Snik svetsändar

Modifieringar och tips
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Snik svetsändar

Inlägg av Karlskrona »

Hej
Har sett att vissa använder muttrar som dem har svetsat på röret istället för svetsändar. Fungera detta till en 4-link?


http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Snik svetsändar

Inlägg av Toffe »

Nej, och varför? spricker redan budgeten där så är de kanske ingen mening med å bygga bil.
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Snik svetsändar

Inlägg av Karlskrona »

Haha kan man inte ställa en fråga?


http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
hesselgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 17, 2006 5:34 pm
Ort: stockholm

Re: Snik svetsändar

Inlägg av hesselgren »

du ska helst ha instick i röret, muttern hamnar bara utanpå liksom.. risk att man knäcker loss muttern.

men har man svarv går d ju utmärkt att svarva till muttern så den passar inuti till 60% av mutterns längd eller nått.

en annan grej är väl att man helst vill ha vänstergängat i ena änden. så man kan justera längden nogrannare än stigningen.. med högergänga i båda ändarna blir nogrannheten på justeringen halva stigningen på gängan.
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Snik svetsändar

Inlägg av Karlskrona »

Det var bara en idé:) bygget tog ju stopp när jag bestämde mig för att göra om, muttrar hade jag hemma men inte svetsändar;) men nu är dom beställda, tack för inputen ändå :)


http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Snik svetsändar

Inlägg av caterpillar »

bruk skjøtmutter; liksom 2-4 mutrar i en bit.. les lang mutter, som svets ende, å siden en vanlig til å låse med... ja å gjengstang...14-16mm typ... er du INTE svetskunnig; låte andre svetse greierne, som holler på med svets..
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Snik svetsändar

Inlägg av therealpinto »

Man ska dock tänka på att skarvmutter/långmutter och gängstång finns i rätt många olika kvaliteter. De billigare är oftast 4.6 och det är som att bygga hjulupphängningsdelar i mjukost ungefär. 8.8 fungerar så det gäller att ha koll på vad man handlar.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Snik svetsändar

Inlägg av Karlskrona »

Har köpt rediga svetsändar:) det var bara en tanke jag fick när jag såg att det fanns vissa som hade löst det så
Bild


http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
hesselgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 17, 2006 5:34 pm
Ort: stockholm

Re: Snik svetsändar

Inlägg av hesselgren »

gött, jag tog solida stänger å gjorde momentstag av.. borra å gänga sen fräsa nyckelgrepp.. kanske inte det mest optimala med tanke på vikten. men faktum är att dom ändå bara vägde 100gram mer än orginalstagen. (volvo 740 bakvagnsbryggan)
Jocke_Karelius
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
Ort: Sälen, Dalarna

Re: Snik svetsändar

Inlägg av Jocke_Karelius »

var köpte du svets ändarna?
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Snik svetsändar

Inlägg av Karlskrona »

Skriv svar