väldigt märkligt problem behöver hjälp!

Tjata om vad som helst .
rallyrobin
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rallyrobin »

halloj jag va ute nu med min bmw e3 med 524td motor utbytt en gång i tiden allt är i sin ordning o den har fungerat i alla år, motor är bra iordning gått ca 10tusen mil och resten av elen osv är från -87, åkte på motorvägen slaskigt o blött som den alltid klarat förr och så lägger bilen av?, + hastighetsmätaren slutar fungera men resten, vindrutetorkare fläkt ljus osv fungerar som vanligt, stog efter motor vägen och varningsblinkersen gav upp och elen fungerade lite som den ville, motorn gick runt på startmotorn men motorn starta inte, pröva igen men då gick den inte runt o startmotorn lät men orka inte dra runt motorn...

fick hjälp att bogsera, precis när ja skulle bogseras pröva ja o starta o den gick igång precis som vanligt? stängde av igen efter nåra sek och pröva igen men då ville inte motorn gå runt? vindrutetorkarna sluta fungera också???...

väl framme på en parkeringsficka pröva vi igen med starthjälp och motorn gick runt o starta lätt som vanligt, stog på tomgång tills kompisen kom med bilkärra o vi lasta på den... körde hem den ,starta igen som vanligt och då började vindrutetorkarna fungera igen? ut o kör med bil sladdar o leker och allting fungerar perfekt???

säkert en helvetes rörig förklaring då ja är trött just nu men tror ni generatorn kan ha blivit mysko? vatten eller liknande nånstans som kanske torkar upp osså är allt som vanligt? de enda ja önskar är en sorts förklaring på vad som skulle kunna ha hänt för de där är ju helt knas ja litar inte på bilen längre den har gått i alla år förr utan problem, startat jättelätt på vinter-sommartider går bra och inget har kronglat!

mvh!
mrjaybeeze
För mycket laddtryck

Re: väldigt märkligt problem behöver hjälp!

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Jordfel uten tvekan !

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
rallyrobin
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rallyrobin »

tack!! vart ska ja börja leta tro? kan de vara jordfel iprincip vart som helst som gör att andra elkomponenter börjar krongla eller är det någon sorts "huvudjord" ja kan kolla efter? kanske bara ska vänta tills allting är torrt, sätta dit en hasplåt och så bör de möjligtvis fungera sen hoppas jag
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Se över alla jordkablar mellan block och chassi, och mellan batteri och chassi. Även plus från batteriet. Båda ändar ska vara fräscha utan grön kopparärg och inte sitta löst så klart.

Nu tror jag inte det har med saken att göra, men sen är säkringspanelen på de här bilarna inte att lita på, då säkrings-bläcken som ska hålla säkringen tappat spänsten med åren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Laddningslampan fungerar?
rallyrobin
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rallyrobin »

japp var i verkstad o kollade allt o allting fungerar nu och laddningslampan fungerar men tror mitt batteri fram spökar... har ett extra batteri bak till slutsteg, det främre batteriet har blivit sämre på sistonde när det blivit kallt och är ett "bensinbatteri" inte lika mycket ampere som man egentligen ska ha till dieselbilar eller hur de nu är.

måste varit fukt eller vatten som kommit in nånstans för bilen bara tvärdog efter motorvägen när ja låg efter hastighetsbegränsningen ja kände inte av att den börja bli seg eller liknande utan den bara tvärdog helt enkelt osså betedde sig elen lite som den ville...

litar inte på den längre, vill verkligen veta felet så ja kan lita på den o kunna åka långa resor utan problem när ja vill osv
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Koppla in en spänningsmätare permanent i bilen. Ladda upp batterierna separat med en bra laddare (CTEK). Koppla ur stereo-batteriet och prova med det för motorn fram endast, byt plats och prova separat.

Jo det är bra med hög startström på diesel, men det är inte hela världen.. det hör man direkt om start-varvtalet blir lidande. Det kan vara både kablar, anslutningar och batterier som är undermåliga. Du har ju två batterier, så det hjälper ju en hel del.
Prova med bara ett batteri inkopplat fram, det du har där bak flyttar du fram och provar där också om du inte har råd att köpa ett nytt eller inte kan låna ett känt friskt batteri nånstans.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
rallyrobin
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rallyrobin »

japp har laddat upp batteriet fram med ctek laddare fullt och alting verkar fungera som vanligt nu torkarbladsmotor och kupefläkt gick igång också efter att ha varit korslutet o jag gjorde rent osv, ska pröva med en spänningsmätare permanent i bilen, det jag undrar är även va gör jag om det händer igen? bilen måste ju tåla lite blött, ja har ju alltid kört utan problem förr när det regnat och även när första snön kom fast då vare puder och inte slask ... hoppas allt kommer fungera fortsättningsvis, kanske hjälper med en hasplåt så det inte kommer vatten slask osv upp i motorutyrmmet för jag antar det var något sånt som gjorde att den bara tvärdog, kortslutning nånstans... de märkliga är att jag har mekanisk dieselpump också och att den bara tvärdör sådär är väääldigt märkligt tycker jag...
redheat
Forumsberoende

Inlägg av redheat »

på min svärfars BMW tror det är en 528 årsmodell -00

Den började helt plötsligt blinka i alla lampor och sen slutade den ladda, och det blev bärgningsbil till verkstad

Trodde först det var generatorn som gett sig ,men det var dålig kontakt i en brytaren som skall bryta strömmen vid krock som satt under huven, batteriet sitter bak
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

även om du har mekanisk pump så har du väl en elektrisk avstängning på pumpen ?
så mitt råd jag kan ge är att byt ut jord flätorna runt motorn och byt kontakterna för batteriet.

hade själv problem för ett tag sedan med att bilen drog ur batteriet och blev ståendes lite var stans eller så kom jag dit jag skulle men tvär dö när man ska hem, mitt fall var det kontakterna till batteriet som hade frätts upp i neder kant och på så sätt inte fått ordenklig kontakt mot polen vilket resulterat i att batteriet inte laddat som det skulle.

så ser kontakterna ok ut byt dom då "ok" inte duger.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Tippar det är saltmodden på motorvägen som är boven i dramat.
Salt leder ström, inget som man vill ha i närheten av sina elledningar och elektronik.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
rallyrobin
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rallyrobin »

japp magnetventilen till den mekaniska pumpen är elektrisk så den blev antagligen kortsluten så bilen dog omedelbart, bilen har funkat bra sen det hände och jag har inte gjort något på den förutom rengjort jordkontakter och satt dit en hasplåt... litar fortfarande inte på den
Helicon
För lite laddtryck

Inlägg av Helicon »

Driver extrabatteriet bara slutsteget?
rallyrobin
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rallyrobin »

japp
Skriv svar