Inte helt och hållet nej, den har för mycket kolväte för att kunna förbränna sig själv. Men till viss del så...hauge skrev:amylitrat
http://en.wikipedia.org/wiki/Amyl_nitrate" onclick="window.open(this.href);return false;
Om den är som nitro tror jag inte.. ser ut att vara för lite syre i (utan att jag kommer ihåg hur nitrometan ser ur), men som effekthöjare torde den funka alldeles utmärkt då den innehåller syre samt kväve som övergår i gasform o expanderar.
Bränsle vs tändning vs komp..
-
- Ganska mycket laddtryck
Re: Bränsle vs tändning vs komp..
Magnus
De körde 85% Toluen och 15% N-heptan och denna blandningen var det BASF som tog fram till BMWs motorsportavdelning M-Technic då deras chef kände en utvecklingschef på BASF. Tanken var att lura FISA's bränsletester då man bara fick ha max 102 Oktan enligt reglementet.Big Al skrev:Men vad hade det för energivärde då?Pacman skrev:Där stod även att Toluen som var det huvudsakliga bränslet under 80-talets Formel1 håller 111 oktan, Propan 112, Xylen 117 och Isopropanol (som är jättevanligt som K-sprit) skulle hålla 118 oktan...dvs mycket högre än Toluen!
Jag tror någon får kontrollera de där uppgifterna mot annan källa....
Anledningen varför dåtidens F1 blandade toulene med t.ex n-heptan var för att få både högt enegivärde samt hög oktanhalt. toulene = hög oktan (121 Ron,107 Mon) men låg energiehalt och n-heptan = hög enegihalt och låg oktan (oktan 0)
Det funkade och som bonus förutom oktanhalten så var bränslet både tyngre och hade högre energivärde än bensin så de kunde köra med en lättare bil och hade lägre förbrukning i förhållande till effekten.
De lyckades hålla bränslet hemligt en hel säsong trots att de varvade sina konkurrenter och hade mer än dubbla effekten, men efterhand började fler och fler köra med samma bränsle.
Vad har du för referenser till de oktanvärdena du nämnde? Verkar vara väldigt godtyckligt vad etanol, metanol, toluen etc har för oktantal. Letar man på nätet så får man lika många förslag som träffar.
Hur vet man vad som är rätt?
Det enda jag vet per dokumentation är att BMW laddade över 5 bar på sin 1,5-liters motor baserad på ett standard M10-block med prototyptopp som senare kom att bli föregångaren till S14-motorns topp...och det ställer en hel del krav på bränslets knackegenskaper.
När M-technic startades på 60-talet för att ta reda på om turbo var nåt för BMW att satsa på skaffade de en bromsbänk. Den var specad till max 1200hk och på den tiden var det väldigt mycket. Ca 10-12 år senare med ovan nämnda 1,5-liters motor slutade bänken fungera vid 1460hk och kunde inte hålla emot längre. De gissade att motorn hade en bit över 1500hk.
Jag har läst allt detta i en bok jag lånade av Erland för snart 10 år sen...minns inte vad den heter. Har du kanske kvar den Erland?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Nån av en hel hög med BMW böcker, jag kan leta reda på den men några 1500 hästar hade dom aldrig.
Säg att grundmotorn gav 250 hästar så hade dom med 5 bar 1370 hästar.
Med 9,5% påslag för turbons hjälp att ladda men jag vet inte om dom hade max effekt vid 12000 varv som krävs för 250 grundhästar.
Jag ska leta efter boken hemma och kolla fakta. Det var i varje fall ett specialblock och inte ett original.
Erland
Säg att grundmotorn gav 250 hästar så hade dom med 5 bar 1370 hästar.
Med 9,5% påslag för turbons hjälp att ladda men jag vet inte om dom hade max effekt vid 12000 varv som krävs för 250 grundhästar.
Jag ska leta efter boken hemma och kolla fakta. Det var i varje fall ett specialblock och inte ett original.
Erland
Det han sa till mig att dom slog i ca 8% methanol i bensinen (98) ej över 10% så fick man en höjning till ca 104 oktan och dom har ganska bra koll på läget.
20 % blandning ger inte mer så man ska hålla sig på en blandning mellan 5-10 %.
/ Peter
20 % blandning ger inte mer så man ska hålla sig på en blandning mellan 5-10 %.
/ Peter
Kommer ni i håg Philips 66 bensinen vi köpte på -90 talet som Ove Björk sålde , det va om jag förstog det riktigt mack soppa med en tillsats i och skulle vara på 116 oktan.
Skulle vara kul att få tag på den tillsatsen men jag tror inte Tommy (Ove) "Tigern " Björk bor kvar i svergie annars kunde man fråga honom.
/Peter
Skulle vara kul att få tag på den tillsatsen men jag tror inte Tommy (Ove) "Tigern " Björk bor kvar i svergie annars kunde man fråga honom.

/Peter
-
- Forumsberoende
Intressant tråd det här,nån som vet om aceton påverkar motorn positivt?Jag fick tipset av en norsk rc åkare att blanda i aceton.
I folkracen brukade jag tanka 98 oktan plus toulen och aceton och jag hade inga dåliga erfarenheter av det,men vore kul om nån testat i bromsbänk så man fick lite mer fakta på om det är bra eller dåligt.
I folkracen brukade jag tanka 98 oktan plus toulen och aceton och jag hade inga dåliga erfarenheter av det,men vore kul om nån testat i bromsbänk så man fick lite mer fakta på om det är bra eller dåligt.
Roger (Magic T) Thomasson
-
Aceton har lägre flampunkt än både etanol och metanol. Använder man inte det till att starta upp metanolmotorer?
Oktantal vetifan. Google förvirrar mig totalt på dessa intressanta saker
OBS! Det här är fyllepost.....
Oktantal vetifan. Google förvirrar mig totalt på dessa intressanta saker

OBS! Det här är fyllepost.....
Magnus
Ang komp så hörde jag att WV killarna åkte 12,1 i komp till turbo (boxer), då borde man kunna åka 13-13,5 i en sugis på E85 !?
Någon som har koll på det / Peter
Någon som har koll på det / Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
du kan gå högre ändå på e85 och sugmotor.
men det är lite beroende på kamaxel, men uppemot 15-1 funkar om du har bra styrning på tändningen.
men det är lite beroende på kamaxel, men uppemot 15-1 funkar om du har bra styrning på tändningen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
då är det bara att kolla hur mycket komp man kan få då hi hi...
14:1 i komp plus gas då kanske det blir tryck i maskinen
/ Peter
14:1 i komp plus gas då kanske det blir tryck i maskinen

/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag har inte läst hela tråden bara sista inläggen.. men jag skulle bara vilja inflika från egna erfarenheter att lite för hög kompa är ett elände att tuna och tävla med.
Alltid bättre att fela lite åt andra hållet. allt blir inte bättre med mer kompa i alla lägen
Alltid bättre att fela lite åt andra hållet. allt blir inte bättre med mer kompa i alla lägen

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Kadett4wd
- Forumsberoende
givetvis blir 'fönstret' för att motorn skall gå bra mycket mindre.
Men när den väl är där,,så är det värt det
Men när den väl är där,,så är det värt det

///AMG
-
hej är det nån här som vet hastigheten på bränslet när det kommer från spridaren tänker att högre hastighet en luften höjer farten på blandningen i kanalen lägre hastig het än luften sänker hastigheten är det någe man bör ta hänsyn till beroende på om man ska ha förgasare eller insprutning?
när man anpasar hastigheten på luften i kanalen när man portar toppen . så att en förgasar motor och en med sprut borde ha olika hastigheter i kanalen beroende på om bränslet höjer eller sänker farten på luften när bränslet sprutas in i luftströmen på insprutnings motorn.
med förgasare så axelererar bränslet upp under en längre sträcka inann det ska förbi ventilen eller är jag ute o cycklar totalt nu. i värsta fall så får jag väl testa i bänken .jag får för mig att det har betydelse .
hur mycket flöde tappar man pga plasering /vinkel av spridaren är det någon som testat det.?
synd om det helt plötsligt blir som att strypa kanalen mer o mer ju längre tid spridarna är öppnar när varvet ökar hade häldre haft" variabell "kanal storlek som blev bättre o bättre vartefter varvett stiger.
när man anpasar hastigheten på luften i kanalen när man portar toppen . så att en förgasar motor och en med sprut borde ha olika hastigheter i kanalen beroende på om bränslet höjer eller sänker farten på luften när bränslet sprutas in i luftströmen på insprutnings motorn.
med förgasare så axelererar bränslet upp under en längre sträcka inann det ska förbi ventilen eller är jag ute o cycklar totalt nu. i värsta fall så får jag väl testa i bänken .jag får för mig att det har betydelse .
hur mycket flöde tappar man pga plasering /vinkel av spridaren är det någon som testat det.?
synd om det helt plötsligt blir som att strypa kanalen mer o mer ju längre tid spridarna är öppnar när varvet ökar hade häldre haft" variabell "kanal storlek som blev bättre o bättre vartefter varvett stiger.
Senast redigerad av Kenny Ringheim den fre dec 14, 2012 11:50 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mera flöde är aldrig fel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
nej det är inte bara storleken på fönstret.
det blir oftast mer effekt och vrid helt enkelt. men den optimala kompa förhålnadet beror mycket på kamaxeln som bestämmer trycket i motorn oh bränslet så klart. även hur stabil tänd läget är. att trigga från fördelaren är inte bra på en motor med hög kompa (inte bra på nån men extra dåligt kanske är en bättre förklaring
)
det blir oftast mer effekt och vrid helt enkelt. men den optimala kompa förhålnadet beror mycket på kamaxeln som bestämmer trycket i motorn oh bränslet så klart. även hur stabil tänd läget är. att trigga från fördelaren är inte bra på en motor med hög kompa (inte bra på nån men extra dåligt kanske är en bättre förklaring

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop