Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Fränt, har länge tänkt på samma koncept även jag... Men inte känt att min ekonomi stöder inköpet av själva bilen hehe
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Bilen som ser ut som Janne Långbens huvud.
Kommer nog bli fränt de där.

Kommer nog bli fränt de där.

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Tackar för alla kommentarer
förutom den om att min sexiga bil skulle se ut som långben...
Motorfästet satt ju upp och ner när ja provmonterade förut... men det finns hopp om att få plats med det rätt monterat också.
Ska testa lite.

Öppnade och kika runt lite.
Riktigt sugen på att riva skiten och sätta i stakar/kolvar men jag försöker hålla mig...

Lite fundersam på hur jag ska göra med insug...
Det som satt på M54an är inte roligt. Massa skit på det och delat överallt... set inte ut att vara turboanpassat alls.
Jag vill åka ett plastinsug från m50b25 men då är inte portarna samma... packningen passar inte samt att M54 toppen har en liten extrakanal som är till för vevhusventilation orginal.
Lutar år att plugga extrakanalen i M54 toppen och göra en egen packning till ett M50b25 insug.
M54.

M52B28 (nästan samma som M50b25 som jag vill köra med)

Toppen M54.

Toppen M52.

M52 insug monterat på M54. Hålen som syns under flänsen är extrakanalerna som måste pluggas...

Plockade över alla grejer, ac, generator, osv. från gamla M52 motorn till nya M54. Allt passa perfekt.
Tråget på M54 motorn såg misstänkt lika ut det som satt på gamla motorn så jag lämnade det på och hängde i motorn. Bolt on!
Hade räknat med att byta tråg och kanske bygga om pickup men det slapp jag nu.

Snurrbon o grenrör passa perfekt det också.


Kika lite på elen... Box i en låda i motorrummet, smidigt!

Planen är att bygga alla rör och fästen nu sen ur med motorn igen och snygga till allt.


Motorfästet satt ju upp och ner när ja provmonterade förut... men det finns hopp om att få plats med det rätt monterat också.
Ska testa lite.

Öppnade och kika runt lite.
Riktigt sugen på att riva skiten och sätta i stakar/kolvar men jag försöker hålla mig...

Lite fundersam på hur jag ska göra med insug...
Det som satt på M54an är inte roligt. Massa skit på det och delat överallt... set inte ut att vara turboanpassat alls.
Jag vill åka ett plastinsug från m50b25 men då är inte portarna samma... packningen passar inte samt att M54 toppen har en liten extrakanal som är till för vevhusventilation orginal.
Lutar år att plugga extrakanalen i M54 toppen och göra en egen packning till ett M50b25 insug.
M54.

M52B28 (nästan samma som M50b25 som jag vill köra med)

Toppen M54.

Toppen M52.

M52 insug monterat på M54. Hålen som syns under flänsen är extrakanalerna som måste pluggas...

Plockade över alla grejer, ac, generator, osv. från gamla M52 motorn till nya M54. Allt passa perfekt.
Tråget på M54 motorn såg misstänkt lika ut det som satt på gamla motorn så jag lämnade det på och hängde i motorn. Bolt on!



Snurrbon o grenrör passa perfekt det också.


Kika lite på elen... Box i en låda i motorrummet, smidigt!


Planen är att bygga alla rör och fästen nu sen ur med motorn igen och snygga till allt.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
tycker det är fusk när det går så lätt.....kitcar!?!?!?!?!
Volvo 740 T5
www.garaget.org/karning
www.garaget.org/karning
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
"Jorgen" på PPF(kanske finns här också) monterade ett M50-insug på en M54 har jag för mig, går ju kolla med han
Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Tack för info. Ska höra med han om tips...Steve skrev:"Jorgen" på PPF(kanske finns här också) monterade ett M50-insug på en M54 har jag för mig, går ju kolla med han
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Detta går väll nästan "för" lätt Stefan?!
Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Det jag är orolig för... Går det lätt så brukar det ju sluta med skit senJonasH88 skrev:Detta går väll nästan "för" lätt Stefan?!

Antagligen så är veven av i nya motorn eller nått

Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Jag tänkte först köra med snabeln på kompressorhuset neråt men ändrade mig... blev för mycket böjar och stökiga tryckrör på det viset.
Rev ur motorn och gick lös med kapen lite.

Liten lätt justering på rambenet så passar turbon med snabeln uppåt.

Blir finfint.

Byggde början på avgas och WG rören för att se hur det kommer att bli. Bra med plats!
Avgas blir 3.5" till bakaxeln sedan 2x2.5" Z3M orginal dämpare, hoppas på att den ska bli tyst och fin.

Expantionskärlet som satt på kylaren passar inte med nya motorn...
Var ju enkelvanos på gamla motorn och dubbel på nya så den är fetare fram.

ICn monterad. Elfläkten som satt där ICn sitter nu fick ryka...


Lite småtajt men det går. Fick bocka om en litet rör till ACn för att få plats.
Behöver ju självklart en fungerande AC då det är en glidarbil
IC-rör blir vanligt svart som ska pulverlackas svart sen.

Rev ur motorn och gick lös med kapen lite.

Liten lätt justering på rambenet så passar turbon med snabeln uppåt.

Blir finfint.

Byggde början på avgas och WG rören för att se hur det kommer att bli. Bra med plats!

Avgas blir 3.5" till bakaxeln sedan 2x2.5" Z3M orginal dämpare, hoppas på att den ska bli tyst och fin.

Expantionskärlet som satt på kylaren passar inte med nya motorn...

Var ju enkelvanos på gamla motorn och dubbel på nya så den är fetare fram.

ICn monterad. Elfläkten som satt där ICn sitter nu fick ryka...


Lite småtajt men det går. Fick bocka om en litet rör till ACn för att få plats.
Behöver ju självklart en fungerande AC då det är en glidarbil

IC-rör blir vanligt svart som ska pulverlackas svart sen.

Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Framåt går det iaf...
Ett tryckrör samt snabel till luftfilter punktat och klart. Riktigt lurigt att få plats med rören var det.
Trångt mot rambenet och AC sitter i vägen. Men det gick.



Avgas punktat och klart också. WG röret ska få någon typ av flexdel mot avgasröret då jag tror det kan bli spänningar där dom går ihop...
3.5" främre del med racekatt, V-band på varje sida katt så den delen lätt kan bytas ut om man vill.
Från bakaxel och bak kör jag orginal Z3M avgassystem, hoppas det inte blir för tajt. Anledningen till att jag kör orginal dämpare är att jag vill att bilen ska vara så tyst som möjligt.


Ett tryckrör samt snabel till luftfilter punktat och klart. Riktigt lurigt att få plats med rören var det.
Trångt mot rambenet och AC sitter i vägen. Men det gick.



Avgas punktat och klart också. WG röret ska få någon typ av flexdel mot avgasröret då jag tror det kan bli spänningar där dom går ihop...
3.5" främre del med racekatt, V-band på varje sida katt så den delen lätt kan bytas ut om man vill.
Från bakaxel och bak kör jag orginal Z3M avgassystem, hoppas det inte blir för tajt. Anledningen till att jag kör orginal dämpare är att jag vill att bilen ska vara så tyst som möjligt.


Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Kanonfint!
Jag tycker det är helrätt med tanken om att bilen ska gå tyst, visst är de ballt med ljud men man ledsnar fort..
Är M54an helt oöppnad, inte bytt toppackning/ändrat komp?
Jag tycker det är helrätt med tanken om att bilen ska gå tyst, visst är de ballt med ljud men man ledsnar fort..
Är M54an helt oöppnad, inte bytt toppackning/ändrat komp?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Ja tyst ska det vara.
Jag fyller ju faktiskt 30 i år och då har man liksom vuxit ifrån brölande avgassystem
iaf. på gatbilar.
M54an är helt oöppnad ja. Får se hur länge den klarar sig, jag siktar inte på några rekordeffekter så hoppas på en okej livslängd.
Jag fyller ju faktiskt 30 i år och då har man liksom vuxit ifrån brölande avgassystem

M54an är helt oöppnad ja. Får se hur länge den klarar sig, jag siktar inte på några rekordeffekter så hoppas på en okej livslängd.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Mekar på även om jag varit dålig på att uppdatera här och ta bilder.
Bilen blir styrd av ett Vipec.
Största anledningen till det är att jag ville ha en startmapp samt inkopplingsanvisningar. Dubbelvanos samt elektriskt styrd termostat kan ju ta en stund att lista ut hur det fungerar annars...

Ett känns problem med Z3 är ju att dom spricker i karossen vid infästningen av diffen bak, om orginalbilar går sönder så är det nog lika bra att förstärka en bil som ska gå med dubbla effekten.
Balken som sitter mellan rambenen bak är bara punktad samt fästet för örat på diffen är punktat i samma balk.
Öppnade balken uppifrån.

Helsvetsade balken underifrån samt helsvetsade fästet för difförat balken.
La sedan i förstärkning i botten samt en extra 2mm plåt så balken blir 2delad där fästet sitter under.

2mm plåt på ovansidan delad i mitten som sys ihop med 2delningen av balken.

Så blev det. Lär inte gå sönder.
Här syns även att golvet redan är ombyggt till Z3M med batteribox i mitten. (var så när jag köpte bilen)

Nästa nu blir soppasystem, grejerna dyker upp idag.
Hade även besök av SFRO nu i veckan som sa att det såg kanon ut. Gillade förstärkningarna bak samt att jag valt orginal ljuddämpare för at få den tyst.
Nu ska jag bara få bilen klar så blir det bullerprov, provkörning osv. med SFRO sedan regg.
Bilen blir styrd av ett Vipec.
Största anledningen till det är att jag ville ha en startmapp samt inkopplingsanvisningar. Dubbelvanos samt elektriskt styrd termostat kan ju ta en stund att lista ut hur det fungerar annars...

Ett känns problem med Z3 är ju att dom spricker i karossen vid infästningen av diffen bak, om orginalbilar går sönder så är det nog lika bra att förstärka en bil som ska gå med dubbla effekten.
Balken som sitter mellan rambenen bak är bara punktad samt fästet för örat på diffen är punktat i samma balk.
Öppnade balken uppifrån.

Helsvetsade balken underifrån samt helsvetsade fästet för difförat balken.
La sedan i förstärkning i botten samt en extra 2mm plåt så balken blir 2delad där fästet sitter under.

2mm plåt på ovansidan delad i mitten som sys ihop med 2delningen av balken.

Så blev det. Lär inte gå sönder.
Här syns även att golvet redan är ombyggt till Z3M med batteribox i mitten. (var så när jag köpte bilen)

Nästa nu blir soppasystem, grejerna dyker upp idag.
Hade även besök av SFRO nu i veckan som sa att det såg kanon ut. Gillade förstärkningarna bak samt att jag valt orginal ljuddämpare för at få den tyst.
Nu ska jag bara få bilen klar så blir det bullerprov, provkörning osv. med SFRO sedan regg.

Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
M50B25 insug med tryckrör.



Mekat dit en ny soppapump.
Fick skära lite i mattan bakom passagerarstolen så kommer man åt armaturen bra.

Där bor den lilla rackaren.

Gamla grejorna.

Nya Walbro 400lph monterad.
Lätt modd då jag bara kapade av plasten lite och säkrade nya pumpen med stripes.




Mekat dit en ny soppapump.
Fick skära lite i mattan bakom passagerarstolen så kommer man åt armaturen bra.

Där bor den lilla rackaren.

Gamla grejorna.

Nya Walbro 400lph monterad.
Lätt modd då jag bara kapade av plasten lite och säkrade nya pumpen med stripes.

Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Z3 "M" 3.0 Turbo projekt (SFRO)
Ska du köra på bensin eller E85?
Vad jag hört så ska 400lph pumpen vara bensin pump och 450lph pumpen vara E85 kompatibel.
Men 400lph pumpen kanske också fixar E85?
Vad jag hört så ska 400lph pumpen vara bensin pump och 450lph pumpen vara E85 kompatibel.
Men 400lph pumpen kanske också fixar E85?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem