Regler osv rallycross 2150
Re: Regler osv rallycross 2150
Aha, du har fått svar, roligt.
Ja det var en fånig regel.
Du har inte funderat på MC-förgasare?
Har du lust att ställa fler frågor? Om man får byta bakaxel, vilka bilar man får bygga av och om man får byta topplock från 16v till 8v på tex Ford Zetec och Saab kortmotor?
Ja det var en fånig regel.
Du har inte funderat på MC-förgasare?
Har du lust att ställa fler frågor? Om man får byta bakaxel, vilka bilar man får bygga av och om man får byta topplock från 16v till 8v på tex Ford Zetec och Saab kortmotor?
Re: Regler osv rallycross 2150
Endast originalinsug vid insprut lät ju inte roligt... Blir definitivt mikuni eller dyligt om jag bygger.
Det står ju i reglementet att konvertering är förbjuden men får man utgå från en 4wd bil och bygga 2wd som i folkrace?
Det står ju i reglementet att konvertering är förbjuden men får man utgå från en 4wd bil och bygga 2wd som i folkrace?
Wiktor Danielsson
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Regler osv rallycross 2150
MC-förgasare brukar ju kräva rätt vakuum för att lyfta trottlarna om jag förstått det hela rätt. Så klart om man köper Mikuni RS eller Kiehin FCR så fungerar ju allt som det ska men de kostar ju mer än vad en omgång av de gamla webrarna mm. kostar.
För er som funderar över annat tycker jag att ni kan maila frågor själva. Fick trevligt svar utan krusiduller. Bara man ställer frågorna i trevlig ton så brukar det mesta lösa sig. De ville prata ihop sig först och det förstår man.
Namnen står i reglementet och mailadresserna till dessa finns om man kollar på sbf:s hemsida under de som regbesiktar rallycrossbilar.
Publicera gärna svaren så fler kan ta del av informationen.
För er som funderar över annat tycker jag att ni kan maila frågor själva. Fick trevligt svar utan krusiduller. Bara man ställer frågorna i trevlig ton så brukar det mesta lösa sig. De ville prata ihop sig först och det förstår man.
Namnen står i reglementet och mailadresserna till dessa finns om man kollar på sbf:s hemsida under de som regbesiktar rallycrossbilar.
Publicera gärna svaren så fler kan ta del av informationen.
Re: Regler osv rallycross 2150
Min fråga ang 4wd bilar var inte riktad till dig att vidrebefordra, kastade bara ut frågan till någon som är mer bekant med reglerna än vad jag är.
Men det bästa är ju helt klart att fråga regbesiktigare på en gång.
Men det bästa är ju helt klart att fråga regbesiktigare på en gång.
Wiktor Danielsson
Re: Regler osv rallycross 2150
Jag skickade ett mejl till 8 besiktare och fick inget svar. Men jag kan försöka igen. Finns många som byggt motorer med MC-förgasare. Och 40mm Mikuni får man för ett par tusen. Och 44mm rundtrottel Mikunis får man för under 1500 st nya.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Regler osv rallycross 2150
Nu kommer en hel hög konstiga frågor om MC förgasare...
Vilken modell av Mikuni 40:or hittar du för ett par tusen?
Hur fungerar det med bestyckningar mm. på dessa?
Rundtrottel Mikuni, vilken variant är det? Och var hittar man de till rätt kurs?
Vilken modell av Mikuni 40:or hittar du för ett par tusen?
Hur fungerar det med bestyckningar mm. på dessa?
Rundtrottel Mikuni, vilken variant är det? Och var hittar man de till rätt kurs?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Regler osv rallycross 2150
Begagnade från 2000 kr har jag sett på blocket.Nya 9195 på motospeed i Stockholm sen ska du byta axeln till trottlarna och fixa ett insug så det kan bli dyrt innan du har dom på motorn.
Vad jag har hört är dom lättare o bestycka än weber,färre munstycken i mikuni.
Vad jag har hört är dom lättare o bestycka än weber,färre munstycken i mikuni.
Roger (Magic T) Thomasson
Re: Regler osv rallycross 2150
De jag känner som kör med MC-förgasare har borrat munstycken och byggt egna insug, annars är de standard. Nu är det inte rallycross, men men. Min 40mm Keihin köpte jag på en MC-skrot för 1800. Ett insug kostar inte mycket att bygga. Det är vacuumförgasare då. Mina kommer från en Kawasaki zx-9.
VM44 heter de med rund trottel.
VM44 heter de med rund trottel.
Re: Regler osv rallycross 2150
Nu har jag skickat ett mejl med frågor för några dagar sedan, bla om bakaxelbyte och topplocksbyte. Ska bli spännande att se om jag får nåt svar denna gången.
Re: Regler osv rallycross 2150
Håll inte andan medan du väntar. Skickade frågor om folkracereglerna till den ansvariga i området, ett ganska långt mail med tydliga frågor (och t.o.m. exempel har jag för mig) som jag ville ha skriftligt svar på för att kunna skriva ut och ha med till tävling om det skulle bli någon diskussion och det påpekade jag - mycket handlade om tolkning av otydliga delar i reglerna. Jag fick förvisso ett svar, men det enda det innehöll var någon mening om att jag skulle ringa istället, "han var inte bra på datorer" eller hur han nu formulerade det. Jag gav upp...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Regler osv rallycross 2150
G-son: Det beror nog mer på att dom vill inte ha det skriftligt så dom måste stå för det dom säger.
/ Niklas Sandström
Re: Regler osv rallycross 2150
Nej då. Jag har nästan bara dåliga erfarenheter av SBF på nätet, så jag håller verkligen inte andan.
Men om en vecka eller så, så skickar jag en påminnelse och lägger till några adresser. Förra mejlet skrev jag nog i somras, fick inga svar, men nu är det två nya personer så.
Men om en vecka eller så, så skickar jag en påminnelse och lägger till några adresser. Förra mejlet skrev jag nog i somras, fick inga svar, men nu är det två nya personer så.
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Regler osv rallycross 2150
Det var Ralf Berglund och Stanley Thiman som jag mailade när jag fick svar.
Detta eftersom de står med i detta reglemente somkontaktpersoner:
http://web.sbf.se/regler/up/3/RC_Teknis ... r_2150.pdf
Detta eftersom de står med i detta reglemente somkontaktpersoner:
http://web.sbf.se/regler/up/3/RC_Teknis ... r_2150.pdf
Re: Regler osv rallycross 2150
Det är dom jag mejlat den här gången
Re: Regler osv rallycross 2150
Fått svar.
Hej!
>Jag har lite frågor inför ett 2150 bygge.
> Det står i reglerna att man vid bygge av ny bil ska kontakta
> besiktningsman. Jag vet inte vad som gäller, men jag önskar veta om
> följande bilar är ok att bygga en klass4 2150 bil av Ford Fiesta, Ford
> Escort, BMW 316 Compact/Coupe, Renault Megane, Skoda 130L, Toyota Celica,
> SAAB 9-3, VW Golf, Audi A3, SEAT Ibiza och Mitsubischi Colt? Eller är det fritt fram att bygga av vilken bil som helst?
>
> Och vad gäller med motorer? Det står att man får ha ett topplock som
> varit monterat på en standardbil. Men får man montera ett topplock som
> inte satt på ett visst block? Tex ett gammalt 8v SAAB topplock från
> 80-talet på en SAAB 9-3 kortmotor, Ford CVH 8v på Ford ZETEC bottendel osv?
När det gäller bakaxel, får man byta den på en bakhjulsdriven bil? Tex
montera en volvoaxel på en Opel?
"För att svara på dina frågor vilka bilar du får bygga på
Så är det alla bilar som varit homolgerade i grupp A eller N på FiaS lista
Just nu går det inte att komma in på den men det finns en länk på Sbf-s sida
Under regler i rallycross men på de listorna står även andra klassningar på
bilar
Så du måste kolla att det klassat i grupp A eller N
Sen om du inte hittar den bil du vill bygga på måste du gå till
Rallycrossutskottet och
Fråga om du får bygga på den bilen
Vad som gäller motorer så får du byta topp men du får inte flytta kanaler
eller kammen
Och bara 8 ventiler
Bakaxeln får du inte byta
Ps du får även använda natinellt klassade bilar finns på samma sida under
rallycross"
Det var bra. Jag antar att Ford Puma och Ford Fiesta är klassade eftersom det körts rally med dem.
Hej!
>Jag har lite frågor inför ett 2150 bygge.
> Det står i reglerna att man vid bygge av ny bil ska kontakta
> besiktningsman. Jag vet inte vad som gäller, men jag önskar veta om
> följande bilar är ok att bygga en klass4 2150 bil av Ford Fiesta, Ford
> Escort, BMW 316 Compact/Coupe, Renault Megane, Skoda 130L, Toyota Celica,
> SAAB 9-3, VW Golf, Audi A3, SEAT Ibiza och Mitsubischi Colt? Eller är det fritt fram att bygga av vilken bil som helst?
>
> Och vad gäller med motorer? Det står att man får ha ett topplock som
> varit monterat på en standardbil. Men får man montera ett topplock som
> inte satt på ett visst block? Tex ett gammalt 8v SAAB topplock från
> 80-talet på en SAAB 9-3 kortmotor, Ford CVH 8v på Ford ZETEC bottendel osv?
När det gäller bakaxel, får man byta den på en bakhjulsdriven bil? Tex
montera en volvoaxel på en Opel?
"För att svara på dina frågor vilka bilar du får bygga på
Så är det alla bilar som varit homolgerade i grupp A eller N på FiaS lista
Just nu går det inte att komma in på den men det finns en länk på Sbf-s sida
Under regler i rallycross men på de listorna står även andra klassningar på
bilar
Så du måste kolla att det klassat i grupp A eller N
Sen om du inte hittar den bil du vill bygga på måste du gå till
Rallycrossutskottet och
Fråga om du får bygga på den bilen
Vad som gäller motorer så får du byta topp men du får inte flytta kanaler
eller kammen
Och bara 8 ventiler
Bakaxeln får du inte byta
Ps du får även använda natinellt klassade bilar finns på samma sida under
rallycross"
Det var bra. Jag antar att Ford Puma och Ford Fiesta är klassade eftersom det körts rally med dem.