16v topp/insug på & med B21/23E motor & mekanisksprut
-
- Lite mer laddtryck
16v topp/insug på & med B21/23E motor & mekanisksprut
Jag ska börja med min nästa IS/Vinter bil (seriöst bygge) och ha funderat på om man skulle kunna köra 16v med mekaninsk insprut, och ha lite funderinga som jag gärna skulle vilja ha svar på och de skulle fungera? jag ha både 16v insug, topp osv osv och även B21E och B23 med komplett meksystem osv...
Men som sagt så är de med sjävla insug och hela meksprutsystemet som jag skulle vilja ha hjälp och tips med?!
Då undra jag om de först av allt går och om de någon som ha testat?
Ska jag använda mig av 16v insuget och hur ska jag lösa det med att fästa så spridaren sitter där och "fungera" de spridare som de ska när de sitter på insuget? (finns bild här http://folkraceforum.se/volvo/16v-toppi ... 23e-motor/)
Hur ska jag göra med själva spjälet?
Vad för tändning skulle bli lättast att ha?
Men som sagt så är de med sjävla insug och hela meksprutsystemet som jag skulle vilja ha hjälp och tips med?!
Då undra jag om de först av allt går och om de någon som ha testat?
Ska jag använda mig av 16v insuget och hur ska jag lösa det med att fästa så spridaren sitter där och "fungera" de spridare som de ska när de sitter på insuget? (finns bild här http://folkraceforum.se/volvo/16v-toppi ... 23e-motor/)
Hur ska jag göra med själva spjälet?
Vad för tändning skulle bli lättast att ha?
svensson.
Re: 16v topp/insug på & med B21/23E motor & mekanisksprut
varför skulle det inte fungera? Frågan är dock om det ger de vinster du förväntar dig? Känns bara som en massa onödigt jobb som inte ger mer hästar än nån annan kam i en 8v topp.
Skulle just de där 16 ventilerna vara lösningen på allt så skulle väl alla köra med det?
Skulle just de där 16 ventilerna vara lösningen på allt så skulle väl alla köra med det?
-
- Lite mer laddtryck
varför, jag undra om de skulle och hur man skulle lösa de med spridare osv som jag undrade över?
skulle jag vara ute efter en massa effekt 250+ så skulle jag bygga helt annan motor.
Men störta E motorn är på 140hk och 16v på 159 så man bodde iaf hamna där i mellan. och hur långt mekanikskasprutet klara effekten så borde man ändå kunna få ut 150 + bero lite på om toppen är portad väl av kammar.
sen vill jag slippa massa el för de ska sitta i en äldre volvo där de satt b23e.
skulle jag vara ute efter en massa effekt 250+ så skulle jag bygga helt annan motor.
Men störta E motorn är på 140hk och 16v på 159 så man bodde iaf hamna där i mellan. och hur långt mekanikskasprutet klara effekten så borde man ändå kunna få ut 150 + bero lite på om toppen är portad väl av kammar.
sen vill jag slippa massa el för de ska sitta i en äldre volvo där de satt b23e.
svensson.
hur du ska få dit spridarna lär väl ge sig själv? Det handlar väl om att modifiera hålen så de mekaniska spridarna går dit? Gör adapterhylsor och oringa dem och tryck ner dem kanske? Jetronic spridaren är ju bara dra ur volvofästet, sen hur det sen låses i insuget löser man nog. Tändningen löser sig väl med lämplig fördelare och slutsteg från nån vanlig brytarlös vagn av äldre snitt. Eller om du vill skippa kablar helt (nästan), kör brytare. Vill du ha per flås i sprutet så kör på 240 turbo mängdmätare.
-
- Lite mer laddtryck
okej tacka för den hjälpen.
Men du tro inte på att själva effekten skulle bli säg ja en runt 150hk, eller ska jag bara lägga ner och bygga något annat?
Men du tro inte på att själva effekten skulle bli säg ja en runt 150hk, eller ska jag bara lägga ner och bygga något annat?
svensson.
-
- Forumsberoende
Tror inte du får mer effekt än du får av en vanlig "folkracetrimmning" med portad å planad topp lite roligare kam å ett extraktor!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
+Nåra T!
-
- Lite mer laddtryck
Okej.
Jag ha inte hängt upp mig på själva effekten och att de ska bli en himla massa effekt men de måste väl ändå bli en effekt runt 150hk? Eller va tro ni alla?
Jag ha i stort sätt allt liggandes så de är en stor del för att att jag är sugen på att "bygga" de.
Jag ha inte hängt upp mig på själva effekten och att de ska bli en himla massa effekt men de måste väl ändå bli en effekt runt 150hk? Eller va tro ni alla?
Jag ha i stort sätt allt liggandes så de är en stor del för att att jag är sugen på att "bygga" de.
svensson.
-
- Forumsberoende
Tror inte det är värt jobbet!
Med det "klassiska" receptet nämnt ovan bör du hamna runt 160-180hk om du ger den lite mer soppa också!
Med det "klassiska" receptet nämnt ovan bör du hamna runt 160-180hk om du ger den lite mer soppa också!
Garagetråden
+Nåra T!
+Nåra T!
-
- Lite mer laddtryck
Okej, lite tråligt för skulle va roligt om det funkade.
Jo kört mycket B23E med fixad topp osv, men sugen på att tetsa något helt annat och jag gilla meksprutet och jag gilla 16v.
Jo kört mycket B23E med fixad topp osv, men sugen på att tetsa något helt annat och jag gilla meksprutet och jag gilla 16v.
svensson.
-
- Lite mer laddtryck
Få jag bara fråga vad du tro de är som inte skulle va värt de? och att effekten inte skulle bli runt en 150hk sen om man fixa toppen och andra kammar?
svensson.
-
- Forumsberoende
Vill du så testa!
Men det blir ju endel jobb med ventilurtag, bearbetning av insug,mm. sen tror jag det är svårt att få nått ös i det utan ett vettigare insug och en portning.
Lägger du tiden å pengarna på trim till 8v tror jag du får mer "bang for the buck"!
Men det blir ju endel jobb med ventilurtag, bearbetning av insug,mm. sen tror jag det är svårt att få nått ös i det utan ett vettigare insug och en portning.
Lägger du tiden å pengarna på trim till 8v tror jag du får mer "bang for the buck"!
Garagetråden
+Nåra T!
+Nåra T!
-
- Lite mer laddtryck
okej okej tackar, de va synd för blev väldigt sugen.
Och de finns ju turbo bilar med k-jetronic så lite fundersam ändå om de verkligen inte skulle va värt de osv?
Ta gärna imot fler kommentare och synpunkter av folk.
Och de finns ju turbo bilar med k-jetronic så lite fundersam ändå om de verkligen inte skulle va värt de osv?
Ta gärna imot fler kommentare och synpunkter av folk.
svensson.
-
- För mycket laddtryck
Nr 1 det är bättre flöde original i 16v topp än i en hemmaportad 8v enligt dom kunniga på denna sidan.
Nr2 meksprutat räcker till 180 hk men det är ju inte riktigt så man kan mäta . Men det duger absolut men du får nog ställa in det ordentligt.
Nr3 kör standard kammar så har du bra körbarhet.
Ska du ha stående fördelare så använd nya sorten för du behöver korta ner den och använda Saab 900 vinklat fördelarlock.
Nr 4. Sätt spridarna i spridarhålen utan att använda plasthylsorna så får du spridaren lite till .
Sen gör du en typ räls som du fäster i fuilralfästene som du använder för å sätta lite press på spridarhålen ner i hålen.
Lättat sväng å extraktort så kommer du riktigt långt.
Det som sätter stopp här är soppan och insuget.
Nr2 meksprutat räcker till 180 hk men det är ju inte riktigt så man kan mäta . Men det duger absolut men du får nog ställa in det ordentligt.
Ska du ha stående fördelare så använd nya sorten för du behöver korta ner den och använda Saab 900 vinklat fördelarlock.
Nr 4. Sätt spridarna i spridarhålen utan att använda plasthylsorna så får du spridaren lite till .
Sen gör du en typ räls som du fäster i fuilralfästene som du använder för å sätta lite press på spridarhålen ner i hålen.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
-
- Lite mer laddtryck
tack.crillevolvo skrev:Nr 1 det är bättre flöde original i 16v topp än i en hemmaportad 8v enligt dom kunniga på denna sidan.
Jag ha inte planerat att plocka en massa hk men som sagt så bode man ju komma på en 150hk + ? Okej ja standard kammar ha bra körbarhet som du säger.
Okej ja de va en bra lösning på spridarna och de, något sånt som mina tanka med gått i.
Du tro då att de kommer gå få till de här bra och att de kommer fungera bra? Jag är helt inne på att de kommer gå, ja insuget kommer ju sätta stopp men med tanke på att jag inte ska ha en hilma massa hk så bode de fungera.
svensson.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Känns ju nästan lättare lyfta i en komplett 16v motor med en lh2,4 kabelhärva från 240 med 16v:motorns styrboxar så har den 155hk standard och tar rimligt med bensin när du inte fullgasar..
Dänniz 073-8447664