fräsa nyckelgrepp.. kanske inte det mest optimala med tanke på vikten. men faktum är att dom ändå bara vägde 100gram mer än orginalstagen. (volvo 740 bakvagnsbryggan)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
- Ort: Sälen, Dalarna
Re: Snik svetsändar
var köpte du svets ändarna?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm