Kamaxeldata SMR (Ståhlmotor ,Emmaboda)

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
VOLVO PV-65
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: lör mar 04, 2006 1:02 am
Ort: Dalarna

Kamaxeldata SMR (Ståhlmotor ,Emmaboda)

Inlägg av VOLVO PV-65 »

NH86 Sportkamaxel för lätt trimning. Används mest till Opel CIH. Med original- eller enkel Weber-
förgasare fungerar motorn nästan lika snällt på låga varvtal som originalkamaxeln. Mekaniska
ventillyftare skall användas. Kan som regel monteras utan att göra några modifieringar av topplock
eller kolvar. Monteras som original kamaxel.
Kamaxel-duration 276° vid 0,3 spel. Kamaxellyft 6,7 mm. Ventilspel 0,30-0,35 mm.

NH139 Sportkamaxel för lätt trimning. Används mest till Opel CIH. Går fortfarande bra på tomgång
och ger motorn ett mycket trevligt uppförande. Skall monteras med mekaniska ventillyftare.
Kan nästan alltid monteras utan att modifiera ventiluttag e.d..
Kamaxel-duration 270° vid 0,3 mm spel. Kamaxellyft 6,9 mm. Monteras enligt originalmärkningar.
(se dock kompletterande tips) Rekommenderar ventilspel 0,30 - 0,35 mm.

SMR1 Specialkamaxel framtagen för ganska hård trimning av stötstångs och vipparmsmotorer.
Mest använd till Volvo B20 och Opel CIH, men passar bra till många andra liknande motortyper.
"Rallyspecifikationer"
Kamaxelduration 300° vid 0,4 mm spel. Kamaxellyft 8.6 mm Nockvinkel: instämplat.
Rekommenderad grundinställning: Insugningsventilen c:a 1 mm mera öppen än avgas vid TDC.
Ventilspel: c:a 0,35 mm kall motor. Ersatt av SMR23.

SMR2 Specialkamaxel med korta ramper och hög ventilacceleration. Används till motorer med
överliggande kamaxel. Mekaniskt ej tyst. Ventilspel max 0,3 mm. Tryckaryta min.31 mm.
Duration 275° vid 0,25 spel. Ventillyft 11,0 mm Nockvinkel : Instämplat

SMR3 Specialkamaxel för stötstångs- och vipparmsmotorer. Framtagen för moderat trimning
av B20 och Opel. Används även till Toyota Starlet och Ford V4-V6 i rallytrim.
Kamaxel-duration 275° vid 0,4 mm spel. Kamaxellyft 7,9 mm Nockvinkel : instämplad
Rekommenderad grundinställning: Insug- och -avgasventilen skall vara lika mycket öppna vid TDC
Ventilspel: Som original till respektive märke.

SMR4 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. " vass gata, rallyspecifikationer"
Ger en bra effekt och ett brett register. Används till Volvo B21/23, Saab 2,0, Golf m.fl..
Duration 287° Ventillyft 11,9 mm vid 0,4 mm spel. Nockvinkel : instämplad
Rekommenderad inställning: Insug- och -avgasventilen lika öppna cid TDC (0)
Ventilspel: 0,30-0,40 mm.

SMR6 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "rallyspecifikationer" Ger en
bra effekt och ett brett register. Används till Volvo B21/23 mfl. "Snäppet" vassare än SMR4.
Duration 305° Ventillyft 12,4mm vid 0,4 mm spel. Nockvinkel : instämplad
Rekommenderad inställning: Insug- och -avgasventilen lika öppna vid TDC (0)
Ventilspel: 0,30-0,40 mm.
OBS! Hög effekt vid höga varvtal (7000-7500 rpm) fordrar grenrör "Typ3" eller kortat "Typ2"
samt ett avgassystem med lågt motstånd.


SMR8 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "Rally, racing, rallycross".
"Snäppet" över SMR6. Ger mycket bra effekt från c:a 4000 rpm.
Kamaxlar med ännu längre tider ger som regel så pass mycket lägre effekt i mellanregistret
att jag anser denna vara "gränsen" för en motor som körmässigt skall vara effektiv.
Duration 310° Ventillyft 12,6 mm vid 0,4 mm spel. Nockvinkel : instämplad
Rekommenderar ventilspel: 0,35- 0,40 mm.
OBS! Hög effekt vid höga varvtal (7000-7500 rpm) fordrar grenrör "Typ3" eller kortat "Typ2"
samt ett avgassystem med minimalt motstånd.


SMR14 Specialkamaxel mest använd till Ford "Pinto" Den har "rallyspecifikationer" och fungerar
därmed bäst från c:a 3500 rpm. På denna motortyp är det mycket släpans vinkel som bestämmer
vilka tider och lyft ventilen får. Dessa saker måste Du få reda på vid köp och före montering.
Anger därför endast kamprofilernas värden.
Insug lyft 7,75 mm och 314°, avgas lyft 7,5 mm och 305° . Ventilspel 0,25 på ventilen.

SMR20 Specialkamaxel avsedd för motorer med överliggande kamaxel (tryckyta minimum 29,5 mm)
Duration 275° och 11,1 mm lyft vid 0,40 mm spel.

SMR21 Specialkamaxel avsedd för "vipparmsmotorer". Mest använd till Opel och Volvo B20.
Fordrar t.ex. 2 st Weber DCOE eller liknande. Kan klassas som "snäll rallykam". Ger i en väl-
preparerad motor ett mycket brett register från c:a 3000 till 7000 rpm.
Kamaxelduration 290° och 8,6 mm kamaxellyft vid 0,40 mm spel.

SMR22 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel.
OBS! Tryckarens/tryckarbrickans yta måste vara minimum 32 mm.
Kan därför inte monteras i alla motortyper. Inte heller mekaniskt tystgående.
Denna kamprofil har ganska hög ventilacceleration och korta ramper. Den ger därmed bra
cylinderfyllnad med korta ventiltider. Skall köras med c:a 0,25- 0,30 mm spel, annars blir
ventilljudet högt.
Duration 285° och ventillyft 11,6 mm vid 0,40 mätspel.

SMR23 Specialkamaxel för "vipparmsmotorer". STÅHLMOTORs mest omtyckta
tävlingskamaxel till Opel cih och Volvo B20. Har i samtliga av oss och flera andra
trimmares motorer givit bättre både effekt och registerbredd. Särskilda monteringsanvisningar
måste följas.
Kamaxel-duration 298° och -lyft 8,6 mm vid 0,40 spel.
Vanligen bästa inställning: Insugventilen öppen 1 - 1,5 mm. mer än avgas vid TDC.
Grenrör och avgassystem måste vara anpassat efter önskat effektuttag.

SMR24 Kamaxelprofil för motorer med överliggande kamaxel.
Duration 266° och lyft 10,8 mm vid 0,40 spel. Tystgående med ganska långa ramper.
Körspel på ventilen c:a 0,40 mm.
Har i vissa fall använts som "dragkamaxel" till släp/husvagn o.d. ( NH 950831)

SMR25 Specialkamaxel för "vipparmsmotorer". Den för närvarande (6/92) vassaste som vi
använder för rallymotorer. Har snabb ventilacceleration och fordrar noggrannt preparerad motor.
Lik SMR23 men lite "vassare". Ersatt av SMR23
Kamaxel-duration 302° och kamaxellyft 8,2 mm vid 0,40 spel.

SMR26 Kamaxelprofil för motorer med överliggande kamaxel. En aning "vassare" än SMR24.
Duration 276° och lyft 10,8 mm vid 0,40 spel.
Körspel på ventilen c:a 0,40 mm.

SMR28 Kamaxelprofil för motorer med överliggande kamaxel. Ganska långa ramper ger en
tyst och mjuk gång. Tryckarstorlek min. 30 mm.
Ventilduration 290° vid 0,3 mm spel. Lyfthöjd 11,4 mm vid 0-spel.

SMR30 Kamaxelprofil avsedd för hydrualiska tryckare. Ger fortfarande bra effekt på låga varvtal
och "lite extra" upptill. Duration c:a 265 grader och ventillyft 10,8 mm.
Passar till katalysatormotorer och beräknas klara avgaskrav (1998) när nockvinkeln är 110-112°
samt motorn är bra iordning. Prepareras topplocket blir resultatet givetvis bättre.
I vissa fall skall bränslemängd (styrtryck) justeras för bäst effekt.

SMR31 Kamaxel för "vipparmsmotorer". Avsedd för hydrualiska ventillyftare.
Vid mekaniskt mätspel 0,5 mm är durationen 240° och kamlyftet 7,2 mm

SMR32 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "Rally, racing, rallycross".
"Snäppet" över SMR8. Vår för närvarande (jan-00) vassaste axel. Ger mycket bra effekt från c:a 4000 rpm.
Här har kamkurvan optimerats för att ge bra vridmoment och effekt. Kamlyftet har höjts till 13,5 mm.
och durationen stannar vid 310° vid normalt ventilspel. Fortfarande kan standard
ventiltryckare användas. Körbarhet och effektivitet ”i verkligheten” är som alltid prioriterad.
Rekommenderar ventilspel: 0,45 mm varm motor.
OBS! Hög effekt vid höga varvtal (7000-7500 rpm) fordrar grenrör "Typ3" eller kortat "Typ2"
samt ett avgassystem med lågt motstånd.


Mvh/ Pv-65[/list]
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

kansje flytta denne til : allment: hvilken kam til b20 turbo, :idea: :?: eller :roll:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Intressant läsning :thumbright:
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

ja har en smr 23a i min b20 :wink: bra kam!
team weber power
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxeldata SMR (Ståhlmotor ,Emmaboda)

Inlägg av Lacke »

Hej PV-65 vad menas med att nockvinkeln är instämplat??
I mina ögon fattas ochså duration vid 0,050 tum lika med 1,27 mm
lyft ink, körspel då vet man mera om kammarna, bra att veta

Häls, Lacke
VOLVO PV-65
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: lör mar 04, 2006 1:02 am
Ort: Dalarna

Inlägg av VOLVO PV-65 »

Nockvinkeln är då instämplad i bakkant på kammen.
Då dessa kammar är framtagna med Nisse Hedlunds hjälp är durationen angiven vid ett visst lyft.
Nisse anser att inget spännande händer innan kammen har lyft lite (0,4-0,5mm).Detta är så att säga ``old school``.
Om man lite snabbt lägger på ca 15grader får man en duration som ligger ganska nära det som kallas ``Advertised duration``,alltså noll lyft.
Så har kammarna varit benämnda under lång tid,tex A ,D,K,R,S osv.
OK?
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Kamaxeldata SMR (Ståhlmotor ,Emmaboda)

Inlägg av crillevolvo »

Hall å lyfter denna rejält jag söker just smr32 kam från sthålmotor

SMR32 Specialkamaxel för motorer med överliggande kamaxel. "Rally, racing, rallycross"

eller om någon vet om dom slipas av någon annan nu?
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxeldata SMR (Ståhlmotor ,Emmaboda)

Inlägg av »

Om jag inte tar fel så är alla (iaf dom flesta) smr,s profiler hedlundprofiler som idag kan slipas av Gunnar lundström tex smr4 är densamma som nh164 (har en kam med den profilen från GL) så smr 32 ksk kan vara en nh148 men tror gunnar går nå på 070-653 14 18 så får man ett säkert svar :thumbright:
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Re: Kamaxeldata SMR (Ståhlmotor ,Emmaboda)

Inlägg av pvmannen karlsson »

jag har en smr19 till min b20 hittar inte vad det är för någon slags kam :?
någon som vet?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Kamaxeldata SMR (Ståhlmotor ,Emmaboda)

Inlägg av crillevolvo »

tackar.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Kamaxeldata SMR (Ståhlmotor ,Emmaboda)

Inlägg av crillevolvo »

AAAAAA. pratade med gunnar idag och tyvärr slutade hans lista smr kamaxlar på typ 28 så 32an fanns inte med . har nu försökt kontakta ståhlmotor för å se om man kan få användbar info.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Skriv svar