Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Det kallas utsug. :hey: :hey:
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

En att göra lista åt mej stjälv.
+spackla slipa bakdörrar.Klart
+spackla slipa koffert.
+lacka epoxi,slipgrund dörrar och koffert.
+spackla slipa motorrum.
+slipa spackla trösklar.
+slipa in större spalter tanklucka.
+plocka ur fram och bakruta.
+epoxi och slipgrund motorrum och kaross.
+lacka silver,klarlack motorrum och inne i koffert och innanför dörrarna.
+slipa kaross.
+lacka insida koffert silver,klarlack och montera.
+lacka kaross silver,klarlack.
+slipa dörrar.
+lacka dörrar silver,klarlack och montera.
+slipa framdörrar och huv.
+lacka framdörrar och huv silver,karlack och montera
+lacka mittkonsoll röd.
+skruva dit alla grejor..

jag tror inte jag skulle ta på mej ett sådant här jobb och spacka,slipa,lacka allt på en bil i delar ens för 1oo oookr
faan så sjukt tråkigt och tidsödande det är..
Senast redigerad av gottlieb den ons dec 19, 2012 12:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av smidy »

har väl lackat en del bilar i ungdomen när jag var slav hos bror vid hans bilverkstad och min erfarenhet är att utrustning och material är A&O. vi fick en del jobb av en lokal bil lackerare när han inte hann med själv. han var också snäll nog att dela med sig av vad man skall använda och inte, tyvärr så är oftast grejorna man ska använda svindyra, men gosse vilken skillnad det är på spackel och spackel, både att smeta på kladdet och att slipa det, likaså med slipgrund. har tyvärr glömt (förträngt) vad produkterna hade för märke, men slipgrunden som vi köpte av han (nästan samma literpris som topplack) var otrolig att fylla sliprepor och väldigt lättslipad, tom med 1500-1800våtpapper så averkade rejält. vet att vi använde wurth spackel före denna bekantskap och det kan jämföras med granit att slipa, någon klocka ringer spies-hecker över mirakel spacklet men är inte säker, gräddgult var det iaf. skulle jag få för mig att måla en bil i dag så antar jag att jag skulle slipa mig sinnesjuk pga att jag tappat skilsen att lägga rätt mängd spackel på rätt ställe, är nog sånt man måste göra dagligdags för att det ska bli rätt/lättslipat. men kämpa på så ska du se att du kommer få ett fint resultat och troligtvis rätt duktig på underarbete när det är klart (så dags då....) men jag har en känsla att det här knappast är sista bilen du lackar så nästa bil kanske underarbetet är nere på halva tiden när du fått lite know how. keep it up :thumbright:
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Jag köper alla produkter på billackfirma.
spacklet heter car system från wosschemie och det är lättslipat och gräddgult till färgen,dock lägger jag alltid på för mycket eller för lite och på fel ställe..så 80 procent av det jag lägger på slipar jag nog bort..men jag har blivit bättre.
Jag handslipar med longkloss det mesta.
och färgen är standox och ppg och jag har köpt en proffs spruta(iwata w400) så det blir nog bra till slut.
övning ger färdighet som med allting,så vi får se.

Nu är förövrigt alla dörrar färdig spacklade och slipade,ska köpa mer epoxi imorgon.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av subw000fer »

Jag förstår ditt lidande med lackjobbet, usch vad jobbigt det är om man är petig!

För övrigt så har jag läst igenom HELA din tråd på nailheads forum om merca rodden, läste varenda inlägg så det har tagit sjukt lång tid. 115 sidor och flera uppdateringar per sida ju. Är nu ännu mer imponerad av dig.
Rodden blev skitgrym och jag fattade inte innan att det var så sjukt mkt ändrat på karossen!
Blev inspirerad som fan av att läsa den med, sugen på plåtjobb igen nu!

Alla som har sisådär minst 6-7 timmar över och är sugna på inspiration och hantverk borde läsa den :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av W108 »

Jag har redan läst den, men det kanske är dags igen?;)
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

subw000fer skrev:Jag förstår ditt lidande med lackjobbet, usch vad jobbigt det är om man är petig!

För övrigt så har jag läst igenom HELA din tråd på nailheads forum om merca rodden, läste varenda inlägg så det har tagit sjukt lång tid. 115 sidor och flera uppdateringar per sida ju. Är nu ännu mer imponerad av dig.
Rodden blev skitgrym och jag fattade inte innan att det var så sjukt mkt ändrat på karossen!
Blev inspirerad som fan av att läsa den med, sugen på plåtjobb igen nu!

Alla som har sisådär minst 6-7 timmar över och är sugna på inspiration och hantverk borde läsa den :thumbright:
Tackar :) ja det är en del plåt bytt på den..tror det var ca 18kvm det mesta handknackat. finns inte så mycket ekonomiplåt till dom där..
jag tror att det enda som inte är kapat och svetsat i är taket förutom att jag flyttat upp bakrutan 5cm och att den är taksäkt då.

Jag får ju öva på att slipa, spackla,lacka på fenan innan jag ger mej på den för där har jag nått att bita i..ska försöka plocka isär och ytbehandla allt efter nästa sommar.
Planen var ju att bara köra en sommar och utvärdera den men den har ju bara fungerat och ser så jävla cool ut olackad så jag kör en 3e sommar.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Så har jag äntligen fått epoxi på dörrarna :D Några varv slipgrund förhoppningsvis imorgon sen kan jag sätta igång och slutföra karossen och börja lacka på riktigt :D

Bild
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av Fast Templar »

Tips- lacka utsidan med karossdelarna monterade, specielt om du ska ha silver-met, ser lätt ut som ett shackbräde annars, har lärt mig den hårda vägen...
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Eftersom jag är spyless på slipa och lack så vart jag tvungen att göra något annat också,svarva lite.
Ena sidan klar till fäste för triggerskivan som skall sitta i rem skivan på vevaxeln.

Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Fast Templar skrev:Tips- lacka utsidan med karossdelarna monterade, specielt om du ska ha silver-met, ser lätt ut som ett shackbräde annars, har lärt mig den hårda vägen...
Ja det kan nog vara en bra ide,då behöver man inte vara lika rädd när man monterar och passar in dörrar,skärmar mm samt lättare och finslipa och maskera.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Så där nu har dom fått slipgrund också så nu tar jag julledigt. :)
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu är jag i princip färdig med spackling och slipning av karossen också.sen plockade jag ur bakrutan och skrapade kanalen för den.det var typ 1cm limliknande massa runt hela kanalen förmodligen tätning pga läkage någon gång ,dock inge rost :lol: så jag åker nog på att byta gummi lister både fram och bak :cry: förutom dörrarna då..kommer att gå på en förmögenhet..

jag har i princip bara kvar slipning runt fram och bakrutan nu sen får det fan duga..

Sen håller jag på att vackla fram och tillbaka angående motorval.
men jag ska nog prova besikta först som den är och se om dom har synpunkter på mina modifikationer.
har besiktningsperiod i juni.
förmodligen kommer dom inte släppa igenom den, så det får blir en sfro typning istället.
så då har jag tre möjligheter.
m110(2,8l) motorn med turbo.
m104(3.0l) motor med turbo.
m119(4,2l) motor med turbo.

starkaste alternativet är m119 motorn.
vi har en 99a 420 stående på gården med elfel och jag måste ju ändå köpa nytt sprut om jag ska köra turbo.eller så köper jag en s500 och skrotar och tar drivlinan från det är ju samma motor som 420 in förutom 40hk till som jag förstått det.
på köpet får jag ju även en modernare automatlåda på köpet.
men då kommer ju frågorna.
är det några elektriska styrningar till den lådan som är komplicerade att koppla in?
är det elektrisk hastighetsmätare till den bilen?(förmodligen)
K_Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tor dec 25, 2008 1:23 pm
Ort: Kalix

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av K_Nilsson »

Håll dej till 95 och äldre om du ska ha v8 och 96 och äldre på sexorna för att slippa växellådor med databox...
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

K_Nilsson skrev:Håll dej till 95 och äldre om du ska ha v8 och 96 och äldre på sexorna för att slippa växellådor med databox...
jag har studerat nu och det är s500 91-95 jag ska leta som donator bil.
Skriv svar