Regler osv rallycross 2150

Tjata om vad som helst .
loop
Forumsberoende

Regler osv rallycross 2150

Inlägg av loop »

Ny tråd efter diskussion som blev i
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=150" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad gäller egentligen i 2150 klassen? Får man byta bakaxel, vilka bilar får man bygga av, växellådor osv?
loop
Forumsberoende

Re: Regler osv rallycross 2150

Inlägg av loop »

reglerna
http://web.sbf.se/regler/up/3/RC_Teknis ... r_2150.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sbf.se/sportgrenar/rallycross/regler/" onclick="window.open(this.href);return false;
Backbone
För mycket laddtryck

Inlägg av Backbone »

jag har ingen regel att lägga till men dock en fundering på om man tillät 16v motorer på 16-1800 cc... det skulle öppna upp för en hel drös av roliga bilar t.ex. Alfa Romeo! det finns roliga bilar på 1,6L eller större som man kan stroka ner. Ford Focus 1,6 har en trevlig motor i Zetecen, dubbla webrar på en sån skulle nog gå rätt bra. :)
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Jag såg ditt inlägg i Magic:s tråd så då hänger jag gärna på här.

Bra initiativ med en tråd om 2150-klassen.

Jag ska starta ett bygge inom en ganska snar framtid. I mitt fall kommer det att bli en fwd och med 99% säkerhet en Opel. Exakt modell kommer att redas ut vad det lider.

Första steget kommer förmodligen att vara ett inköp av besiktigad och skattad bil som får vara donatorbil. Denna kommer nog att få agera motorutvecklingsbänk också. Jag har en del idéer som ska testas.
Backbone
För mycket laddtryck

Inlägg av Backbone »

Vad använder man för motor om man väljer Opel? Är oplar lätt trimmade?
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Bra med en dedikerad 2150 tråd!

Definiera opel, i en framhjulsdriven finns ju egentligen bara c20ne att bygga på. Enem säljer kit för 2150cc om man jagar cc men det kostar nog mer än det smakar... Det är en nätt liten lättskruvad motor. Finns mycket information om trim om man söker runt lite. Vet ej vad man plockat ur dem som mest men närmare 200hk torde vara genomförbart, opelkarosserna väger ju inte som en blyvolvo direkt :wink:
Bland bakhjulsdrivna väljer nog de flesta att satsa på volvo om än CIH spisarna är nog så potenta.

Edit: C20NE sitter original i Vectra A, Omega A, Astra, Kadett GSI.

Ni som kör; vad väger era bilar på startplattan?
Hur ser det ur söderut i landet, är det fram eller bakhjulsdrift som dominerar?
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Ja, C20NE är tanken. Exakt modell av bil är inte spikat då jag har fler valmöjligheter just nu.

Som Wikimoe skriver så kommer jag inte att satsa på att bygga full cylindervolym i första bygget. Blir nog bara överdim. så jag får friska lopp. Bara min kontakt som ska hjälpa mig med fräsning får tid att hjälpa mig att fräsa de sista bitarna på flödesbänken jag bygger så ska det filas topp sedan.

Edit: En riktigt byggd CIH-Opel borde vara intressant rent effektmässigt om man ska bygga rwd.
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

Wikimoe skrev:Bra med en dedikerad 2150 tråd!

Definiera opel, i en framhjulsdriven finns ju egentligen bara c20ne att bygga på. Enem säljer kit för 2150cc om man jagar cc men det kostar nog mer än det smakar... Det är en nätt liten lättskruvad motor. Finns mycket information om trim om man söker runt lite. Vet ej vad man plockat ur dem som mest men närmare 200hk torde vara genomförbart, opelkarosserna väger ju inte som en blyvolvo direkt :wink:
Bland bakhjulsdrivna väljer nog de flesta att satsa på volvo om än CIH spisarna är nog så potenta.

Edit: C20NE sitter original i Vectra A, Omega A, Astra, Kadett GSI.

Ni som kör; vad väger era bilar på startplattan?
Hur ser det ur söderut i landet, är det fram eller bakhjulsdrift som dominerar?
http://web.sbf.se/regler/up/3/RC_Teknis ... 2015_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är viktabellen,se sid 11,som jag fattar är den gemensam för 2150 och supernationell.
880 kg för fwd och 980 för rwd.Varför inte samma vikt?fwd har ju redan fördel med motor över drivhjulen och vikt på drivhjulen så man behöver inte vikta upp dom så mycket,fast jag har hört det finns dom som viktar fwd bilar också för dom upplever dom spinner för mycket.Golfen ex är väl väldigt lätt från början.
Roger (Magic T) Thomasson
MattiasH
Forumsberoende

Inlägg av MattiasH »

FWD opel, klockrent :thumbright:

Åkte själv en corsa B med NE i fyra år.
Bromsad 149hk på drivhjulen med originalsprut hos TA-motor i ö-vik. Fint register och helt servicebefriad.
Vägde 1008 fulltankad med chafför på startplattan. uUllt konkurrenskraftig trots den moderate effekten.

Ska du åka svealandscupen eller övre norra DM? Det verkar ju skilja en del i reglerna ren praktiskt även om det ska vara samma lika 8)
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

MattiasH skrev:Åkte själv en corsa B med NE i fyra år.
Bromsad 149hk på drivhjulen med originalsprut hos TA-motor i ö-vik. Fint register och helt servicebefriad.
Vägde 1008 fulltankad med chafför på startplattan. uUllt konkurrenskraftig trots den moderate effekten.

Ska du åka svealandscupen eller övre norra DM? Det verkar ju skilja en del i reglerna ren praktiskt även om det ska vara samma lika 8)
Det lutar åt liknande setup för mig. Men det beror på hur långt jag kommer i min utveckling :)
Har nog sett en tråd med din bil på opelsportclub.se?

Vad jag ska köra är inte riktigt bestämt. Men Övre norra är uteslutet.
Skulle gärna ge mig på backe i någon form och sedan kanske svealandscupen.
Men det får bli en senare fråga.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Jaså, det är minimivikt också?
Att fwd får vara lättare beror väl helt enkelt på att de är svårare att starta bra med.
Jag måste börja räkna lite på olika bilar, har lite idéer :thumbright:
Wiktor Danielsson
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja dt har man ju sett att fwd bilar oftast är efter i starten,men i rc är väl inte starten livsavgörande då det är alternativspår oftast eller alltid,Jonas ökvist i opel corsa som kör 2400 åker nåt fruktansvärt fint och är väl ofta sist i starten men plockar en efter en i alternativen,svårt för dom ansvariga som ska bestämma vikt tabellerna också måste man komma ihåg, hur ska man få det rättvist?, i racing(btcc) fick väl den som vann sista racet köra med mera barlast i för några år sen,jag skulle inte vilja vara den som gör reglerna,du måste ju barlasta upp en bakhjulsdriven bil med motorn fram för o få fäste 50 kg upp till över 100kg minst.Då får du en bil som väger kanske runt 150 till 200 kg mer än fwd bilen som har motorvikten över drivhjulen och när det sen då är alternativspår så tjänar du inte så mycket på o ta starten.
När det är alternativspår är det ju den som kör snabbast och mest taktisk som har störst chans o vinna o inte automatiskt den som tar starten,så personligen tycker jag vikt tabellen för 2150 kan tas upp till diskussion,man kunde se på statistiken vilka bilar som dominerat senaste åren och försöka justera vikterna så det ska vara lika många rwd i finaler som fwd,blir roliga för alla om det är blandat,jag har fått känslan att som det är nu gynnar reglerna fwd men det är bara min åsikt som sagt va,möjligen är jag lite opartisk då jag ofta sett en saab bakifrån :wink: ,eller är det så enkelt att det är mer fwd bilar med i 2150?
Men o andra sidan,väljer man en tung volvo 240 o bygga på får man väl skylla sej själv :lol: ,finns ju lätta rwd bilar också.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Nej, på banor med alternativ är starten inte lika avgörande. Har kört folkrace i 8 år och sett utvecklingen till att rwd bilar får det svårare att hävda sig i starterna, vet inte om de beror på att färre lägger pengar på väghållning eller om nyare fwd bilar blir bättre och bättre?
Jag menar, när man piskar 245or i starten med en Astra med chipad motor börjar man fundera :roll:

I rc satsas det ju förstås mer på väghållning överlag, men jag trodde rwd dominerade ändå...
Wiktor Danielsson
Magic thomsson
Forumsberoende

Kollat lite på resultat från götalandscupen och Svealand och i Götaland var det 2 rwd av dom 10 bästa och i Svealand va det 4 rwd av dom 10 bästa,men alla åker inte alla tävlingarna i cupen heller och det verkar vara fler fwd så man ska nog inte favorisera några märken,i slutändan e det nog den bästa chaffören som vinner,och så måste man ha lite tur också för o vinna,tur med matrialet menar jag,att bilen håller ihop.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Då ska jag med glädje meddela att jag mailade till de två som står som ansvariga för klassen i reglementet på SBF:s regler och har fått svar.

Kan då dela med mig av kunskapen att man bara kommer att tillåta original insugningsrör om man ska köra med insprutning.
Lite trist kan jag tycka då det måste vara betydligt billigare att bygga ett sådant än att inhandla en förgasaranläggning. Inte heller tror jag att ett eget insugningsrör kommer att skapa underverk men kan säkert förbättra förutsättningarna för original insprutningar.

Edit: Så nu blir det att leta lite weber/dellorto/solex.
Skriv svar