PerfectRuns garage...Vad händer mer? (VINST på KJULA)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
JIMPA
Ganska mycket laddtryck

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (MarieMemorial Ra

Inlägg av JIMPA »

nope vi ska åka euro vs japs på tierp istället..
TEAM BOOST PERFORMANCE

9.25@252km/h i en gammal e30!!!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Vi behöver p.ga vissa omständigheter få många repor med bilen nu nästa gång vi kör för att justera om motorn lite, så då är tierp ett bättre alternativ denna helg :) Slight return kommer vi åka till om motorn håller
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jag sa att jag skulle lägga upp lite bilder från Marie memorial racet. Det blir lite blandat från sommarens bravader och lite mer garage pyssel :D

Depå trivsel på MMR i Dala-Järna

Bild

Hmmm...hotfullt väder

Bild

Fixade lite med raggarbilen inför MMR

Stötdämpare fram...något bättre än ett par cykelpumpar...men inte mycket :roll:

Bild

Traction bars ( slappers funkar faktiskt ) sen lånade jag KONI SPA1 stötdämpare från min gamla raceNova klart effektivare än Hi Jackers. :hihi:

Bild

Min racepreppade TH350 med Hughes GM40 turbin ( stallar ca 4200 rpm ) fick ta plats bakom motorn. Den har stått under arbetsbänken sen jag sålde Race Novan.

Bild

Vecka 31 är det alltid Classic Car Week, i år den 21a upplagan. Jag har bara hunnit med 16 gånger.

På väg till CCW. Polarens Coronet cab framför mig.

Bild

Parkerade på mina föräldrars gård, några km söder om Rättvik.

Bild

Långt fram i cruising kön :D

Bild

Ja det var lite med "raggar" Novan... :)
Senast redigerad av Nova Jörgen den fre aug 31, 2012 6:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Det är inte alltid glamorösa fordon som det pysslas med i garaget. :hihi:

Bild
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jag uppdaterar väl lite igen om vad som försigår i och ibland utanför garaget...åtminståne det som jag tror att ni tycker kan vara underhållande eller intressant.

Den här axeln borde jag tagit fler bilder på...men det var lite brådis att få den klar då det tagit alldeles för lång tid innan jag kunde sätta igång med den. Det är en BAK-axel av portalaxeltyp till en Mercedes Unimog som skall bli en FRAM-axel på en off-road racer av nå't slag. Därför behövde ytterändarna vinklas om så att det blir positiv castervinkel när den vänds om till framaxel. En rätt udda pjäs...

Bild

Bild
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Nu får man återigen uppvisa sin okunnighet, men man lär sig inget ifall man låter bli att fråga...
vad är det som gör att "struten" på den typen av axel är såpass mycket längre än säg på en vanlig ford 9" ?
Är det av nån praktisk anledning eller är det mer "det bara blev så" ? ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

När goda vänner behöver hjälp så ställer jag upp, även fast jag avskyr snö!

Kompisen har lite personalbrist, men här i 08-land har vi ingen brist på snö just nu. Så det här har varit min utsikt lite till och från dom senaste veckorna...

Bild

Polarn skulle bara ploga klart ( kom om en timme ) så skulle vi köra ner hjullastaren till industriområdet där både han och jag har garage för att röja undan snön. 10 minuter senare ringer telefon...du kan ta med bilen å verktygen å komma hit på en gång, traktorn har stannat!!.

JIPPI!!!! :twisted: :twisted: stopp i en bränsleledning skitkul att stå ute i snö och blåst och mecka bränslesystem :angryfire: nåja några timmar och stelfrusna fingrar senare så var traktorn igång igen.

Bild

Bild
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Richard skrev:Nu får man återigen uppvisa sin okunnighet, men man lär sig inget ifall man låter bli att fråga...
vad är det som gör att "struten" på den typen av axel är såpass mycket längre än säg på en vanlig ford 9" ?
Är det av nån praktisk anledning eller är det mer "det bara blev så" ? ;)
Helt rätt att ställa den frågan :thumbright:
Axeln sitter ihop med transmissionen med en så kallad torque tube, ett rör som ar fastbultat i framkant på klumpen och omsluter kardanaxeln samt är infäst i transmisionen, då blir det en del av hjulupphägningen.

Bild

Sen är klumpen så finurligt gjord att det går att vända sida på differentialen inkl. kronhjulet så att den blir reverse rotaition. D.v.s. att den går baklänges, antagligen för att det ska gå att använda samma sorts delar till en mägnd olika utföranden.
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (vinterpyssel)

Inlägg av Richard »

Aha... det är mao inte en helt dum konstruktion av det hela.
På en terrängbil som en Unimog kan det nog vara lite praktiskt ifall det inte är en massa skit som kan trassla in sig i kardanen när den snurrar.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Geronimo
För mycket laddtryck

Inlägg av Geronimo »

Coolt bygge. Älskar att se sådana chassiebyggen då en annan själv pular med att svetsa ihop diverse detaljer till folk...keep up the good work!!!
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Lite rörbockning på gång igen...FORD Falcon är ruskigt rätt som racebil. Det ska bli Gasser stuk på den här.

Bild

Vi börjar med att knåpa dit ett par Subframe connectors.

Bild

Bild

Bild

Efter det här ska det dit ett tvärrör för främre fästen till ett par lååååånga ladder bars.

Forts följer :)
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??? (litet burbygge p

Inlägg av Nova Jörgen »

Då har vi knåpat vidare. Nu med inpassningen av buren. Det gäller att tänka många steg framåt. Specielt när rören ska vara så slimmade mot karossen som möjligt, sen så måste jag komma åt att svetsa alla skarvar ordentligt. Allt detta med en vettig tidsåtgång.

Här är lite bilder på dagens pyssel. Det återstår lite finjusteringar på rören innan dom ska punktas ihop.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

to be continued... :hey:
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Det verkar som ni är lite intresserade (visningarna stiger, men kommentarer är det snålt om den här gången :hey: ) så jag fyller på med lite mera bilder på dom senaste framstegen.

Ordentligt hål i golvet, så det går att sänka ner buren när det är dags att helsvetsa.

Bild

Ny golvplåt som ska svetsas dit när buren är klar. Det fanns lite rost här i golvet, den blir fixad "på köpet". Det ska även dit en reglementsenlig förstärkningsplåt. Nu har vi bara en spillbit som shims.

Bild

Det här arbetspasset ( det sista år 2012 ) så bockade vi till och passade in bakåt-stöttorna också.

Bild
Jörgen K.
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Dina uppdateringar är alltid trevliga och intressanta! Burbygge är alltid kul att se på :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Nytt år och nya tag :mrgreen:

Vi började med att göra diagonal strävan i taket, när den var punktad på plats så var det dags att sänka ner buren och börja helsvetsa rören.

FY FAAN för att TIG-svetsa rör inne i karossen. Man måste vara orm-människa. Jag behöver inte göra några fler Yoga pass på ett tag. Det räckte utmärkt med dagens övningar ( sorry inga bilder på gubben när han var intrasslad i rören :P )

Men här kommer lite andra bilder på dagens framsteg.

Bild

Bild

Jag är ingen världsmästare med TIGen, men för att vara både lite skakig på handen och dessutom behöva glasögon när jag svetsar så är resultatet riktigt okej. ( om jag ändå hade samma kropp som för 25 år se'n :hihi: )

Bild

Bild

Fädigsvetsat upptill och upplyft på plats igen.

Bild

Dörr rören och "rygg strävan" hann vi göra och prova på plats. Så här såg det ut när det var dags att gå hem.

Bild

Missa inte den spännande fortsättningen... :)
Jörgen K.
Skriv svar