Strömberg Volvo 242 race projekt,Nya bilder 29/5-13

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
stromberg
För mycket laddtryck

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt,nya topplagri

Inlägg av stromberg »

* * * NXJ * * * skrev:Blir bra :thumbright: Kanon med så mycket bilder :thumbright: Gillas :thumbright:

Jag tog hela spakstället från 940 och moddad det. Tycker det verkar vara ett bättre spakställ.

Ser redan fram emot nästa uppdatering :) Du håller bra tempo, mannen :!:

:arrow: /NXJ
tackar. ja det är alltid kul med trådar med mycket bilder...som sagt. ingen som bygger åt en, så ska de bli något åka av så är det bara att hålla högt tempo å hoppas man hinner.. kommer en liten uppdatering ikväll. men har inte hunnit med så mycket.. håller på å bygger krängare bak. å ska de bli bra så tar det tid..
smidy
För mycket laddtryck

Inlägg av smidy »

vill inte vara negativ, du gör ett dj-vla fint jobb, men jag anser att du stagat dina wattlänk-fästen åt fel håll. wattlänken får nästan ingen belastning i bilens lägsled, kraften kommer från sidan då axeln vill flytta sig sidvägen t.ex vid sladd. men det är klart dina rörfästen stagar nog en del åt "alla" håll med tanke på dimensionen. men det är ju inte försent att staga lite sidvägen också, iaf på det högra som är relativt långt. keep it :thumbright:
stromberg
För mycket laddtryck

Inlägg av stromberg »

smidy skrev:vill inte vara negativ, du gör ett dj-vla fint jobb, men jag anser att du stagat dina wattlänk-fästen åt fel håll. wattlänken får nästan ingen belastning i bilens lägsled, kraften kommer från sidan då axeln vill flytta sig sidvägen t.ex vid sladd. men det är klart dina rörfästen stagar nog en del åt "alla" håll med tanke på dimensionen. men det är ju inte försent att staga lite sidvägen också, iaf på det högra som är relativt långt. keep it :thumbright:

Tack, De e lugnt, bra att någon säger något som kan vara värt att tänka på, just detta prata jag med kompisen om förut...så vi får se, kanske dyker upp något mer stag, men sen är ju även konsollerna som wattlänk stagen sitter i helsvetsade på både ut å insida å gjorda i 4mm domex 355 tror jag det var... så de håller nog, men man kan aldrig vara säker... bra att du är uppmärksam i alla fall.... :thumbright:
stromberg
För mycket laddtryck

Inlägg av stromberg »

god kväll i garagen, idag har det gått trögt i garaget, antagligen lite slö efter allt skruvande igår, å sen inte mycket sömn på det. Att bygga knivkrängarna bak var ingen självklar grej, har blivit väldigt trångt på axeln... men har nu byggt färdigt å tror det blir bra, så nu är allt klart i bakvagnen, känns skönt.. snart ska den tas ner igen å då ska allt helsvetsas, sen ska den in å grundas å lackas, sen kommer jag lämna axeln till en kille jag känner som kommer att mäta å shimsa in diffen å nya utväxlingen, blir ju så klart nya lager å allt så axeln blir som ny... vill ju gärna inte ha bakaxel haveri i 300+...:)

Kommer slänga upp lite bilder på hur axeln blev när den är färdig. från alla vinklar, nu sitter skivor å ok å allt på plats, så det enda som ska dit mer just nu är handbromsvajrar, å bromsledningar...

Svetsade förstärkningsplattjärn i plåten under tanken å fäster bockarna till krängarröret i dom...

Bild

Bild

Bild

Tajt med knivarna runt stötdämpar infästning, men de är ca 10-12 mm tillgodo...

Bild

Svetsat fästet på röret till ena kniven...

Bild

andra sidan..

Bild

som sagt, nu verkade ju detta jätte lätt å tog inte alls lång tid, men de har tagit mycket tid idag...

Färdigt...

Bild

Axel framifrån...

Bild

Vänsterhjul insida framifrån...

Bild

Högerhjul insida framifrån...

Bild

Här ser man hur feta bakdäcken är, ser sjukt ut, men älskar det... i förgrunden ser man även trycklufts domkraften...

Bild

Feta hjul bakifrån....

Bild

Här är allt färdigt... tycker det ser bra ut själv...

Bild

Vad tycker ni??? bra eller kass??? Ha de gött, Mvh Strömberg...
Sylvan
För mycket laddtryck

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt, bakvagn färd

Inlägg av Sylvan »

Grymt snyggt blir det. Fortsätt med det Goa tempot du håller så är den snart färdig.
stromberg
För mycket laddtryck

Inlägg av stromberg »

Sylvan skrev:Grymt snyggt blir det. Fortsätt med det Goa tempot du håller så är den snart färdig.
tackar.. ja visst blir de bra.. ska försöka hålla tempot uppe... :thumbright:
Användarvisningsbild
mombyracing
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Strömbergs Volvo 242 race/drifting projekt

Inlägg av mombyracing »

Byg :thumbright: gde sen ihop spakstället, satan korta lägen det blev, riktigt brutalt... å de känns stenhårt å distinkt...

Bild

Ta växelföraren från Volvo istället. Passar rätt på kulan på lådan å är mycke stabilare :thumbright:
Ser riktigt tjusifullt ut annars 8)[/quote][/quote]

Okay. bra tips.. jag ska alltså ta bort leden som sitter in i lådan original å sätta dit volvons istället??
tack så mycket...[/quote]

Japp exakt så jag menar :thumbright:
Svetsar alu,svart å rostfritt. svetsar om lådor. kortar å bygger ford 9" banjos
http://www.facebook.com/pages/FTT-Racin ... 5430331772
jonns
För mycket laddtryck

Inlägg av jonns »

ja vad tusan kan man säga,,,energin för att vara i garaget är det då inget fel på,med en sån takt så lär man ju hinna 3 bilar på ett år*L*kan ju önska man hade en tredje del av den iaf*L*blir det en besiktnings motor till sfro och sbp?
lycka till med ett fint bygge
magnus jonsson fagersta
stromberg
För mycket laddtryck

Inlägg av stromberg »

[quote="jonns"]ja vad tusan kan man säga,,,energin för att vara i garaget är det då inget fel på,med en sån takt så lär man ju hinna 3 bilar på ett år*L*kan ju önska man hade en tredje del av den iaf*L*blir det en besiktnings motor till sfro och sbp?
lycka till med ett fint bygge[/quote

hahahaha.. tackar.. har inget val om jag ska vara på banan i år.. eller rättare sagt. slutet på maj..men när jag är klar med bygget så kan du få lite av min bygg energi.. :thumbright:

nej den motorn som sitter i ska de besiktas med... eller tänkte du på något speciellt??den motorn har redan suttit i en 240 som är reggad som ombyggt fordon. så de är inga problem..
Piero Leoni
För mycket laddtryck

Inlägg av Piero Leoni »

Tråd med bilder på vad mombyracing troligen försöker tipsa om.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=39851
stromberg
För mycket laddtryck

Inlägg av stromberg »

Hej, gjorde ett inlägg igår kväll/natt när jag kom hem, med bilder å allt, men när jag skulle lägga upp inlägget så blev något fel, å då orkade jag inte mer, utan blev till att krama kudde, så får idag visa vad jag höll på med igår med min kompis vinkel harry å plasma polarn...

Tyckte att projektet gick alldeles för bra, så var tvungen att kapa sönder lite så jag får mer å göra... pust...suck... :rolleyes:

men hur som, kom fram till att jag inte vill ha något äckligt avgassystem halv lågt hängandes under bilen, så fick helt enkelt kapa upp en tunnel för det, å så vill man ju gärna ha en sidpipa så man hör volvo 5:an ordentligt, SFRO gubben kommer väl å svimma, men va fan, problem måste lösas, bara å se det som en utmaning, men inte lätt å få tyst på avgaser med så kort avgassystem.ca 2,5 m från turbo...

men men, nu e de gjort, så nu måste jag lösa de.. hehe, blir till att bygga nytt bara... tänkte mig en fet 4" pipa genom tröskeln, de måste väl se spektakulärt ut med feta avgasflammor ur röret... hehe :P

Började kvällen med att svetsa ihop främre knivkrängaren oxå, så nu är det klart, rev av fjäderbenen häromdagen å skulle "bara" titta lite, kom fram till att jag behöver fetare dämpare, så vad gör man då, jo man ringer Rikard på Sellholm å ber han sätta ihop ett par banpreppade fram dämpare till bilen, satan, kommer bli dyr bil detta...

men men, nu är det oxå bra sen, så nu är det mycket som är "klart".. återkommer med lite bilder på paket som kommer trilla in snart...

Slänger in bilder som vanligt....

Bra passform på krängaren...

Bild

Bild

Bild

Någon som ser något som inte hör hemma här.... ;)

Bild

Så här ser den ut...

Bild

Detta va en del av golvet...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Allt för igår... har idag inte fått gjort något, va tydligen barnpassning på programmet, WTF... hur kan de vara min tur?? ja måste ju vara i garaget å bygga 240... hehe :)

/ Strömberg
stromberg
För mycket laddtryck

Inlägg av stromberg »

Piero Leoni skrev:Tråd med bilder på vad mombyracing troligen försöker tipsa om.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=39851

Tackar....
jonns
För mycket laddtryck

Inlägg av jonns »

stromberg skrev:
jonns skrev:ja vad tusan kan man säga,,,energin för att vara i garaget är det då inget fel på,med en sån takt så lär man ju hinna 3 bilar på ett år*L*kan ju önska man hade en tredje del av den iaf*L*blir det en besiktnings motor till sfro och sbp?
lycka till med ett fint bygge[/quote

hahahaha.. tackar.. har inget val om jag ska vara på banan i år.. eller rättare sagt. slutet på maj..men när jag är klar med bygget så kan du få lite av min bygg energi.. :thumbright:

nej den motorn som sitter i ska de besiktas med... eller tänkte du på något speciellt??den motorn har redan suttit i en 240 som är reggad som ombyggt fordon. så de är inga problem..
tänkte på det om den ska reggas och 600 hk,kan ju inte bli så lätt med tanke på 15 kw per 100 kg bil,som ombyggt fordon,iof så kan dom tillåta mer efter eget huvud,,,,,bara en tanke så där*L*
magnus jonsson fagersta
Niceemil
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Niceemil »

ja tar en chansning på Tändstiften vid styrväxeln !

kämpa på nu så den blir färdig :)

en annan väntar ju fortfarande på bussgods :wink:

Mvh Emil
Emil Sjöberg
Expat
För mycket laddtryck

Inlägg av Expat »

Jävla massa jobb du har lagt ner. En undran, kan inte se att du har svetsat buren i karossen någonstans utom på kardantunneln. Sen undrar jag om du har någon beräknad matchvikt.
Better to be over the hill than under
Skriv svar