wunderbaum_glidarn skrev:Trego har vaccumtester också!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
japp 6000 kostar en sådan men de är klart bästa sättet att kolla ventilernas täthet mot sätet
olja och annan lättflytande vätska har ändå en ytspäning och är inte bra
de hära testade jag flera gånger då jag jobbade på motorfirma och vakumsugen var de enda att lite på för den visar om de läker de minsta
att vakumet skulle bli för stort så den visar tät på en läkande ventil får man bara av en hemma gjort eller trasig vakumsug
man kan släppa ventilen eller tycka fast den mot sätet de spelar mindre roll igentligen huvudsaken är att sätet tätar
har man kört med ventilpasta så är brekleen / bromsrengöring bra att tvätta sätet och ventilen med innan provtryckning
en sak att tänka på som vissa gör och jag har gjort de själv på snikrenoveringar är att bara byta ventilstyrningar och inte slipa in sätena / ventilen efteråt
en topp men kanske 30 000 mil kan ha ganska dåliga styrningar och de kan ha nött sätet lite snett pga glappet i styrningen och sätter man då dig en ny styrning som centrerar ventilen så kan ventilen bli väldigt otät så här måsta man altid åtminstånde kolla tätheten på ventilsätet
mvh björn