Val av kamaxel till b230 isbil

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
MantaTIC
För mycket laddtryck

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av MantaTIC »

Måste man ta med förbränningsrummets volym i slag volymen?? Haha då har jag mer komp i räserbilen än vad jag räknat på! Bra med E85 :)
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Ja nu när jag googlar så står det ju hur man ska räkna, det har visst slagit slint under årens lopp! :) fan vad garvar nu!
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Nu har jag räknat igen och om jag planar 2,5mm så hamnar jag på 11:1.
3mm då blir det 11,5:1.

Ska man satsa på 11:1? Kommer ju att köra på vanlig mack soppa eller är man safe på 11,5:1 också?
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Det blev 11:1 med 2,7mm planing. Motorn är ihopsatt och väntar på att lyftas ner i bilen.
Nästa steg blir att bestycka mikuni 38:orna, får se hur det går.
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende

Inlägg av vebotrimmarn »

http://www.rinab.nu/" onclick="window.open(this.href);return false; där har du billiga munstycken till mikuni :)
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Nu sitter motorn i bilen och är startad och provkörd. Det var förvånansvärt enkelt att få igång den och få den körbar. Dock så går den lite väldigt snålt när man ger på lite, lugn körning 1500-3500rpm går fint, aningen fett ibland. Ska ta och göra rent förgasarna imorgon för att motorn började strax efteruppstart gå lite dåligt på 1ans cyl på tomgång, sedan ska jag borra upp huvudmunstyckena och få den att gå på fullt.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Idag har jag gjort rent förgasarna och bytt huvudmunstycke från 117,5 till 130 samt lagt igen ena hålet i trotteln. Har också byggt färdigt avgas systemet. Nu finns det soppa på fullt och bilen går att köra ordentligt och drar till 7000rpm. Dock går den lite fett på lägre varv. Ska se om det går att justera det på blandskruvarna eller om jag får gå ner i lågfart, sitter 37,5 i nu men jag hade tyvärr inga mindre hemma att prova med.
Niko Rissanen
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Tror inte du skall behöva gå ner i mindre på lågfarten brova som du säger med blandskruvarna!

Ngn bild på förgasare samt insug, isärflyttat? :)
Tommy Landholm
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Om jag drar igen blandskruvarna mer då går den tokssnålt på tomgång medans om jag ställer in en bra tomgång så går den fett på låglast (lambda 0,83). Ska försöka få tag på mindre lågfartare och testa med.

Hasarna är isärflyttade endast i mitten. Ingen luftburk än och inga bilder tagna heller, än. Vet inte hur man lägger upp heller.
Niko Rissanen
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Tomgång utan belastning är ju inte extremt noga sålänge det inte går snålt när du belastar den sedan.. Men bara prova! :)
Tommy Landholm
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Nu börjar jag bli ganska nöjd, har sänkt nålarna ett snäpp, tagit upp hålet i trottlarna som jag tidigare la igen samt borrat huvudmunstycket med 1,6mm borr. (org var 130 = 1,55)

Tomgång på lambda 1
Dellast på lambda 0,96-1,02
Fullgas på lambda 0,88-0,96

Det får duga sålänge :)

Ska bygga en luftburk också samt byta slutrör ifrån Volvo orginal till 2,5tum.
Tycker den känns lite lam men man är van vid turbo bilar. Går mycket bättre än orginal iallafall, det är på gränsen att kopplingen orkar (den byttes i somras till en ny std). Håller på och plockar ihop en sinter lamell av gamla överblivna delar som jag kan byta med sen.

Körde en ascona med 2,2l som bromsats till 150hk förra vintern och jag måste säga att 740in som jag satt motorn i känns lika rapp/slapp.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Nu är slutröret också i 2,5tum och jag måste säga att det känns skillnad! Drar hårdare efter 4000v.
Luftburk kvar att göra.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Nu är luftburken också klar, blev ett plenum med slanganslutning till orginal luftfilterbox. Slang saknas dock. Har provkört utan filter och med ett öppet filter och med nya plenumet på så går den fett på fullgas. Förgasarna verkar vara extremt känsliga för ändringar på sugsidan.

Med orginal trattar på då håller den lambda värdena angivna högre upp.

Utan trattar då går den på lambda 1 på fullgas.

Nu med trattar och plenum så går den ned mot lambda 0,72 på varv och går alltid för fett på fullgas!

Allt med exakt samma bestyckning.

Nu blir det att labba lite med nålarna för att få bort all extra soppa som läggs på och ev mindre huvudmunstycken.

Slutsats bygg klart hela sugsidan med filter som du har tänkt att ha det innan du lägger ned massa jobb på justering av cv förgasare.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Hur jag än gör så känns motorn strypt med luftboxen. Provade först med 70mm rör i boxen utan luftfilter, med öppet filter och till orginal filterbox. Det fräna insugsljudet försvann och motorn blev tyst men den kändes strypt hur jag än bestyckade.

Testade sedan att ta upp hålet i luftboxen till 100mm och testade utan filter och det kändes bättre men inte lika bra som med endast trattar.

Så nu har jag tagit bort boxen och kör med endast trattar igen. Det lär få bli nåt öppet filter om något alls i framtiden.
Niko Rissanen
JohnM
För mycket laddtryck

Inlägg av JohnM »

tjena

Låter bökigt att justera in förgasarna, ska jag själv göra det och undra en grej du skrev: 1,6mm borr. (org var 130 = 1,55)

Jag trodde när det står 130 var 1.3mm men så är det inte? Finns det något sätt att räkna?
Skriv svar