BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag kör med en såndära returpump på min bil. Det fungerar bra. Först körde jag utan ventilation på sugsidan och då kunde jag ha en vanlig vacuum-mätare inkopplad för att se att pumpen snurrade. Pumpen suger dock ganska hårt cirka 0,5 bar undertryck. Det är inte så bra för tätningarna i turbon. Nu kör jag med ventilation. Man bör ha en rätt lång ventilationslang med uppsamlingskärl för det skvätter bra ifrån den. Mitt förslag är att du monterar en vanlig ampere-mätare på pumpen för då ser du ju direkt om den stannar. På min bil pumpas oljan till ventilkåpan.
BMW E30 med jänkeaxel M50 Turbo compound å manuell ZF (väntar på delar till jänkeaxeln som pajade första repan i år...)
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Gott om kommentarer och tips, det tackar jag för.
Jag har klurat en massa på flödesvakter, nivågivare och annan övervakning i olika tänkbara varianter.
Jag har iallafall fått ihop det så det ser bra ut nu, vi får bara hoppas att det kommer fungera också.
En liten pluttig tank där alla rören går ihop, hade hoppats göra den av en bit avgasrör, men det fick inte plats så den fick bli trekantig .
Foto underifrån, i "taket" ser man de båda oljereturerna i kanterna.
Mitt i kommer sugröret från pumpen, det slutar ca. 12mm ovan "golvet" så om det skulle hamna skräp här får vi hoppas att det ligger kvar på botten...

Här är tanken klar, och båda aggregaten är anslutna med 20mm gummislang.

Som ni ser sitter det även en oljetrycksgivare här, tanken är att om det blir övertryck på denna sidan pumpen, då är det FAIL.
Det som är kvar är en slang upp till vevhus ventilations burken, kanske med en backventil på.
Eller om jag drar upp slangen till luftrenaren ?
Efter att ha sett hur mycket Gukk och snor det satt i min gamla burk, blir man tveksam om det ska in i motorn igen.
Den nya tanken kommer dock sitta dikt an mot kylaren, kan man hoppas att värmen från kylaren håller Gukk och snor flytande ?

Filip, angående strömmen.
Till detta året plockar jag bort den tryckande fläkten framför intercoolern, och oljepumpen kommer till, men jag tror att fläkten tog lite mer än de 10-15 A pumpen verkar dra.
Tidigare med alla kylfläktar igång ljuset på och kupéfläkten på max, alltså vanlig kökörning så laddade generatorn 85A på tomgång.
Det är troligen max vad den klarar på det varvet, jag vill minnas att den är på 100 eller 120A "någon" har polerat bort etiketten
Jag har klurat en massa på flödesvakter, nivågivare och annan övervakning i olika tänkbara varianter.
Jag har iallafall fått ihop det så det ser bra ut nu, vi får bara hoppas att det kommer fungera också.
En liten pluttig tank där alla rören går ihop, hade hoppats göra den av en bit avgasrör, men det fick inte plats så den fick bli trekantig .
Foto underifrån, i "taket" ser man de båda oljereturerna i kanterna.
Mitt i kommer sugröret från pumpen, det slutar ca. 12mm ovan "golvet" så om det skulle hamna skräp här får vi hoppas att det ligger kvar på botten...

Här är tanken klar, och båda aggregaten är anslutna med 20mm gummislang.

Som ni ser sitter det även en oljetrycksgivare här, tanken är att om det blir övertryck på denna sidan pumpen, då är det FAIL.
Det som är kvar är en slang upp till vevhus ventilations burken, kanske med en backventil på.
Eller om jag drar upp slangen till luftrenaren ?
Efter att ha sett hur mycket Gukk och snor det satt i min gamla burk, blir man tveksam om det ska in i motorn igen.
Den nya tanken kommer dock sitta dikt an mot kylaren, kan man hoppas att värmen från kylaren håller Gukk och snor flytande ?

Filip, angående strömmen.
Till detta året plockar jag bort den tryckande fläkten framför intercoolern, och oljepumpen kommer till, men jag tror att fläkten tog lite mer än de 10-15 A pumpen verkar dra.
Tidigare med alla kylfläktar igång ljuset på och kupéfläkten på max, alltså vanlig kökörning så laddade generatorn 85A på tomgång.
Det är troligen max vad den klarar på det varvet, jag vill minnas att den är på 100 eller 120A "någon" har polerat bort etiketten

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Daniel,Daniel,Daniel varför ska du alltid RÖRa till det med en massa RÖR!?
Ser riktigt fint ut!!
Snyggt och prydligt trots en jävla massa platsbrist,men det är ju din cup of Tea så att säg
Keep up the good work!
Pontus
Ser riktigt fint ut!!
Snyggt och prydligt trots en jävla massa platsbrist,men det är ju din cup of Tea så att säg
Keep up the good work!
Pontus
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ser skitbra ut som vanligt
!
Ett värmeskydd/friskluftblås på pumpen skulle nog inte skada. Bara specad till 80grader.
Mvh

Ett värmeskydd/friskluftblås på pumpen skulle nog inte skada. Bara specad till 80grader.
Mvh
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Är det för att aggregaten hamnar såpass lågt som du måste ha pump?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Den där oljeretur-burken funkar säkert bra! Dock kan det aldrig bli så att oljetryckskontakten fungerar. Oljan efter turbo-aggregat rinner bara. Det blir aldrig något oljetryck där.
Mitt förslag är att du ersätter oljetryckskontakten med en nivåvakt.
Mitt förslag är att du ersätter oljetryckskontakten med en nivåvakt.
BMW E30 med jänkeaxel M50 Turbo compound å manuell ZF (väntar på delar till jänkeaxeln som pajade första repan i år...)
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kommer inte oljan någonstans blir det nog tryck till slut..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Robin, ja denna motorn lutar väldigt mycket (30°) vilket gör att retur oljan egentligen skulle behövt gå in i motorblocket.
Men det är ju inte så roligt att ta ett stort hål i sidan på blocket, därav problematiken med att pumpa in oljan.
(Jag har den nyare generationen motorblock som saknar gjutningen för oljeretur)
Tryckvakten ska alltså bara fungera som en varning om pumpen stannat, tillslags trycket är 0,3 bar.
Jag tror att det kommer bli över 0,3 bar om pumpen stannat, men en kort provning kommer att göras.
Men om någon har tips på en kompakt och billig nivåvakt eller flödesvakt får ni gärna tipsa. (Allt som är större än en tändsticksask går fetbort)
Erik, mitt ena luftfilter sitter precis framför pumpen, och jag ska se om jag kan få lite friskluft till både det och pumpen.
Tanken till vevhus ventilationen är nästan klar, och en massa av alla små rör till vatten och olja är också nästan färdiga, men jag lugnar mig med bilder då allt är halvfärdigt.
I övrigt har det vart en sån dag när man letar i 20 minuter efter en banjokoppling som ligger i fickan.
När man sen hittar den har man slarvat bort tusch pennan, går in hämtar en ny penna.
Glömmer banjokopplingen på skrivbordet... ja ni hajar.
Men det är ju inte så roligt att ta ett stort hål i sidan på blocket, därav problematiken med att pumpa in oljan.
(Jag har den nyare generationen motorblock som saknar gjutningen för oljeretur)
Tryckvakten ska alltså bara fungera som en varning om pumpen stannat, tillslags trycket är 0,3 bar.
Jag tror att det kommer bli över 0,3 bar om pumpen stannat, men en kort provning kommer att göras.
Men om någon har tips på en kompakt och billig nivåvakt eller flödesvakt får ni gärna tipsa. (Allt som är större än en tändsticksask går fetbort)
Erik, mitt ena luftfilter sitter precis framför pumpen, och jag ska se om jag kan få lite friskluft till både det och pumpen.
Tanken till vevhus ventilationen är nästan klar, och en massa av alla små rör till vatten och olja är också nästan färdiga, men jag lugnar mig med bilder då allt är halvfärdigt.
I övrigt har det vart en sån dag när man letar i 20 minuter efter en banjokoppling som ligger i fickan.
När man sen hittar den har man slarvat bort tusch pennan, går in hämtar en ny penna.
Glömmer banjokopplingen på skrivbordet... ja ni hajar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Såna dagar skall också betas av!
Ser bra ut
Bifogar förslag på nivåvakt

Ser bra ut


Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: BMW 635 Bi-Turbo
kanske man vågar föreslå en marinfuling till nivåbrytare? härikring är det vanligt att använda diskmaskins-tryckbrytare till nivåvakt i snipor som klottar olja is svinet och låser standard nivåvippor. den fungerar som en KÄNSLIG tryckbrytare, går att ställa kopplinstrycket. den är lite större än en snusdosa och har flera slanganslutningar och elanslutningar för olika kopplingstryck. för att förklara hur känslig den är så används den så här i båtar, man placerar dosan torrt och bra någonstans, drar en slang ner till svinet där man ansluter den till en liten upp och ner vänd tratt, när vattnet stiger, stiger trycket i slangen och den slår till. borde fungera i din burk också, så fort det blir lite övertryck i burken slår den till, dessutom kan du använda någon av dom andra ingångarna till en varningslampa 

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Smidy, jag hade faktiskt en sådan tryckvakt från en slaktad tvättmaskin.
Men den vart så enormt känslig, att jag misstänker att den kan luras av fartvind och övertryck i motorutrymme.
Men som sagt den har vart under granskning
Filip den hade helt klart funkat.
Dock hittade jag denna lilla gynnaren hos Conrad.se

Ungefär i samma storlek, totalhöjd 59mm och diameter på flottören är 22mm.
Vilket jag tror kommer bli perfekt att den dessutom bara kostade 89:- gör ju inget !
Den är specad till -30° - +70°C och ska flyta i vätskor som har densitet ner till 0,54.
Hittade dessutom ett mätinstrument som jag köpte också, så det får väl bli min egen julklapp i år.
Men den vart så enormt känslig, att jag misstänker att den kan luras av fartvind och övertryck i motorutrymme.
Men som sagt den har vart under granskning

Filip den hade helt klart funkat.
Dock hittade jag denna lilla gynnaren hos Conrad.se

Ungefär i samma storlek, totalhöjd 59mm och diameter på flottören är 22mm.
Vilket jag tror kommer bli perfekt att den dessutom bara kostade 89:- gör ju inget !
Den är specad till -30° - +70°C och ska flyta i vätskor som har densitet ner till 0,54.
Hittade dessutom ett mätinstrument som jag köpte också, så det får väl bli min egen julklapp i år.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Iofs tror jag att meet lär bli en hel del blårök från avgasröret när pumpen stannar? Så man borde märka det rätt snabbt?
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Turbon rasar direkt om det sker på belastning, jag har testatknotan skrev:Iofs tror jag att meet lär bli en hel del blårök från avgasröret när pumpen stannar? Så man borde märka det rätt snabbt?

Och ja, det ryker rätt dukigt!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Det är ju Erik till viss del som skrämt upp mig ang. pumpövervakningen.
Dessutom vill man ju inte riskera att blåsa två aggregat, de är inte direkt billiga precis.
Catchtanken till vevhusventilationen.
Den ska få ett yttre skal av 1mm aluminium också utanför isoleringen.
Sidan som ligger ner på bilden är utan isolering, och ska monteras dikt an mot kylaren för att hålla borta kondens.

Det blir alltså någon halv öppen variant, luften går lättast in i luftrenaren (Lilla vinklade anslutningen)
Men vid högre flöde kan den passera den anslutningen och gå ut via det blå filtret.
Och så här kommer de sitta ihop, så att ventileringen på oljereturerna kommer att gå upp i Catchtanken.

Inuti ser den nya förgreningen ut så här.

Alla olje och vattenrör är nu färdiga, jag har börjat lite med att rensa i elen.
Kylfläktarna och oljepumpen samt dess övervakning ska dras nytt.
Jag ska även komma på ett snyggt sätt att klä in grenrören med värmesköldar, om inte annat för att rädda tändkablarna.
Tidigare hade jag kopplat så att Kylfläktarna stannade när man körde startmotorn, men såg att nyare Firmware på VEMS gjorde detta automatiskt.
Någon som vet om detta även gäller utgången till Vattenpumpen ? (Jag kör andra steget på fläktarna via. den utgången)
Dessutom vill man ju inte riskera att blåsa två aggregat, de är inte direkt billiga precis.
Catchtanken till vevhusventilationen.
Den ska få ett yttre skal av 1mm aluminium också utanför isoleringen.
Sidan som ligger ner på bilden är utan isolering, och ska monteras dikt an mot kylaren för att hålla borta kondens.

Det blir alltså någon halv öppen variant, luften går lättast in i luftrenaren (Lilla vinklade anslutningen)
Men vid högre flöde kan den passera den anslutningen och gå ut via det blå filtret.
Och så här kommer de sitta ihop, så att ventileringen på oljereturerna kommer att gå upp i Catchtanken.

Inuti ser den nya förgreningen ut så här.

Alla olje och vattenrör är nu färdiga, jag har börjat lite med att rensa i elen.
Kylfläktarna och oljepumpen samt dess övervakning ska dras nytt.
Jag ska även komma på ett snyggt sätt att klä in grenrören med värmesköldar, om inte annat för att rädda tändkablarna.
Tidigare hade jag kopplat så att Kylfläktarna stannade när man körde startmotorn, men såg att nyare Firmware på VEMS gjorde detta automatiskt.
Någon som vet om detta även gäller utgången till Vattenpumpen ? (Jag kör andra steget på fläktarna via. den utgången)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Du tänker till en gång extra innan du bygger
Det blir ju fasen som fabriksgjort allting! När du har vägarna förbi så får du stanna till så man kan kolla i verkligheten och bli än mer imponerad!
/David

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085