Lagom tills jag skulle annonsera bilen börjar den strula.
Startade den idag, varit ganska kallt (bor i skåne, under -15 är "ganska kallt" här) senaste dagarna. Bilen startade och jag borstade bort snön. När jag sätter mig lyser laddningslampan. Varvar lite men det försvinner inte. Först när jag kör iväg så ser jag att det slocknar, men blinkar till ganska frekvent. Varje gång jag går under 2000rpm börjar det lysa efter ett par sekunder.
Tror inte remmen slirar, för servo funkar som det ska, och det hörs inget.
Jag har inte mätt om den laddar eller ej, men vad jag förstått laddar den inte om lampan lyser?
Någon som har tips på var jag ska börja leta?
Kyla= generator laddar dåligt. Renault Master
Kyla= generator laddar dåligt. Renault Master
Henrik Friberg
07O 8453415
07O 8453415
Re: Kyla= generator laddar dåligt. Renault Master
moderna generatorer kan vara uppbyggda på lite olika vis men generellt sett så är inte laddningslampan nån varningslampa utan den visar bara att magnetiseringskretsen fungerar. På äldre generatorer så gick den strömmen över kolen och tog kolen helt slut så slocknar lampan helt och den varnar då ingenting för det. Idag är det en massa elektronik inblandat så personligen ser jag ingen funktion i den lampan alls. En del fransoser har ingen lampa alls och generatorn laddar hur bra som helst för det så du får nog mäta spänningen och se om den också är låg i samband med att lampan lyser, är den det så kan man väl anse att det är nåt tokigt.
Har själv lagat en del Bosch och nån valeo där generatorn laddar som vanligt men att regulatorn fuskar på nåt vis så att lampfunktionen krånglar.
Har själv lagat en del Bosch och nån valeo där generatorn laddar som vanligt men att regulatorn fuskar på nåt vis så att lampfunktionen krånglar.
-
- Ganska mycket laddtryck
Det kan vara remskivan som slirar på generatorn, på renault kangoo så sitter remskivan vulkad på generatorn. möjligt att det är samma problem på din!
Jimmy
Äen bonn så äen
Äen bonn så äen
-
- Ganska mycket laddtryck
framgår ju inte modell på mastern men kan säga att min 98-99a har olika remmar till servo och generator.. dubbla multiremmar
dock hörs det väldigt tydligt iaf på min när det slirar, då slutar laddning samt varvräknare att funka..
dock hörs det väldigt tydligt iaf på min när det slirar, då slutar laddning samt varvräknare att funka..
Tack för era svar!
Detta är en 04a. Samma rem till alla agregat. Tror inte den slirar för de gånger den gjort det försvinner servoverkan, men här funkar servo utmärkt även om lampan lyser.
Jag har bytt remskivan på veven, den gick för 2 år sedan. Nu när jag tänker på det så flög ett löphjul för ett tag sedan, och remen gick av. Kanske slagit i någon av kablarna? Ska under och kolla detta.
iaf. jag startade bilen på kvällen när jag körde hem från jobb (efter det första inlägget) Och då lös den endast när jag kom hem, inte alls tidigare. får väl börja med att mäta spänningen före och efter att lampand tänds för att se om den laddar eller ej..
Detta är en 04a. Samma rem till alla agregat. Tror inte den slirar för de gånger den gjort det försvinner servoverkan, men här funkar servo utmärkt även om lampan lyser.
Jag har bytt remskivan på veven, den gick för 2 år sedan. Nu när jag tänker på det så flög ett löphjul för ett tag sedan, och remen gick av. Kanske slagit i någon av kablarna? Ska under och kolla detta.
iaf. jag startade bilen på kvällen när jag körde hem från jobb (efter det första inlägget) Och då lös den endast när jag kom hem, inte alls tidigare. får väl börja med att mäta spänningen före och efter att lampand tänds för att se om den laddar eller ej..
Henrik Friberg
07O 8453415
07O 8453415