Topp-packning till planad topp?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Topp-packning till planad topp?

Inlägg av Bengan »

Har en B20-topp med 44/37-ventiler som jag ska ha till min motor som är 85.5 hög, alltså lite högre än en "standard" B20E-topp.. Kan jag använda nån tunnare topp-packning än standard B20A för att vinna lite komp istället för att måsta plana lite ytterligare? Standardtoppen är 87 mm, så den är alltså planad 1.5 mm..
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Det går bra att montera 0,8mm packningen.
Axel Wall
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Axel skrev:Det går bra att montera 0,8mm packningen.
Kanon, då borde ju slutresultatet bli nästan identiskt som med B20E-topp och standard 2mm-packning mao?
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Bengan skrev: Kanon, då borde ju slutresultatet bli nästan identiskt som med B20E-topp och standard 2mm-packning mao?
Det brukar vara 1,2mm packning (alla mått på B20-packningar är obelastad packning) på B20A.

0,4mm tjocklek på packningen motsvarar mer än 0,4mm topphöjd. (Större area)
Axel Wall
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Hur mycket är egentligen meningen att man planar? har fått tag på en som kan fräsa av lite till nu.. Ska man ge sig vid ca 84.5-höjd (B20E ca 84.7) eller ska man ta mer? Originaltoppen är 87 hög och ca 85.5 nu
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

hur mkt du ska plana beror ju mkt på kamval och andra saker, vad ska du ha bilen till ? med för klen kam är det ju lätt att motorn blir spikbenägen onödigt fort.
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

erssa skrev:hur mkt du ska plana beror ju mkt på kamval och andra saker, vad ska du ha bilen till ? med för klen kam är det ju lätt att motorn blir spikbenägen onödigt fort.
vardagsbruk, troligen K eller KG10-kam.. 45:or och lite annat gott.. Vill ha en bottenstark karaktär, ska inte varva ihjäl den..
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Skriv svar